چرخه نظارت در فریدونکنار تکمیل نیست

عضو کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار گفت: چرخه نظارت در فریدونکنار تکمیل نیست ابوالقاسم فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مدنی در هر کشور اصناف است و در ایران اسلامی این نهاد توسط خود مردم اداره می‌شود که در وضعیت بازار و قیمت‌گذاری کالاها نقش مؤثری دارد.  وی خاطرنشان […]

عضو کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار گفت: چرخه نظارت در فریدونکنار تکمیل نیست

ابوالقاسم فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مدنی در هر کشور اصناف است و در ایران اسلامی این نهاد توسط خود مردم اداره می‌شود که در وضعیت بازار و قیمت‌گذاری کالاها نقش مؤثری دارد.

 وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دهه ۷۰ اتاق اصناف که به نام مجمع امور صنفی توزیعی و تولیدی بود در فریدونکنار شکل گرفت عملاً از مسئولیت شهرداری کاسته شد و در دهه ۹۰ به اتاق اصناف تغییر نام پیدا کرد.

 عضو کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار تصریح کرد: واحدهای صنفی همگن که تعداد آن‌ها بالای ۵۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب باشد یک اتحادیه را تشکیل می‌دهد که دارای یک رئیس، دو نائب رئیس، یک بازرس، یک خزانه‌دار و دبیر است.

 رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار افزود: جمع روسای اتحادیه یک هیات رئیسه‌ای را به مدت چهار سال به نام اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف انتخاب می‌کنند که مصوبات تصویب‌شده در اتحادیه‌ها پس از تصویب در اتاق اصناف در کمیسیون نظارت مصوب شده و به استان ارسال که پس از تصویب در کنار قانون نظام صنفی به‌عنوان یک ماده‌قانونی لازم‌الاجرا است.

فرمانده حوزه بسیج اصناف فریدون‌کنار با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۲۹ اتحادیه و بیش از چهار هزار واحد صنفی است، گفت: ۵۸ شهید از اصناف فریدونکنار تقدیم انقلاب شدند که بیش از ۱۰ درصد شهدای استان مازندران را شامل می‌شود که ازاین‌بین سرداران شهید حاج حسین بصیر قائم‌مقام لشگر ۲۵ کربلا و قاسم آقابرارنژاد جانشین سردار بصیر که هر دو جوشکار بودند از سرداران شهید اصناف محسوب می‌شوند.

 فرجی با بیان اینکه شهید علی اختیاری از فریدونکنار به عنوان شهید شاخص اصناف استان مازندران معرفی‌شده است، ادامه داد: سردار شهید حاج محمد شالیکار که در دفاع از حرم به فیض شهادت نائل آمد، از اصناف فریدونکنار بود.

 این فعال اقتصادی نقش اصناف و بازار را در پیروزی انقلاب غیرقابل‌انکار دانست و یادآور شد: همان‌طور که حضرت خدیجه (س) به‌عنوان یک سرمایه‌دار نقش ویژه‌ای در رسالت پیامبر اسلام داشتند، بازاریان ایرانی در به ثمر نشستن انقلاب کنار امام بودند که نقش آن‌ها هم غیرقابل‌انکار است.

نقش‌آفرینی ویژه بازاریان

 فرمانده حوزه بسیج اصناف فریدونکنار اذعان داشت: بعد از فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن تمامی اقشار در بسیج، کانون‌ها و حوزه‌های اقشاری در سطح کشور راه‌اندازی شد و در همین راستا حوزه بسیج ادارات و اصناف در سال ۸۸ در فریدونکنار تشکیل و پس از یک سال حوزه بسیج اصناف از حوزه بسیج اداری و کارگری تفکیک و به دو حوزه مجزا تقسیم شدند که از ابتدا که به‌عنوان کانون و سپس به حوزه ارتقا پیدا کرد بنده به‌عنوان مسول آن هستم.

 وی با اشاره به اینکه بازار فریدونکنار در زمان‌های حساس به کمک کشور آمده است اظهار کرد: زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد بازار فریدونکنار کمک‌های خوبی را جمع‌آوری و تحویل سپاه پاسداران یا به صورت خودجوش به مردم منطقه اهدا کردند.

رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار یادآور شد: در حادثه سیل امسال که منجر به خسارت‌هایی در مناطق مختلف کشور شد، بازار فریدونکنار حدود ۲۰۶ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری و از طریق ستاد پشتیبانی یا اتحادیه‌های صنفی تقدیم سیل‌زدگان کرده‌اند. فرجی با اشاره به اینکه این شهرستان ازنظر تدین و شهدا سرآمد استان مازندران است، خاطرنشان کرد: از ۲۵ سال قبل تاکنون هیاتی به نام حضرت قائم (عج) از سوی بازاریان فریدونکناری تشکیل شده که در مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری جشن‌ها و عزاداری‌ها در کف بازار می‌کنند و دو باب مغازه از سوی یکی از خیرین برای ایجاد حسینیه در بازار فریدونکنار اهداشده که در این حسینیه مراسم‌های مختلف به‌ویژه زیارت عاشورا هر صبح پنجشنبه با حضور کسبه برگزار می‌شود.

 عضو کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها در بازار، تصریح کرد: اگرچه که تحمل تحریم مشکل است اما می‌توان گفت که تحریم نعمت است، چراکه باوجود تحریم می‌توان دو کار اساسی در تولید و فروش انجام دهیم. این فعال اقتصادی افزود: اگر تولیدکنندگان کیفیت کار خود را افزایش دهند و با تکنولوژی روز داخلی که بسیار هم بالا است تولیدات را عرضه کنند می‌توانند شاهد مصرف مناسب مردم باشند. رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدون‌کنار بر لزوم حمایت خریداران از فروشندگان کالای ایرانی تأکید کرد و گفت: شهروندان باید از فروشندگانی که اجناس ایرانی را به فروش می‌رسانند حمایت کنند و این امر باید به‌صورت یک فرهنگ در جامعه ایجاد شود که ایرانی باید کالای ایرانی خریداری کند.

عضو کمیسیون نظارت بر اصناف فریدون‌کنار تصریح کرد: متأسفانه در زمینه نظارت برخی از دستگاه‌های مربوطه وظایف خودشان را به نحو شایسته انجام نمی‌دهند؛ درحالی‌که ناظران صنوف بر تمیزی و بهداشت محیط مغازه‌داران بسیار تأکیددارند که این امری قابل‌تقدیر است اما مشخص نیست که چرا نسبت به دست‌فروشانی که در هوای آزاد اقدام به فروش مواد غذایی و پروتئینی می‌کنند بی‌تفاوت هستند.

رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار بابیان اینکه کمترین نظارتی از سوی مسئولان شهری نسبت به دست‌فروشان انجام نمی‌گیرد، اظهار کرد: ساماندهی بازارهای هفتگی از خواسته‌های بازاریان است که امیدواریم تمام بازارهای هفتگی استان در یک روز برگزار شود چراکه فلسفه ایجاد بازارهای هفتگی عرضه تولیدات داخلی و صنایع کوچک روستاها برای شهروندان است اما متاسفانه برخی از افراد حضور و عرضه کالا در بازار هفتگی را شغل خود انتخاب کرده‌اند و هرروز در یک شهر می‌روند که هیچ نظارتی در زمینه بهداشتی و اماکنی وجود ندارد. وی یادآور شد: نظارت اصلی بازار و اصناف باید توسط اعضای کمیسیون نظارت بر اصناف انجام شود که نمایندگانی از فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره تعزیرات حکومتی، اماکن، اصناف و شبکه بهداشت در این نظارت حضور دارند.