چالوس بی توقف!

لاله انگورج تقوی/شهر چالوس از شهرهای استراتژیک استان مازندران است که از دیرباز مورد توجه همگان بوده است. این شهر به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران ، سالانه پذیرای تعداد کثیری از مردم ایران اسلامی ست. با آغاز بکار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و انتخاب اعضای جوان ، تحصیلکرده، و مشتاق به […]

با آغاز بکار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و انتخاب اعضای جوان ، تحصیلکرده، و مشتاق به خدمت در این پارلمان شهری و پس از آن انتخاب شهرداری جوان، متخصص و با تجربه برای شهر چالوس، روزهای خوشی را در عرصه خدمات شهری در این شهر زیبا و جذاب شاهد هستیم.

در همین رابطه و در استانه سال جدید ساعتی با شهردار و رییس شورای شهر چالوس به گفتگو نشستیم و از آخرین عملکردها و برنامه های توسعه شهری جویا شدیم. آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد بخش های مهمی از این گفتگو است:

شهردار چالوس با اشاره به برنامه ها و پروژه های به اجرا درآمده و در دست اجرای شهرداری ، توفیقات بدست آمده و بالا رفتن سطح رضایتمندی شهروندان را ناشی از همدلی، همراهی و همفکری مجموعه مدیریت شهری دانست و گفت: در راستای برنامه چهارساله ای که در شورای اسلامی دوره پنجم برای توسعه و آبادانی شهر چالوس تدوین شده حرکت می کنیم و در این مسیر با همه توان گام بر می داریم.

جعفر ردایی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت، برنامه های خود را به سه قسمت بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم کردیم افزود: از ابتدا با تدوین برنامه های مدون سعی کردیم تا گام های اساسی و تاثیرگذاری را جهت تحقق طرح های مورد نظر برداریم که خوشبختانه در سال اول در این رابطه موفق بوده ایم.

**برنامه های بلندمدت: خیابان ساحلی، رودخانه، خیابان 17 شهریور و رینگ دو شهری

*ساماندهی و احداث خیابان ساحلی

در راستای برنامه های بلندمدت برای رفع معضلات شهر چالوس چهار طرح اصلی خیابان ساحلی، رودخانه، خیابان 17 شهریور و رینگ دو شهری را در برنامه قرار دادیم. پروژه خیابان ساحلی که از رودخانه چالوس شروع و به رودخانه سردآبرود و میدان خط هشت متصل می گردد یکی از چهارطرح ماست که تکمیل آن را در اولویت قراردادیم. تملکات زیادی در مسیر این طرح وجود دارد، خیابانی که تقریبا به طول شش کیلومتر بوده و در اکثر قسمتها دارای عرض 30 متر و برخی نقاط 45 متری است، می تواند علاوه بر هدایت حمل و نقل و ترافیک شهر، موجب تقویت گرشگری هم شود. از میدان خط هشت تا به دریا برسیم مقداری از املاک در طرح هستند، حدود شش هزار متر ملک باید تملک شوند که برنامه ریزی لازم در این خصوص بعمل آمده است. در همین راستا با ورثه مرحوم میارکیانی توافق و 1500 متر ملک از آنها خریداری کردیم. درحال توافقات بعدی هستیم. می خواهیم با احداث این بلوار به ساحل برسیم.

در ساحل برنامه ما این است که تا پره به دو شاخه تقسیم شود. ورودی مسیر فعلی خط هشت و یک جاده ساحلی به پره برسد و در ادامه هم بایستی برابر مصوبات ساحل را به تراز منفی 24.70 برسانیم. با استفاده از سنگهایی که سالها در ساحل ریخته شده بود با توافق با پیمانکار توانستیم سدسازی ساحل را به طول 700 متر شروع کنیم که همچنان ادامه خواهد داشت و برنامه زیرسازی هم در این پروژه به اجرا درخواهد آمد. از حدفاصل پره تا سه راهی رادیودریا تعداد زیادی از زمین ها در طرح ما هستند. توافقاتی انجام دادیم که ساحل و خیابان سی متری مان را آزادسازی کنیم. در منطقه فرج آباد هم حدود 10 هزار متر مربع زمین تملک شد و خیلی فاصله نداریم تا به رودخانه برسیم.

در خصوص طرح دریا هم در تابستان اقدامات خوبی انجام شد که از جمله آن می توان به نصب و تقویت روشنایی، زیباسازی، احداث زمین فوتبال ساحلی، احداث زمین والیبال ساحلی، استخر کانوپولو که البته هنوز تکمیل نشده و ….اشاره کرد. ساحل رادیودریا این ظرفیت را دارد که زیبا و برای چالوس برند شود. این وعده را به شهروندان عزیز می دهیم که تا چهارسال آینده پیشرفت خوب و تغییر عمده ای را در ساحل شهرمان مشاهده کنند.

*ساماندهی رودخانه:

ساماندهی رودخانه دومین پروژه بلند مدت ماست. در این راستا مسیر یک کیلومتر از پل  تا پل را در برنامه اولیه خود قرار دادیم. برای اینکه عرض بستر و طرح مطالعاتی و برنامه اجرایی تعیین کنیم و به اختلافات چندین ساله ای که بین ما و شرکت امور آب استان وجود دارد پایان دهیم، مشاور آب انرژی محیط را با مصوبه شورای شهر انتخاب کردیم. در حال کار روی عرض بستری هستیم که بتواند هم شهر را از سیلاب نجات دهد و از رودخانه عبور کند و هم بتواند امکانات تفریحی، گردشگری، فضای سبز و خیابان را در کنار خودش داشته باشد.

در ساحل رودخانه مشغول پیاده روسازی هستیم، ساماندهی زیر پل کمربندی منطقه دارکلا را در برنامه داریم و از آنجا کارمان را شروع خواهیم کرد. لایروبی مسیر رودخانه، ساماندهی پارک معلم و فضای سبز خیابان حافظ هم در این راستا انجام شد. برای اجرای ساماندهی رودخانه پیگیر دریافت وام که مصوبه آن را از استان گرفتیم هستیم. به زودی 3 میلیارد تومان وام برای ساماندهی رودخانه دریافت می کنیم.

برای اینکه ترافیک بازار روز را کم و بحث پارکینگ را مرتفع کنیم، زیرسازی خیابانی را در حاشیه رودخانه برای اتصال خیابان شورا به خیابان ورزش انجام دادیم.این پروژه می تواند به حل مشکلات بازار روز کمک شایانی داشته باشد.

*خیابان 17 شهریور

تعریض و رفع مشکلات خیابان 17 شهریور سومین پروژه از برنامه های بلندمدت ماست. تعداد زیادی مغازه در طرح هستند که بایستی تملک شوند. 17 شهریور یکی از خیابانهای پرتردد و پرترافیک شهرمان است که از ابتدای فعالیت نیز آن را در برنامه های اصلی خود قرار دادیم. در همین راستا نزدیک به 12 مغازه را درحال توافق داریم. ملکی را از کمیته امداد خریده و با مالکین سرقفلی ها توافق کردیم. اگر استمرار داشته باشد شاید بتوانیم 50 درصد پروژه تعریض این منطقه را تا پایان دوره به انجام برسانیم.

از طرف دیگر در این خیابان برای اینکه بار ترافیکی را کاهش دهیم، پوشش کانال و نصب آهن روی جوب، طرحی که سالها مورد درخواست شهروندان بوده را با هزینه 200 میلیون تومان انجام دادیم که با اجرای آن تا حدود زیادی ترافیک در این منطقه روان تر شده است. ضمن اینکه آسفالت این خیابان را هم در برنامه داریم.

*رینگ دو شهری

احداث رینگ دو شهری چهارمین پروژه مهم بلندمدت شهرداری است. تملک فاز دوم رینگ دو شهری در دوره های قبل انجام شد، ما بحث زیرسازی و اجرای رفیوژ و احداث کانال را انجام دادیم. تکمیل زیرسازی، روشنایی و آسفالت آن حدود سه و نیم میلیاردتومان هزینه دارد. در فاز سه مقدار زیادی زمین تملک کردیم. درحال تملک حدود ده هزارمترمربع ملک در این مسیر هستیم و در نظر داریم تا پایان این دوره فاز سه را بطور کامل آزادسازی کنیم. فاز سه از پل آبنما شروع، جاده فرج آباد را قطع و وارد اراضی منطقه آبرنگ و کلمور شده و نهایتا به جاده رادیودریا ختم می شود. در این مسیر خانه های مسکونی، واحدهای تجاری، املاک دولتی و شخصی قرار دارند که امیدواریم مردم منطقه همکاری کنند تا این طرح اجرا شود. در مورد فازهای یک، چهار و پنج در این رینگ هم تملکاتی داشتیم ولی اولویت ما فاز سوم رینگ است.

**برنامه های میان مدت

*آسفالت

در اجرای برنامه های میان مدت با هماهنگی شورای شهر، چند طرح را در دستور کار قرار دادیم که بحث آسفالت یکی از آنهاست. متاسفانه با افزایش قیمت قیر اجرای طرح نهضت آسفالت که در بودجه در نظر گرفته بودیم تا طی دو سال ده میلیاردتومان آسفالت کنیم دچار مشکلاتی شد. پیمانکاران با افزایش قیمت آسفالت نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و عملا از برنامه آسفالت عقب افتادیم. با این حال آسفالت کوچه هایی در مناطق اشکاردشت، خیابان آیت اله غفاری، رادیودریا، آیشبن، خیابانهای اصلی شهر، منطقه عسلسر و .. در برنامه قرار گرفتند.

*بازآفرینی شهری

اجرای طرح بازآفرینی شهری بعنوان یکی از برنامه های میان مدت و گامی جهت توسعه محلات هدف چالوس است. محله بازارروز و حریربافی چالوس، یکی از ۹ محله مهم هدف بازآفرینی شهری در مازندران محسوب می شود.

در شهر چالوس ۵ محله بعنوان محلات هدف بازآفرینی تعیین شده اند. دوستگر، دارکلا و پشت بیمارستان، فرج آباد، علویکلا، بازارروز و حریربافی محلات هدف اجرای طرح بازآفرینی شهری هستند که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. در همین راستا مشاور انتخاب و مطالعات در این رابطه آغاز شده است. محله هدف اول بازارروز و حریربافی است که همزمان با آغاز سال ۹۸ اجرای آن عملیاتی خواهد شد. درواقع این محله یکی از ۹ محله مهم هدف بازآفرینی شهری مازندران می‌باشد. موضوعات مختلفی در این محله مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و در برگیرنده پل قدیمی مرکز شهر، مسجدجامع، احداث پیاده راه، تامین پارکینگ عمومی ، بازسازی بازار سرپوشیده قدیم، تبدیل کارخانه حریربافی به موزه و اقدامات مشترک با همکاری ادارات و نهادهای دولتی تا افق ۱۴۰۰ می باشد.

در اجرای این طرح بایستی بحث مالکیت واحدهای مسکونی آپارتمان‌ها مشخص شود. در بحث تغییر کاربری که ایجاد شده، لازم است مسکن و شهرسازی، سپاه، بنیادمسکن ، بهداشت و کمیته امداد کمک کنند که البته برخی از این نهادها برنامه های خود را ارائه داده اند.  پل و رودخانه هم شامل طرح بازآفرینی این محله هستند. طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ بایستی یکسری اقدامات در این منطقه انجام شده باشد، شهرداری پروژه هایش را در این خصوص تعیین کرده است. وی ادامه داد: دولت برای اجرای بازآفرینی شهری تسهیلاتی را برای اهالی این مناطق هم در نظر خواهد گرفت.

*هدایت آبهای سطحی، احداث کانال و جداول:

در راستای هدایت آبهای سطحی، احداث کانال و جداول اقداماتی صورت گرفت. ضمن اینکه در سیل اخیر چند نقطه مثل آبرنگ کیله و منطقه ای در آیشبن را شناسایی کردیم، کانال اشکاردشت مشکلاتی داشت، در کمربندی اقداماتی را درحال اجرا داریم. محله پالوجده، خیابان خزر، کوچه شهید لطیفی، ظفر یک در آیت اله غفاری، فرعی 11 سابق در منطقه رادیودریا، چند نقطه در الفکلا، محوطه کاخ و .. نیز شناسایی شدند که مشکلات را یکی پس از دیگری با مصوبه و تاکید اعضای شورا انجام می شوند.

*پل مرکز شهر

مطالعات اولیه برای مقاوم سازی پل مرکز شهر انجام شد. با مصوبه شورای اسلامی شهر انشاله به زودی عملیات مقاوم سازی پل را آغاز خواهیم کرد.

*پیاده رو سازی

خیابان مطهری را از آنجا که ورودی و چشم و چراغ شهر است و در منظر همه کسانی که وارد شهر می شوند قرار دارد، در اولویت قرار داده و پیاده رو سازی آن درحال انجام است. پیاده رو سازی در منطقه پالوجده، مرکز شهر چالوس که کیفیت مناسبی نداشته حدفاصل مرکز شهر از سه راه رادیودریا تا بانک سپه اجرایی و پیاده روسازی خیابان شیخ قطب نیز انجام شد، ادامه رادیودریا از حدفاصل نامجو تا ورودی گرامجان را شروع کردیم. ضمن اینکه پیاده رو سازی ساحل که در اولویت قرار دارد نیز درحال انجام می باشد. سعی می کنیم موضوع پیاده رو سازی را با توجه به عقب ماندگی ها از ادوار گذشته با سرعت ادامه دهیم. در سال آینده هم در این قسمت فعالیت هایی خواهیم کرد.

*تامین پارکینگ

مرکز شهر محل بحران پارکینگ است. در یکسال گذشته مساحت 1200 مترمربع زمین در پشت بانک سپه و ساختمان پرشکان خریداری کردیم و این برنامه را همچنان ادامه خواهیم دداد تا بتوانیم مشکل پارکینگ شهر را حل کنیم. در این راستا هر سرمایه گذاری بخواهد ورود کند آمادگی کامل برای همکاری با وی را خواهیم داشت.

*پارک های محله

یکی از نیازهای هر شهری دارا بودن پارک محله می باشد. پارک گلسرخی افتتاح و کلنگ عملیات احداث پارک محله دارمیشکلا به زمین زده شد. در برنامه هرساله ما پارک محله ای قرار خواهد داشت. البته یک کار بزرگ پیش رو پارک جنگلی ورگاویج است که با مشکلاتی مواجه شد. طرحی که شهرداری تهیه کرد و به تصویب رسید در منابع طبیعی به مشکلاتی برخورد که باید حل شود. تلاش می کنیم تا بتوانیم پارک شهدا که متروکه شده و وضعیت خوبی ندارد را احیا نماییم.

*احداث ابنیه و تاسیسات شهری

احداث ابنیه و تاسیسات شهری از برنامه های مهم میان مدت شهرداری است. سرویس بهداشتی در چند نقطه شهر از جمله بازارروز، ساحل، گلسرخی و … احداث و تا حدودی این مشکل رفع شد..

*احداث ساختمان شورا و شهرداری

جهت احداث ساختمان جدید شورای شهر زمینی به مساحت دو هزار مترمربع تهیه کردیم. برای ساختمان شهرداری هم برنامه داریم تا در یکی از توافقات قطعه زمینی در خیابانی که مناسب باشد تهیه نماییم

*بهسازی محلات چالوس با اجرای طرح نهضت خدمات

در این طرح سعی کردیم به تمام محلات و بیش از بیست هزار خانوار چالوس خدمت رسانی و در محلات شان پاکسازی لازم را صورت دهیم. امسال این طرح را توسعه داده و مدت زمان اجرای آن را چهارماه کردیم و در کنار آن اقداماتی چون لکه گیری آسفالت، روشنایی، بیس ریزی، ترمیم نوارهای حفاری و … را  هم اضافه کردیم. امسال این طرح را از پالوجده شروع کردیم که تا کنون رضایتبخش بوده است. با اجرای طرح نهضت خدماتی و عمرانی در واقع هم خانه تکانی تا عید انجام می شود و هم مردم خدماتی را خواهند کرد. این طرح با نظر و حمایت اعضای شورا درحال انجام است که جا دارد از تک تک اعضای شورا تشکر کنم.

*پیگیری مسائل حقوقی شهرداری با برخی شهروندان در بعضی موارد خاص

یکی از مسائل و مشکلات موجود در شهرداری از گذشته، مسائل و پرونده های حقوقی است. یکی از آنها مربوط به موضوع هتل کوشال و باند فرودگاه می باشد. در گذشته بر اثر بی توجهی سهوی برای سه طبقه اضافی در باند پروازی مجوزاتی صادر شد. برنامه داریم که این مساله مهم را حل و فصل کنیم. ضمن اینکه موضوع بام چالوس، مشکلات با پیمانکار ساحلی و … هم مطرح بوده که تلاش برای مرتفع ساختن آنها با همکاری کمیسیون حقوقی شورا به ریاست مهدی ردایی که عده ای از نخبگان حقوقی شهر را در کنار خود دارند قابل تقدیر است.

*توسعه سرانه ورزش و اجرای جشنواره جتسا

یکی از برنامه های مدیریت شهری دوره پنجم توجه ویژه به حوزه ورزش و برنامه های ورزشی و فرهنگی است. در همین راستا جشنواره ورزشی فرهنگی تفریحات آبی و ساحلی را برای اولین بار با مشارکت جامعه ورزش و اداره ورزش و جوانان برگزار کردیم که در آن بیش 500 ورزشکار از سراسر کشور در بالغ بر بیست رشته ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند، از این جشنواره بیش از ده هزار نفر بازدید بعمل آوردند که نشان دهنده رضایت عمومی شهروندان و مسافران است. برای این جشنواره در حدود 250 میلیون تومان هزینه شد و در بودجه های سنواتی آتی هرسال پیش بینی می شود. جا دارد از مهندس مسعود زندی رئیس کمیسون ورزش شورای شهر تقدیر ویژه داشته باشم.

*کشتارگاه

کشتارگاه همواره از دغدغه های مردم و مدیریت شهری بوده که در همین راستا با صرف بیش از 250 میلیون تومان بحث سپتینگ آن حل شد. برنامه داریم اگر کشتارگاه صنعتی احداث نشد، همین کشتارگاه را به خارج از شهر منتقل کنیم.

*پایش تصویری

یکی از نیازهای شهر دارا بودن پایش تصویری است. این طرح یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که هم اکنون درحال اجرا و پیگیری است.

****برنامه های کوتاه مدت:

*تملک و تعریض در بیش از 15 نقطه شهر

*رفع مشکل سدمعبر

*به زودی اولین پکیج سرمایه‌گذاری شهر چالوس به فراخوان عمومی گذاشته می شود

اگر ما به دنبال توسعه شهر، افزایش بودجه شهرداری، ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت‌های کار و رونق اقتصادی هستیم باید میزان سرمایه گذاری در شهر چالوس را افزایش دهیم.

در همین راستا شهرداری نسبت به تشکیل کمیسیون و هیات عالی سرمایه گذاری اقدام نموده و کارگروهی نیز در خصوص سرمایه گذاری متشکل از جمعی از مسئولین و نخبگان در فرمانداری شهرستان چالوس تشکیل گردید که در راستای همدیگر فعالیت می کنیم.

در همین رابطه اولین پکیج سرمایه‌گذاری شهر چالوس در قالب پنج پروژه عظیم با انتخاب مشاور تهیه شده که به زودی به فراخوان گذاشته خواهد شد. آورده شهرداری در بیشتر این پروژه ها زمین و مجوز بوده و آورده سرمایه‌گذاران هم اجرای پروژه ها با طرحی که نهایتا توسط شهرداری ارائه می شود خواهد بود. البته ما آمدیم این پکیج را ریزتر و در 12 آیتم تعریف کردیم تا افراد بیشتری بتوانند مشارکت کنند و اشتغالزایی بیشتری نیز صورت پذیرد.

موج ، کاسپین، مارینا، بیوگاز و پارک آبی پنج پروژه تعریف شده در این پکیج هستند. پروژه موج شامل کافی شاپ و رستوران جنب هتل فلامینگو در منطقه فرج‌آباد در دو طبقه کاملا چوبی در زمینی به مساحت ۸۱۰ مترمربع احداث می‌شود.

۲۴۰ واحد مسکونی در پروژه ای تحت عنوان کاسپین ۱ و ۲ در قالب دو پکیج جداگانه در دو قطعه زمین مجموعا به مساحت ۷ هزارمترمربع در فرعی دو رادیودریا احداث خواهد شد.

پروژه مجموعه تفریحی مارینا در رادیودریا نیز از مدرسه قدیم فرج آباد تا ملک کمال سام به طول یک و نیم کیلومتر خواهد بود که در آن امکاناتی چون اسکله، فروشگاه های ساحلی، رستوران، آلاچیق و دیگر امکانات تفریحی و فرهنگی دیده شده است.

پروژه بیوگاز دیگر پروژه بزرگ در این پکیج می‌باشد که مجوزاتش گرفته شده و در حال مطالعات تکمیلی است.

پروژه پارک آبی نیز در برنامه های ما قرار داشته و درحال مطالعات تکمیلی است. این پروژه در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع در خیابان ورزش احداث می شود. البته قطعه زمین ۴ هزارمتری دیگری در کنار زمین تعیین شده برای این پروژه قرار دارد که شهرداری سعی در تملک آن دارد تا پروژه در زمین ۸ هزارمتری اجرا شود. در صورت عدم تملک، پروژه در همین زمین ۴ هزارمتری انجام خواهد شد.

پروژه های مذکور به زودی در هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری مطرح و پس از تصویب به فراخوان عمومی گذاشته خواهد شد.

*تحقق بودجه سال 97

خوشبختانه بودجه امسال که مبلغ 33 میلیارد تومان بود کاملا محقق شد و این امر نتیجه تلاش مجموعه مدیریت شهری، شورای شهر و پرسنل شهرداری و همچنین همراهی شهروندان عزیز است. در سالی که وضعیت اقتصادی مناسب نبود و حتی در صدور پروانه کاهش بیست درصدی داشتیم، توانستیم با اقدامات موثر و بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل ها بودجه را محقق کنیم. بدین ترتیب متممی در حدود 5 میلیاردتومان هم تقدیم شورا می کنیم که در سالهای اخیر بی سابقه است. در 14 سال گذشته دوبار بودجه سال شهرداری محقق شد و این نتیجه جهت گیری ما در جلب رضایت مردم ، کار زیاد و اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری می باشد.

*رشد 4 برابری در درآمد پایدار

ضمن اینکه بودجه سال جاری محقق شده، درآیتم های درآمدی پایدار نیز رشد خوبی داشتیم. درآمدهای ما به دو قسمت اتفاقی و پایدار تقسیم می شوند. امسال در آیتم پایدار رشد 4 برابری داشتیم و این درآمدها شامل عوارض نوسازی،رعوارض خودرو، عوارض بلیت، عوارض خدممات شهری و … است که رشد خوبی را در آن شاهد بودیم و این بدان جهت است که تلاش کردیم با برنامه ریزی به سمت درآمد پایدار برویم.

*تعیین بودجه 40 میلیاردتومانی برای سال 98

پیش بینی بودجه ما برای سال 98 مبلغ 40 میلیاردتومان (حدود 50 عمرانی و حدود 50 درصد جاری) می باشد. در این بودجه مبلغ 3 و نیم میلیاردتومان برای آسفالت خیابان اصلی در نظر داریم. چندماه اول سال را در این برابطه به خیابان اصلی شهر و قسمتی از رادیودریا اختصاص خواهیم داد و سپس به محلات خواهیم رفت.

در ادامه با رئیس شورای اسلامی شهر چالوس به گفتگو نشستیم . کاظم پولادی در این گفتگو اظهار داشت :سیاست کلی شورا از ابتدا برقراری عدالت، رعایت عدالت فردی و اجتماعی در بدنه شهرداری و در صحن شورا و همچنین ایجاد حس رضایتمندی در مردم و ایجاد برابری بود. همین سیاستگزاری اعضای شورا با توجه به برنامه هایی که داشتند منجر به این شد که اقدامات خوبی در شهر رقم بخورد که باعث جلب رضایت مردم شود. به پشتوانه همین امر اکثر شهروندان عوارض نوسازی خود را با رغبت بیشتری پرداخت کرده و در پیشرفت شهرشان مشارکت بیشتری داشته باشند.

به همین دلیل با توجه به اتفاقات و تغییراتی که مشاهده کردند شهروندان خودشان را در اداره شهر سهیم دانستند که باعث شد درآمد نوسازی ما افرایش پیدا کند که مبلغ بسیار قابل توجهی بود.

از طرف دیگر سیاست دیگر اعضای شورا مبنی بر اجرای درست طرح تفصیلی و رعایت قانون مربوط به این طرح و اجرای ماده 101 که قسمت مهمی از قوانین شهرداری است بود. اعضای شورا با برنامه ریزی نسبت به زمین هایی که تفکیک خصوصی شده بود در اجرای ماده 101 تلاش کردند و مسیرهایی را برای حل این مساله برای شهرداری ترسیم کردند که از این طریق باعث افزایش درآمد شهرداری از اجرای ماده 101 شد که نهایتا این امر به تحقق بودجه کمک کرد.

همچنین با توجه به هوش و درایت اعضای شورا و فرصت شناسی کمیسیون های مختلف شورا در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و … با توجه به اینکه همه تخفیف ها طبق قانون لغو شده بود از طریق برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید یک مصوبه ای را داشتیم که شامل 20 درصد تخفیف عوارض صدور پروانه می شد و این امر نیز باعث شد مردم گرایش بیشتری نسبت به شهرداری و اجرای کارهای قانونی پیدا کنند. یعنی از انجام کارهایی که قانون اجرای ماده صد را در پی داشت فاصله گرفتند و بیشتر از ممر قانون کارهایشان را انجام دادند چون این به نفع شان بود و در هزینه عوارض هم تخفیف شامل حالشان می شد. این باعث شد که هم از تخلف جلوگیری از شود و هم تاثیر مثبتی در تحقق بودجه شهرداری داشته باشد.

در ادامه یک فرصت دیگری را هم که در اکثر شهرها اجرایی شد، اعمال تخفیف 25 درصد عوارض در دو ماهه پایانی سال و 50 درصد تخفیف خدمات معوقه بود که با استقلال شهروندان مواجه شد. این امر نیز چون علاوه بر پیشرفت شهر، ارتباط مستقیم با تفکرات اجتماعی دارد باعث شد که مردم گرایش بیشتری داشته باشند. تلاش شهردار و پرسنل شهرداری با حمایت مردم در این راستا این نوید را داد که مردم می توانند در کنار شهرداری و با  شهرداری کارشان را انجام دهند. بپذیرند که شهرداری متعلق به خودشان است و برای عمران و آبادی شهر کار می کند. در واقع نزدیکی شورا و شهرداری با مردم باعث شد اتفاقات خوبی رقم بخورد.

برنامه ریزی تخصصی اعضای شورا در نوشتن بودجه کارآمد که همه احتمالات در آن  در نظر گرفته شود بویژه در بودجه سال 98 دیگر نکته مثبتی بود که رخ داد. فکر می کنم بهترین دفترچه بودجه شهرداری در سالهای اخیر توسط شورا در پی ساعتها پیگیری و برگزاری جلسات بسیار زیادی نوشته شد.

در بودچه پیش بینی ما خیلی کارشناسانه تر شده و مبالغی در بودجه برای آموزش پرسنل شهرداری افزایش یافت. چون اعتقاد ما این است که همه پرسنل شهرداری باید در همه زمینه ها آموزش ببییند.

از طرفی بودجه عمرانی شهرداری که قسمت مهمی از دفترچه بودجه ما است را بصورت ریز و دقیق نسبت به پروژه های مهمی که در اقصی نقاط شهر است برنامه ریزی کردیم. در همین راستا برای همه محلات مبلغی را در نظر گرفتیم تا ردیف عمرانی خود را نسبت به محلات تقسیم کنیم.

یکی دیگر از کارهای انجام شده قبل از بستن بودجه این بود که در پایان تابستان 97 نامه ای را به تمام شورایاران سطح شهر زدیم و از آنها خواستیم اولویت ها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی را برای ما بفرستند که به ما کمک زیادی کرد و از طریق نامه ها مشکلات اصلی محلات را شناسایی و بر اساس اینها اولویت بندی کردیم. بدین ترتیب سال بعد در همه محلات تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

تغییرات عمده ای را نیز در تعرفه عوارض دادیم. آمدیم تعرفه عوارض را که در گذشه ایرادات زیادی داشت تغییرات داده و قیمت ها را به نسبت مناطق تعدیل کردیم.

یک کار بسیار مهم دیگر قابل ذکر این است که در این دوره همه رای های هیات عمومی دیوان عدالت اداری که یکسری از آیتم های عوارضی را لغو کرده بود را به کمک کمیسیون حقوقی که واقعا زحمت کشیدند در کل تعرفه عوارض اعمال کردیم. یعنی همه رای هایی که در کل سطح کشور بوده و مربوط به دیوان عدالت اداری بوده و مستقیما در رابطه با موارد مختلف تعرفه عوارض بوده که لغو کرده بودند را در دفترچه عوارض اعمال کردیم، اما از طرف دیگر شهرداری را هم دیدیم. فکر می کنم دفترچه بودجه و عوارض بسیار خوبی را امسال تدوین کردیم و مطمئنا به همین منوال در سالهای بعد این اتفاق بهتر و بهتر خواهد شد.

در رابطه با شورایاران اگرچه تاکنون نشست جامعی با این عزیزان نداشتیم ولی در خصوص دفترچه عوارض از نظرات آنها کمک گرفتیم. در برنامه داریم تا بعد از عید و در ارتباط کار اجرایی شهرداری در سال جدید همایش جامعی با شورایاران برگزار کنیم و دغدغه های آنها را بشنویم.

دو مشکل عمده ای که با آن مواجه بودیم مربوط به تامین اجتماعی و امور آب منطقه ای بود. در این خصوص جا دارد تشکر ویژه ای از طرف اعضای شورا و شهردار از استاندارمازندران داشته باشم. ایشان در نشست بررسی مشکلات سه شهرستان که در نوشهر برگزار شد این فرصت را به من دادند تا به نمایندگی از دیگر همکارانم و به عنوان نماینده و خدمتگزار مردم شهر چالوس مشکل تامین اجتماعی و امور آب را مطرح کنم. پس از آن جلسه و از همان روز مشکل تامین اجتماعی به دستور استاندار و همراهی فرماندار حل شد. بدین ترتیب دیگر 15 درصد بهای خدمات منظور نمی شود و همان 15 درصد عوارض ساختمانی را شامل می شود که اکنون عملا اجرا می گردد. در این خصوص در مازندران و خیلی از شهرهای کشور چالوس تنها شهری بود که روی این موضوع مصر بود و نهایتا به تفاهم نامه ای کشوری ختم شد.

برای ایجاد اثر فرهنگی به نام چالوس هم با مصوبه شورا کمک خواهیم کرد. همچنین جهت اجرای همایش ها و برنامه های ملی و مذهبی نیز گام های بزرگی برداشته شد و در چند نوبت شور و نشاط اجتماعی به شهروندان محترم تزریق گردید. در تابستان گذشته همانطور که شاهد بودید جشنواره بزرگ فرهنگی ورزشی جتسا برگزار شد که در نظر داریم در تابستان آینده هم با جبران کاستی ها و با مدیریت بهتر شادی و نشاط را به همشهریان و مسافران هدیه کنیم.

در بحث ترافیک نیز خوشبختانه گام های بزرگی برداشته شد. چه مورد های شاید به ظاهر کوچک مانند نصب آهن روی جوب ضلع جنوبی خیابان 17 شهریور از اداره پست تا قبل از خیابان کوروش که کمک زیادی به کاهش ترافیک و تسهیل در تردد خودروها کرد تا مورد های بزرگی چون تملکات و بازگشایی های متعدد در نقاط مختلف شهر که در راستای ترافیک بعنوان یکی از مشکلات عمده شهر صرت گرفت. یکی از این پروژه ها بازگشایی خیابان 24 متری در ابتدای خبابان رادیودریا بود که بار ترافیکی را از مرکز شهر کم کرد.

همچنین ورودی خط هشت که از برنامه های اصلی ما بوده تعریض شده تا بتوانیم مسیری را از این منطقه به سمت ساحل و سپس به سمت رادیودریا هدایت کنیم تا هم یک خیابان ساحلی گردشگری داشته باشیم و هم بار ترافیکی شهر را کاهش دهیم.

در خصوص پارکینگ دو قطعه زمین تملک کردیم که از مرکز شهر ورودی و از سمت گلسرخی خروجی داشته باشد. پیش از این پارکینگ امکان خروجی نداشت و عملا غیر قابل استفاده بود. امروز احداث این پارکینگ کمک بزرگی برای کاهش بار ترافیک مرکز شهر کرده و برنامه داریم در اطراف همین پارکینگ زمین هایی که کاربری پارکینگ دارند را خریداری کنیم و این پارکینگ را در قلب شهر افزایش دهیم که تاثیر بیشتری داشته باشد.

عملکرد شهردار محترم در بازه زمانی که گذشت قابل قبول است اما ما به این بسنده نمی کنیم. اعتقاد ما این است  هنوز ابتدای کاریم و مشکلات زیاد است که باید با روحیه جنگندگی بالا با اصلاح ساختار شهرداری و اصلاح ساختار فکری پرسنل و تلاش بیشتر به سمت بهتر شدن پیش برویم.

قطعا اختلاف سلیقه و نظر در شورا به پیشرفت شهر کمک می کند که اگر نباشد یک جای کار ایراد دارد. انتقاد سازنده است، اشتباه کردن هم باعث درس گرفتن می شود. در نهایت در کار شورایی برآیند نظرات اعضا به مصوبات ختم می شود. همواره مصوبات ما خوب بوده به گونه ای که 95 درصد مصوبات با تدبیر  و تفکر و حتی چالش به نتیجه مطلوب ختم گردید.

لازم می دانم از همه مسئولانی که همراه و یاورمان بودند بویژه فرماندار  بابت دید مثبتی که نسبت به اعضای جوان شورا داشته و در مصوبات همکاری صمیمانه داشتند تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه ای هم از سرهنگ عسکری فرمانده قبل سپاه که در همه قسمتها همراه و همگام بودند بویژه در بازگشایی خیابان 24 متری که آیندکان قضاوت می کنند و متوجه می شوند که چه کار بسیار بزرگی صورت پذیرفته داریم. از همکارانم که با تمام وجود شبانه روز تلاش کردند، با اینکه طبق قانون یک جلسه رسمی و یک ملاقات عمومی در هفته پیش بینی شده اما همه روزه تلاش کردند تا برای پیشرفت شهر و شهرداری گام بردارند سپاسگزارم. همچنین از شهردار محترم که با تمام چالش ها و مشکلاتی که از گذشته روی دوش ایشان افتاد اما عملکرد خو.بی داشتند و راضی هستیم هم تشکر صمیمانه دارم. برای مجموعه مدیریت شهری هدف اول و آخر جلب رضایت شهروندان است و قطعا این تلاشها در سال آتی بیشتر و مجدانه تر خواهد بود.

در پایان نیز ضمن تبریک فرارسیدن نوروز، برای یکایک شهروندان شریف شهرمان، همکارانم در ششورای شهر، شهردار محترم و پرسنل خدوم شهرداری آرزوی سالی سرشار از سلامتی ، بهروزی و برکت آرزومندم.