چاقی مردان مازندرانی فراتر از سقف ملی

سلامت از مهم ترین نعمت هایی است که هرانسان می تواند از ان بهره متد باشد و در واقع سرمایه انسان و نعمتی غیر قابل جایگزین می باشد. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و فقط فقدان بیماری و معلولیت نیست. با این وجود افراد زیادی […]

img_00331c

سلامت از مهم ترین نعمت هایی است که هرانسان می تواند از ان بهره متد باشد و در واقع سرمایه انسان و نعمتی غیر قابل جایگزین می باشد. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و فقط فقدان بیماری و معلولیت نیست.

با این وجود افراد زیادی هستند که از این نعمت برخوردار نیستند و برای بازگرداندن سلامت و حفظ وضعیت فعلی خود به مراقبت نیاز دارند.  هفته اول اسفندماه که «هفته ملی سلامت مردان» نامگذاری شده است ،بهانه‌ای است تا به مردان یادآوری شود که به سلامت خود اهمیت دهند. روز ملی سلامت مردان، اولین‌بار به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران در سال 1385 برگزار شد.  شعار سال 97 از سوی وزارت بهداشت  برای این هفته «مردان فعالتر، مردان سالم تر» تعیین شده است.

بواسطه اینکه فعالیت و تحرک بدنی نقش مستقیمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر دارد و از آنجا که متأسفانه فعالیت‌های بدنی در مردان کمتر شده، این شعار انتخاب شده است.

ضرورت اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت مردان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را واداشت تا با استفاده از ظرفیت رسانه ها اقدام به بررسی مؤلفه های مؤثر بر سلامت مردان در استان مازندران نماید .

 

چاقی مردان مازندرانی  فراتر از سقف ملی

دکتر محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اثرات کم تحرکی در مردان،افزایش بیماریهای قلبی – عروقی،افزایش سرطانها،چاقی، فشار خون بالا، دیابت، شیوع افسردگی، افزایش بیماریهای اسکلتی- عضلانی را از عوارض کم تحرکی برشمرد.

دکتر اعرابی با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی، عروقی و سرطان ها مهم ترین علل مرگ و میر در مردان هستند ،افزود: از 37 سرطان شایع، 32 مورد در مردان شیوع بالاتری دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از مردان مبتلا به اضافه وزن هستند افزود :  شیوع چاقی در مردان استان مازندران را 9/19 درصد و آمار کشوری مردان مبتلا به چاقی 3/15 درصد است . همچنین چاقی شکمی در مردان بالاتر از زنان است که یک عامل خطر مهم بیماری قلبی عروقی است. میزان شیوع دیابت در مردان مازندرانی نیز  4/9 درصد است و شیوع نگران کننده این بیماری در استان مازندران نیز تهدیدی جدی در سلامت مردان است که باید به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد برای مهار چاقی شکمی باید حداق یک ساعت در روز فعالیت فیزیکی داشته باشند و نسبت به اصلاح فرهنگ مصرف و تغذیه و رژیم غذایی توجه کنند.

 

 

بیماری های عفونی واگیر تهدید کننده سلامت مردان مازندرانی

دکتر اعرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران  ، اظهار داشت: بیماری های عفونی  از جمله بیماری هایی است که در مازندران مردان و جوانان استان را تهدید می کند، بیماری های منتقل از طریق جنسی است که شامل بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت و سایر بیماری های عفونی می شود.

وی افزود: با توجه به شاخص های جمعیتی استان، طبیعتا رفتار پرخطر جنسی و تزریق مواد مخدر به درصدی در استان وجود دارد که می تواند ناقل بیماری عفونی باشد. دکتر اعرابی  با اشاره به برنامه های جامعه بهداشت جهانی در جهت کاهش اسیب های پر خطر جنسی و آموزش های لازم ، افزود: بی توجهی مردان و عدم باورپذیری که خود مبتلا به بیمارهای جنسی و عفونی نمی شوند، زنگ خطری است که سلامت انان را با خطر مواجه می سازد.

 

تب شالیزار

وی گفت: از دیگر بیماری های عفونی که مردان مازندرانی را با چالشی جدی روبرو می سازد، تب شالیزار است که بیشتر در کشاورزانی که در زمین زراعی فعالیت دارند، دیده می شود. مکانیسم این بیماری به گونه است که بدلیل عدم حفاظت پاها و ورود به زمین شالیزاری ، ابهای موجود در مزرعه حاوی میکروب لپتوسپیلا است که این میکروب های فنری شکل زمانی که وارد بدن می شوند، علائم اولیه ای مشابه انفلولانزا را دارند که ممکن است حتی پزشکان هم در درجه اول دچار اشتباه شوند.توصیه می شود در هنگام معاینه پزشکان از شرح حال شغلی بیمار اگاه شوند.

 

بیماری تب های خونریز دهنده کریمه کنگو و Cchf در استان

سالانه در حدود 13تا 15 مورد مبتلایان تایید شده بیماری از طریق تب های خونریز دهنده در استان شاهد هستیم

وی  خاطر نشان ساخت: از بیماری های عفونی دیگری که در مردان مازندران بویژه دامداران دیده می شود می توان به بیماری های منتقل از طریق تب های خونریزی دهنده اشاره کرد . که به دلیل شایع بودن بیماری کریمه کنگو و Cchf در استان،سالانه در حدود 13 تا 15 مورد مبتلایان تائید شده از این نوع بیماری را شاهد هستیم.

وی همچنین افزود: نحوه انتقال این بیماری بگونه است که افرادی که با دام در تماس هستند از طریق کنه هایی که در دام وجود دارد به فرد منتقل و او را مورد گزش قرار می دهد و شخص مبتلا به تب خونریزی دهنده یا تب cchf می شود. که درفرد علائم اولیه که شامل سردرد،تب و درد عضلانی می باشد پدیدار می شود و بعد از 3 الی پنج روز دچار خونریزی از راه مخاط چشم، بینی، دهان و مجاری ادرار و مدفوع می گردد و در صورت عدم مراقبت و درمان در نهایت منجر به مرگ فرد می شود.

وی تصریح کرد: بیماری عفونی واگیر تب مالت بیماری دیگری از انواع بیماری های عفونی است که از طریق دام به انسان منتقل می گردد و در استان هم بسیار شایع بوده است که سالانه بین 350 تا 450 مورد از ان را شاهد هستیم که از طریق تماس مستقیم با دام و مصرف لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود.

وی در پایان با اشاره به برنامه های معاونت بهداشتی درمانی استان در خصوص آموزش و کنترل بیماری های عفونی ، از برنامه های ویژه ای که از متد ها و روشهای نوین اموزشی استفاده می شود می توان به برنامه اموزشی شپ(sheep ) که در زمینه کنترل بیماری تب مالت است، اشاره کرد.که با همکاری دامپزشکی مازندران در روستاها و شهرهای استان اموزش های لازم داده می شود.

 

 

عوامل روانی

عامل مهم دیگری که می تواند بروز بیماری های روانی را در افراد جامعه کاهش دهد، رعایت اصول ساده خود مراقبتی می باشد. زندگی در عصر تکنولوژی و صنعت فضای زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و دستخوش تغیراتی می کند که این تغیرات موجب بهم خوردن تعادل روانی افراد می شود که پیامدهای بد ان مواردی نظیر نگرانی،ناتوانی در مدیریت زمان،کمبود استراحت و تفریحات مناسب،فشارهای ناتوان کننده شغلی،برداشت های غیر منطقی از حوادث و رویدادهای زندگی می باشد.که این عوامل اثرات استرس را در افراد دو صد چندان می کند. فشار روانی، پدیده ای است روانشناختی که تقریبا همه افراد با ان اشنا هستند و ویا اینکه در طول زندگی در شرایط و موقعیتهای مختلف با ان مواجه شده اند، شرایط استرس زا در ادامه زندگی فرد را دچار مشکلاتی نظیر اضطراب ،افسردگی خستگی ، عصبانیت ، وسواس، پیری زودرس و نیز بیماری های جسمی متعدد می نماید.

علل خودکشی  در مردان : جنسیت :مردها سه برابر زنها خودشان را می کشند اما  این در حالی است که زنان چهار برابر مردان مبادرت به خودکشی میکنند.

این آمار به علت نحوه خود کشی در ابن گروه است.در مردان استفاده از اسلحه گرم و حلق اویز کردن و پرش از ارتفاع شایع است.در حالیکه زنان اغلب از دارو با مواد سمی استفاده میکنند.

سن : اغلب امار خودکشی در گروههای سنی 15-35 سال اتفاق می افتد. و از دیگر عوامل تاثیر گذار در خود کشی می توان به مذهب ، وضعیت تاهل و شرایط خانوادگی ، شغل، سلامت جسمانی، داروها و سلامت روانی اشاره کرد.

 

عوامل فیزیکی

مردان دو برابر بیش از زنان در حوادث فوت می کنند . سه چهارم موارد فوت ناشی از حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت ناشی از دگرکشی و 90 درصد موارد فوت ناشی از جنگ برای مردان رخ می دهد.

دکتر اعرابی افزود: عوامل زیانبار محیطی مشتمل دو دسته شیمیایی و فیزیکی هستند. عوامل زیانبار شیمیایی شامل گازها ، گرد و غبار ، فیومها ، دمه های فلزی و ائروسل ها در صنایع ، سموم افت کش ها و علف کش ها در بخش کشاورزی و جیوه ای که در تجهیزات پزشکی وجود دارد و کارکنان مراکز درمانی با ان سروکار دارند.

از عوامل فیزیکی دیگری که به سلامت مردان آسیب می زند هم می توان به عامل صدا که در صورت خروج از استاندارد خود امراض ناشنوایی و عصبی، تضعیف سیستم گوارشی و تخریب تمرکز منجر شود. عامل نور و روشنایی که در صورت عدم نورپردازی مناسب محیط کار عوارض چشمی ایجاد می نماید.  شرایط جوی توام با رطوبت و حرارت و جریان باد که wbgt نام دارد که  در سلامت فرد بخصوص در سیستم قلبی و عروقی و پوستی اثرات زیادی را بهمراه دارد.

 

خطرات بیولوژیک وشیمیایی که کارکنان مراکز درمانی را تهدید می کند

دکتر اعرابی با اشاره به خطرات بیولوژیک و شیمیایی که در کمین کارکنان مراکز درمانی است اظهار داشت: کارکنان مردی که  امور تنظیف و شستشوی البسه در اتاق لنژ فعالیت دارند ،پزشکان و پرستارانی که بطور مستقیم با بیماران تماس دارند و همچنین کارکنان ازمایشگاهها و پاتولوژی ها در معرض این خطرات هستند.

 

حوادث ترافیکی

حدود 73 درصد موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی در مردان رخ می دهد. در میان رانندگان جوان، مردان جوان زیر 25 سال تقریبا سه برابر بیش از زنان همین گروه سنی در معرض خطر فوت ناشی از حوادث قرار دارند.

مهمترین اقدام برای پیشگیری از تصادف های رانندگی این است که هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندیم، هنگام عصبانیت، خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنیم، فاصله مطمئنه را رعایت کنیم. هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنیم و از حرکت های نمایشی، سرعت و سبقت غیر مجاز و تجاوز به حریم عابران پیاده خودداری کنیم، مسائلی که گر چه ساده و بدیهی به نظرمی رسد اما معمولا یکی از همین اعمال عامل تصادف و خسارت جانی است.

 

تأثیر سلامت مردان در سلامت خانواده

دکتر اعرابی در مورد ارتباط سلامت مردان با سلامت خانواده اظهار کرد: ورزش به همراه خود نشاط و شادابی می‌آورد و منجر به شادابی می‌شوند و فرد را سرحال می‌کنند. هر بیماری با خود مشکلاتی به همراه می‌آورد؛ به‌طور مثال اگر پدر یک خانواده دچار اختلال فشار خون و دیابت باشد، در درجه اول مسائل اقتصادی خانواده با مشکل روبه‌رو می‌شود. در کنار آن افسردگی ناشی از بیماری باعث می‌شود که روابط خانواده دستخوش تغییر شود. اما زمانی‌که فردی از اعضای یک خانواده بانشاط، سلامت و ورزشکار باشد و مبتلا به بیماری نباشد، می‌تواند خانواده را شاداب و سرحال کند و روی فرزندان اثر بگذارد. زمانی که فرزندان شادابی والدین را ببینند، اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و اعتمادشان به زندگی بیشتر می‌شود و می‌توانند زندگی راحت‌تر و بی‌استرس‌تری داشته باشند.

توجه به اینکه مردان محور اصلی اقتصاد خانواده هستند، تامین سلامت انان از جایگاه خاصی برخوردار است. با تاکید بر رعایت بهداشت کار درکارگاهها و مراکز صنعتی، کشاورزی ، دامی و ساختمانی، خاطر نشان ساخت: عدم رعایت استاندارد های بهداشتی کارگری در محیط های کار نظیر جابجا کردن اجسام سنگین، عدم استفاده از پوشش های ایمنی ، عدم مراقبت های فردی و ایستادن های طولانی مدت از جمله عواملی است که در تولید وتشدید بیماری های مردان شاغل نقش فزاینده ای را ایفا می نماید.

 

علل عدم توجه مردان جهت مراجعه به پزشک در مواجهه با بیماری ها

دکتر اعرابی با تأکید بر این‌که مردان به هنگام بیماری، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، اغلب مردان تمایل کمتری به بازگو کردن مشکلات روحی و روانی خود با افراد ، دوستان و پزشکان دارند که این مسئله را باید در ترس و انگ در پی مراجعه به مراکز درمانی جستجو کرد.

مهمم ترین دلیلی که مردان کمتر به پزشک مراحعه می کنند تداخل زمانی با ساعت کار در پزشکان خانواده با ساعت کار در ادرارات است و از انجا که مراجعه به پزشکان متخصص از طریق ارجاع پزشک خانواده میسر است، به متخصصین هم کمتر اتفاق میفتد.

علت دوم این مساله عدم آگاهی در مورد مراجعه به هنگام است اینکه بیماری در ابتدای بروز علایم یا حتی قبل از ان بسیار مهم است و فرد شاهد عوارض بسیار کمتری خواهد داشت. مردان نسبت به سلامت خود کمتر حساس بوده و دیرتر مراجعه می نمایند و تبعیت از درمان نیز در مردان کمتر از زنان است اگر مردان به این موضوع واقف باشند، قطعا در زمان مناسب تری به پزشکان مراجعه خواهند کرد.

 

ورزش پلی به سمت سلامت مردان

فقط با نیم‌ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط در روز به‌ ویژه پیاده‌روی که به امکانات ویژه‌ای نیاز ندارد، ، قطعاً مردان به سلامتی خود کمک می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده‌ که ورزش به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته کمک می‌کند؛ فشار خون را پایین می‌آورد، به کنترل بیماری قتد کمک می‌کند، از میزان استرس می‌کاهد، علائم اضطراب و افسردگی را بهبود بخشیده و خلق را بهتر می‌کند؛ جلوی چاقی را می‌گیرد؛ از خطر بعضی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده می‌کاهد؛ عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند که بدن انسان در مقابل بسیاری از نشانه‌های پیری مثل التهاب مفاصل، کاهش تراکم استخوان و کاهش حافظه مقاومت نشان دهد.

 

 

ورزش های مناسب سن  مردان

ورزش باید مناسب سن و فیزیک بدن باشد. برای انجام ورزش مردان در سنین مختلف می توان به نکات زیر توجه کرد:

16 تا 19 ساله‌ها  : در این مرحله سنی که بلوغ اتفاق می‌افتد، عملکرد هورمونی نیز در بدن بیشتر است. بنابراین بهتر است به جای فعالیت ورزشی سنگین ، یک ورزش بهتری را انتخاب کنید. در نوجوانی بدن انعطاف‌پذیرتر و سریع‌تر است و بهتر است که مهارت‌های ورزشی و هماهنگی بدنی را تقویت کرد.

20 تا 30ساله ها  : این سن برای ساخت عضلات ایده‌آل است؛ زیرا قدرت بدنی به اوج می‌رسد. به این ترتیب، وزنه سنگین بزنید و تا حد امکان هر چه می‌توانید از مربی یاد بگیرید. برای پایه‌گذاری، بهتر است فعالیت ورزشی را محدود و روی عضله‌سازی تمرکز کنید.

30 تا 40 ساله‌ها  : در این مرحله ، ورزش با شدت بالا برای افزایش متابولیسم بدن مفید است . از دهه سوم زندگی احتمال تراکم چربی شکم افزایش می‌یابد و میزان تستوسترون به‌تدریج افت می‌کند؛ بنابراین ورزش‌ها باید جدی تر و شدیدتر شوند.

50 تا 60 ساله‌ها  : معمولاً در این سنین، مردان انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن بدن، چون پیاده‌روی ، دوچرخه‌سواری و دو را ترجیح می‌دهند. بازی های سخت ورزشی و ورزش هائی که احتیاج به قدرت و سرعت دارند باید کم کم جای خود را به ورزشهای سبک تر دهند.

.

60 تا 70ساله‌ها : در این سن کیفیت زندگی شما به میزان ورزشی که در سنین جوانی انجام داده‌اید، بستگی دارد. بنابراین بهتر است که ورزش را در این سن نیز ادامه دهید. ورزش ها با ملایمت انجام گرفته و همیشه فواصل استراحت در بین آنها موجود باشد . شنای ملایم و پیاده روی ، ورزش های مناسبی برای سالمندان می باشد .