پوشش مناسب تجارت دریایی بندر امیرآباد همراه با رشد اقتصاد

ساری _ خبرنگار حرف: مدیر بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بنادر حاشیه خزر توسط کشورها پیشرفت خوبی داشته و همچنان در حال تجهیز است،گفت: بنادر ایران در شمال دارای تعداد خوبی کشتی‌های حمل کانتینر هستند و بنادر خزر نیز به دنبال افزایش این کشتی‌های کانتیری هستند تا بتوانند تجارت را توسعه دهند. رضوانی در […]

ساری _ خبرنگار حرف: مدیر بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بنادر حاشیه خزر توسط کشورها پیشرفت خوبی داشته و همچنان در حال تجهیز است،گفت: بنادر ایران در شمال دارای تعداد خوبی کشتی‌های حمل کانتینر هستند و بنادر خزر نیز به دنبال افزایش این کشتی‌های کانتیری هستند تا بتوانند تجارت را توسعه دهند.

رضوانی در نشست خبری استانداری مازندران به پوشش مناسب تجارت دریایی بنادر شمالی ایران توسط بندر امیرآباد اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بندر مدرن امیرآباد نبود، انتقال کالا در بنادر استان مازندران با توجه رشد تجارت به مشکل بر می‌خورد، انبارداری نیز یکی از ویژگی‌های مهم بندر امیرآباد است که نیازهای دیگر بنادر را نیز پوشش می‌دهد.

وی به تأخیر در بهره‌برداری از اسکله رورو به دلیل برخی مسائل فنی و تجهیزات اشاره کرد و اظهار داشت: اسکله رو رو تا 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پس از برجام توانستیم تجهیزات را خریداری کنیم. مشکلات عدم بهره‌برداری مربوط به یک پل است که موردنیاز پهلوگیری برخی کشتی‌ها است.

به گفته وی، کشورهای حاشیه خزر مرتب پیگیر هستند که اسکله رورو زودتر افتتاح شود چون 13 فروند کشتی مختص این اسکله در خزر تردد دارند و پیمانکار نیز متعهد شده که تا اسفند افتتاح شود. با افتتاح این اسکله و اتصال مستقیم به ریل،شاهد افزایش حدود 50 درصدی نقل‌وانتقال کالا خواهیم بود.

رضوانی با اشاره به اینکه انواع کالاهای فله و جنرال از طریق بندر مبادله می‌شود،تصریح کرد:غلات و روغن خوراکی رتبه اول و دوم را در تجارت این بندر دارند، سواپ نفت به دلیل مشکلات ترکمنستان قطع شد اما به نظر می‌رسد که ترکمنستان بنا به دلایل غیراقتصادی این اقدام را انجام داده است.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر به فعالیت  23 شرکت با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 690 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت:  13 پروژه نیز  باارزش 670 میلیارد تومان در حال احداث است که بیشتر آن در حوزه صنعت است.

وی در خصوص ایجاد منطقه آزاد نیز گفت: افزایش اراضی برای ایجاد منطقه آزاد ضروری است اما فعالیت‌های بندر امیرآباد به‌خوبی پیش رفته است و کارخانه‌های مؤثری نیز وجود دارد. بندر امیرآباد پیشرفته است و با ایجاد منطقه آزاد جاذبه‌های اقتصادی جدیدی نظیر خرده‌فروشی و ایجاد بانک خارجی به وجود خواهد آمد، استاندار نیز دستور داده که نیازهای منطقه آزاد شدن در سه حوزه برآورده شود. رضوانی همچنین اظهار داشت : 64 درصد رتبه تخلیه غلات،81 درصد صادرات به کشورهای خزر،رتبه 67 درصد واردات و صادرات، افزایش 35 درصدی پهلوگیری کشتی‌ها ازجمله عملکرد بندر امیرآباد هست .