پشت پرده افزایش کنسلی پروازها در مازندران

گزارش –زهرا اشکیود:  نوروز در پیش است و مسافرت‌های نوروزی نیز آغاز شده اما به دلیل مشکلاتی که راه‌ها دارند و دوری مسافت بسیاری از مردم تمایل دارند تا از طریق هوایی پرواز کنند اما در برخی مواقع دیده می‌شود که پروازها کنسل شده یا در ساعت مورد نظر انجام نمی‌شود. محمد علی دهقانیان رئیس […]

1

گزارش –زهرا اشکیود:  نوروز در پیش است و مسافرت‌های نوروزی نیز آغاز شده اما به دلیل مشکلاتی که راه‌ها دارند و دوری مسافت بسیاری از مردم تمایل دارند تا از طریق هوایی پرواز کنند اما در برخی مواقع دیده می‌شود که پروازها کنسل شده یا در ساعت مورد نظر انجام نمی‌شود.

محمد علی دهقانیان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شهرستان قائم‌شهر در گفت وگو با حرف مازندران درباره کنسل شدن پروازهای ساری مشهد ساری، اظهار کرد:علت اصلی تمامی کنسلی‌ها ضعف پرواز است و هر هفته سه الی چهار پرواز کنسل می‌شود و چارتر کننده‌های مشهدی بی‌دلیل بسیاری از پروازهای مشهد به ساری را کنسل می‌کنند اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند تا جلوی این کنسلی‌ها گرفته شود و اگر تنبیه و توبیخی انجام شود این اتفاقات کمتر اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در مازندران با توجه به آنکه پنج پرواز انجام می‌شود اما از این تعداد حدود چهار پرواز کنسل می‌شود که این به ضعف مدیریت فرودگاه مربوط می‌شود که نمی‌توانند آن را مدیریت کنند.

دهقانیان تصریح کرد: هنگامی که هیچ برخوردی با کنسلی‌های پرواز انجام نمی‌شود این عمل دوباره تکرار می‌شود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شهرستان قائم‌شهر، یادآور شد: طبق قانون چارترها حق ندارند پروازی را کنسل کنند اما هنگامی که کنترل نباشد این اقدام انجام می‌شود و فرودگاه باید مدیریت کند.

وی اظهار کرد: طی دو ماه گذشته حدود ده پرواز کنسل شد در برخی موارد هر هفته حدود دو مورد کنسلی پرواز رخ می‌دهد.

سعدالله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نیز در گفت و گو با حرف مازندران، اظهار کرد: هر ساله در فرودگاه استان مازندران به دلیل استقبال از نوروز برای آمادگی پروازهای نوروزی با شرکت‌های هواپیمایی هماهنگیهای لازم را انجام می‌دهد که امسال نیز با ایجاد امکانات فرودگاهی و آمادگی‌ با دستگاه‌های مرتبط این شرایط فراهم شد تا تاسیسات فرودگاهی تجهیز شود و مشکلی برای مسافران ایجاد نشود.

وطن‌خواه یادآور شد: در نوروز سال 1397، ۶ پرواز عتبات و عالیات به مقصد بغداد انجام خواهد شد، هر چند پرواز مشهد چند مورد کاهش یافت اما در نوروز چندین پرواز انجام می‌شود و همچنین سه پرواز در مسیر اصفهان و نیز سه پرواز در مسیر تهران و بالعکس اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: در نوشهر دو پرواز در هفته خواهیم داشت و دو پرواز در مسیر اهواز به نوشهر و شیراز به نوشهر نیز دو پرواز برنامه‌ریزی شد و نیز سه پرواز در مسیر نوشهر تهران افزایش خواهد یافت.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران درباره علت کنسلی پروازها در مسیر ساری مشهد ساری گفت: در بسیاری از موارد شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش تقاضا، برخی از پروازها را تعلیق می‌کنند اما اگر ابطالی در یک الی دو مورد رخ دهد آن هم به این دلیل است که هواپیما دچار مشکل می‌شود و ابطال پرواز رخ  می‌دهد، هر چند به مسافران اطلاع داده می‌شود اما امیدواریم امسال پرواز افزایش یابد و کنسلی اتفاق نیفتد.

این مسئول افزود: در طی ماه اسفند دو مورد ابطال پرواز اتفاق افتاد آن هم به دلیل زمین گیر شدن هواپیما بود.

وی تصریح کرد: سیاست هواپیمایی آن است که کل پروازها را برنامه‌ای کند تا چارترها کمتر در کنسلی پرواز نقش داشته باشند و چارتر نیز نمی‌تواند پروازی را کنسل کند مگر آنکه از شرکت هواپیمایی که مسافرانش کامل نباشد به وی عنوان شود که از قبل به مسافران اعلام می‌شود اما حق ندارند در فرودگاه‌ها به مسافران کنسلی پرواز را اطلاع دهد.

وطن‌خواه یادآور شد: با شرکت‌های هواپیمایی جلساتی برگذار خواهد شد و برنامه‌هایی ارائه می‌شود تا در صورت مشکل در پرواز، پرواز جایگزین را قرار دهند.به گزارش حرف، تمامی مسافران برای آرامش و ایمنی بیشتر پروازهای هوایی را انتخاب می‌کنند اما این پروازها نیز به دلیل عوامل انسانی مشکلات بیشتری را برای مردم ایجاد می‌کند که لازم است مسئولان توجه بیشتر و گام های مؤثرتری برای حل این مشکلات بردارند.