وضعیت پرداخت غرامت سیل به کشاورزان و ساخت مسکن؛ بانک‌های بدقول

گروه اجتماعی: پس از حدود 5ماه از بروز در استان مازندران، هنوز رفع خرابی‌ها، ساخت مسکن و پرداخت خسارت کشاورزان ادامه دارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران اوضاع را در مناطق سیل‌زده استان عادی توصیف کرد و گفت: روند بازسازی و تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده مطلوب است. علی‌اصغر احمدی در گفتگو با مهر با اشاره به […]

گروه اجتماعی: پس از حدود 5ماه از بروز در استان مازندران، هنوز رفع خرابی‌ها، ساخت مسکن و پرداخت خسارت کشاورزان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران اوضاع را در مناطق سیل‌زده استان عادی توصیف کرد و گفت: روند بازسازی و تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده مطلوب است.

علی‌اصغر احمدی در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت مطلوب روند بازسازی و تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده ناشی از سیلاب امسال در استان گفت: تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب‌دیده طبق برنامه تا شهریورماه پایان می‌رسد و ساخت واحدهای تخریبی نیز در دست اقدام است.

وی بابیان اینکه برای تهیه زمین و جابجایی چند واحد تخریب‌شده در شهر زیرآب برنامه‌ریزی‌شده و روند اجرای ساخت واحدها در حال انجام است گفت: در سیمرغ نیز وضعیت مناطق سیل‌زده عادی شده است و چند واحد مسکن برای سیل‌زدگان تاکنون افتتاح‌شده است. احمدی با اشاره به بارندگی‌های گسترده که از دوشنبه‌شب در مناطق مختلف مازندران آغاز شد گفت: خوشبختانه تاکنون خسارتی ناشی از بارندگی و آب‌گرفتگی در استان اعلام‌نشده است. مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: سامانه بارشی و ناپایدار طبق اعلام هواشناسی امروز از استان خارج خواهد شد.

بازسازی بیست و دومین واحد مسکونی مناطق سیل‌زده مازندران

مهدی راز جویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در آئین افتتاح بیست و دومین واحد مسکونی مناطق سیل‌زده در روستای آبمال بخش رود پی جنوبی شهرستان ساری با اشاره به اینکه   ۲۵ واحد در استان مازندران قابلیت بهره‌برداری دارند که یکی از این واحدها در روستای آبمال شهرستان ساری است خاطرنشان کرد: واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده براساس پیگیری‌های صورت گرفته بیمه حوادث می‌شوند که این اقدام می‌تواند در جهت استمرار فرهنگ بیمه ساختمان باشد.

راز جویان تصریح کرد: استان مازندران بیشترین پیشرفت را در بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده داشته است که می‌تواند بیانگر عملکرد مدیران استانی در مدیریت  بحران سیل باشد.

وی در ادامه از اختصاص ۴۰ میلیون تومان وام برای احداث واحدهای مسکونی و ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی و ۲۱ میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص داده‌شده است.

بانک‌های بدقول!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی آخرین وضعیت پرداخت غرامت سیل به بخش کشاورزی استان‌های سیل‌زده را اعلام کرد. به گفته وی علیرغم همه پیگیری‌ها، بانک‌های ملت و صادرات تاکنون پرداختی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی اظهار کرد: در اجرای مصوبات دولت برای پرداخت کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان از سیل در بخش کشاورزی، تا تاریخ ۱۴ مردادماه سال جاری، حدود ۲۸۵ هزار پرونده خسارت‌دیدگان تشکیل و تعداد ۱۶۵ هزار و ۸۹۱ پرونده به مبلغ ۹۰۲۸ میلیارد ریال توسط کمیته‌های تخصصی شهرستان‌های خسارت‌دیده از سیل در استان‌های خوزستان، لرستان، گلستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، فارس، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گیلان، ایلام، یزد، قم، قزوین، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد پس از بازدید میدانی، بررسی و تائید خسارت شده و تعداد ۹۱ هزار و ۶۳۳ پرونده به مبلغ ۵۰۳۷ میلیارد ریال پس از بررسی، مورد تصویب کارگروه استانی قرارگرفته است.

وی افزود: در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان تعداد ۲۷ هزار پرونده به مبلغ ۲۲۶۵ میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده است که بر اساس ماده ۴ دستورالعمل اجرایی ابلاغی شماره ۶۷۵۸-۰۲۰ مورخ ۹-۴-۹۸ وزیر جهاد کشاورزی، متناسب با میزان تخصیص، ۵۰ درصد مبلغ مذکور به‌حساب خسارت دیدگان واریز شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به خسارت‌دیدگان از سیل در بخش کشاورزی، اظهار کرد: تا تاریخ ۱۴ مردادماه، تعداد ۶۸ هزار و ۴۵۸ پرونده به مبلغ ۵۶۱۵ میلیارد ریال از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، سمنان، فارس، البرز، همدان، آذربایجان غربی، یزد، ایلام، قزوین و گیلان به بانک‌های عامل معرفی و در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، فارس و همدان جمعاً تعداد ۴ هزار و ۱۹۹ پرونده به مبلغ ۴۸۷ میلیارد ریال به خسارت دیدگان پرداخت شد.

موسوی خاطرنشان کرد: از تمام پرونده‌های معرفی‌شده مذکور؛ ۴۷ درصد به بانک کشاورزی، ۱۹ درصد به بانک ملی، ۱۶ درصد به بانک سپه، ۷ درصد به بانک ملت، ۳ درصد به بانک توسعه تعاون، ۳ درصد به بانک صادرات، ۳ درصد به بانک تجارت و ۲ درصد به بانک رفاه کارگران ارسال‌شده است و علیرغم همه پیگیری‌ها، بانک‌های ملت و صادرات تاکنون پرداختی نداشته‌اند.