وزیرکار بیکار شد

نمایندگان با ابقای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند. به گزارش تسنیم، استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار روز چهارشنبه 17 مرداد نمایندگان قرار داشت.وکلای ملت با 129 رای مثبت، 111 رای منفی، 3 رای ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار […]

1

نمایندگان با ابقای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند.

به گزارش تسنیم، استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار روز چهارشنبه 17 مرداد نمایندگان قرار داشت.وکلای ملت با 129 رای مثبت، 111 رای منفی، 3 رای ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمت خود مخالفت کردند.

*پزشکیان: اگر نماینده‌ای از وزیر پول گرفته باید از مجلس اخراج شود

نایب رئیس مجلس گفت: آن نمایندگانی که می‌گویند که نماینده پول گرفته این را ثابت کنند و باید آن نماینده را از مجلس اخراج کنند. مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی پرلمان در مخالفت با طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: بنده قصد صحبت کردن نداشتم اما با توجه به مسائلی که پیش آمد احساس کردم باید از تمامیت مجلس دفاع کنم.وی افزود: اینکه ما بیاییم در اینجا بگوییم که نمایندگان لابی کرده و پول گرفته‌اند و این کار را کرده‌اند به چه کسی توهین و بی احترامی می‌کنیم؟  چه کسی را زیر سوال می‌بریم؟ در حال حاضر جوی ایجاد کرده‌اند که اگر رای ندهیم حیثیت مجلس از بین می‌رود. حیثیت مجلس زمانی از بین می‌رود که با جو و فشار بخواهد رای دهد. نمایندگان می‌توانند مثبت یا منفی رای دهند، باید به حق رای داد نه با جو سازی و انگ زدن.نایب رئیس مجلس با مطرح کردن این سوال که کدام نماینده پول گرفته، اظهار داشت: آن نمایندگانی که می‌گویند که نماینده پول گرفته این را ثابت کنند و باید آن نماینده را از مجلس اخراج کنند. این حرف ‌ها از پشت بلندگوی مجلس گفتن و خوراک درست کردن برای برخی از رسانه‌ها انصاف نیست.پزشکیان با بیان اینکه زندگی همه نمایندگان مشخص است، ادامه داد:اگر ما به دنبال پول، مقام و قدرت بودیم که خیلی از حرف‌ها را نمی‌زدیم، کار خودمان را می‌کردیم و کلی هم پول در می‌آوردیم.نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان از گریه کردن وزیر کار  اظهار داشت: وزیر برای مردم گریه می‌کند می‌گویید بد است، اگر قیافه می‌گرفت و مردم را تحویل نمی‌گرفت خوب بود؟ وزیر نماینده و مسئولان باید با مردم باشند اگر هم نتوانستند مشکلات را حل کنند باید برایش گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید جواب مردم را به زبان خودشان بدهیم، آنها را تحویل گرفته و احترام بگذاریم.نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: می‌گویند که در مجلس لابی شده، نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند که به چه دلایلی رای داده شود و یا نشود. من از شما می‌خواهم که بر اساس انصاف و حق رای دهید. اعتبار و عزت مجلس رای دادن به حق و نه رای بر اساس فشار است.

*پورابراهیمی: وزارت اطلاعات به پرونده اقتصادی فرزندان ربیعی ورود کند

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می‌کنم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه فعالیت‌های اقتصادی پسران ربیعی و پروژه‌های اقتصادی که ورود کرده اند را بررسی کند.محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس، در تذکری به هیئت رئیسه گفت: در ساعات اولیه شاهد یک ساماندهی بودیم و تعدادی از افراد شرایطی ایجاد کردند که کسی نتواند صحبت کند و فضایی فراهم شد که امکان صحبت کردن برای موافقان استیضاح نباشد. وی افزود: ربیعی خدای «لابی» است و تمام عوامل بیرونی و داخلی را جمع کرده که در وزارت بماند. عده‌ای تحت عنوان نمایندگان کارگری روز گذشته با حضور در مجلس خواستار ماندن ربیعی شدند و فضایی فراهم شد که اصلا استیضاح صورت نگیرد. ربیعی اگر وزیر خارجه بود چون قدرت لابی‌گری دارد می‌توانست برجام را به یک سرانجامی برساند.نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به اینکه امروز شاکله تصمیمات اقتصادی در وزارت کار است، و به اسم بیمه و تعاون، بنگاه داری می‌کنند، گفت: 327 شرکت زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی است، بزرگترین تولیدکنندگان دارو زیرمجموعه این سازمان هستند. امروز بخش عظیم اقتصاد در اختیار آنهاست. بیش از 30 شرکت پتروشیمی متعلق به تأمین اجتماعی است.پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در سال 96 براساس تکالیف قانونی قرار بود نرخ بیکاری 0.8 درصد کاهش یابد اما 0.4 درصد افزایش یافت. 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای جذب اشتغال به وزارت تعاون دادیم اما آمار اشتغال 20 درصد هم نشده است. من سال 96 به رئیس مجلس نوشتم این وزارتخانه باید سه جانبه گرا باشد اما یک جانبه گرایی مطلق است.وی تأکید کرد: یک حزب سیاسی سردمدار جریانی شده تا در کنار وزیر مسائل کارگری را دنبال کند. براساس ضوابط و  قانون تأمین اجتماعی و براساس ماده 14 اساسنامه رئیس سازمان 4 ساله است و وزیر می‌تواند 6 ماه او را تمدید کند. اما از پایان سال 96 تا امروز رئیس سازمان تأمین اجتماعی خلاف قانون به کار خود ادامه می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی با تأکید براینکه امروز بدهکارترین سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: آقای پزشکیان مدعی می‌شود تخلفی در تأمین اجتماعی صورت نگرفته است. من پیشنهاد می‌کنم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه فعالیت‌های اقتصادی پسران ربیعی و پروژه‌های اقتصادی که ورود کرده اند را بررسی کند که اکنون موجب مشکلاتی برای پدرشان شده‌اند. آقای پزشکیان! خانم زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی جم چه ارتباطی با شما دارد؟

*خجسته: صندوق بازنشستگی به ابر چالش نظام بدل شده است

نماینده مردم همدان گفت: بدهی وزارت کار به صندوق بازنشستگی پرداخت نشده است و مشکلات این صندوق به ابر چالش نظام تبدیل شده است. امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط کشور و عدم پاسخگویی این تیم تعیین تکلیف شود، رئیس جمهور این افراد را تعیین تکلیف کند که تاکنون محقق نشده است.وی با بیان اینکه وزارت کار وزارت عریض و طویلی است، خاطرنشان کرد: بحث اول ما در رابطه با بازنشستگان است که در شرایط سختی به سر می‌برند. بنا بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود که تاکنون اجرا نشده است. قرار بود حقوقشان افزایش پیدا کند که محقق نشده و بنا بود براساس برنامه ششم وزارت کار بدهی خود به صندوق بازنشستگی را تسویه کند که این امر هم محقق نشده است.خجسته با اشاره به وضعیت درآمدی کارگران اظهار داشت: امروز کاگران ما در شرایط سختی هستند و آیا حقوق آنها متناسب با تورم مشخص شده است یا خیر؟وی با بیان اینکه وزارت کار نباید وارد اقدامات تجاری شود، گفت: ‌10 هزار گوشی موبایل توسط یکی از زیرمجموعه‌های وزارت کار وارد بازار شده است و آقای وزیر باید پاسخ دهد که چرا این کار را کرده است. سپرده شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی و افراد غیرمتخصص هم موجب ورشکستگی این شرکت‌ها شده است.این نماینده مجلس ادامه داد: امروز وضعیت اشتغال کشور خوب نیست و صندوق بازنشستگی هم به ابرچالش نظام بدل شده، آقای وزیر باید در این مورد پاسخگو باشد.

در ادامه علیم یارمحمدی نماینده مردم سیستان و بلوچستان نیز در موافقت با استیضاح وزیرکار عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان 500 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و تنها 20 درصد افراد بیمه هستند. تمام برنامه‌های وزارت کار در استان ما براساس همین جمعیت برنامه‌ریزی می‌شود. سهم استان سیستان و بلوچستان از تعداد اشتغالی که دولت تعیین کرده تاکنون عملی نشده و اشتغال استان ما در سال جاری در حد صفر است. آقای وزیر باید در این موارد پاسخگو باشد.

*ربیعی: بنگاه‌ها را به زور به من تحویل دادند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنگاه‌ها را به زور به من تحویل دادند.علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وی اظهار داشت: بنده استیضاح را حق نمایندگان مجلس می‌دانم. برای سومین بار و کمتر از یک سال است که به مجلس می آیم، به لطف خدا دو بار در این مدت از نمایندگان رأی اعتماد گرفتم.

وی تأکید کرد: حاضر شدم که به نمایندگان پاسخ بدهم و هرگاه کمیسیون من را احضار کرده در کمیسیون حضور یافتم. منظم‌ترین فرد در کمیسیون‌ها بودم.وزیرتعاون با تأکید بر اینکه امروز دو بار هم در جلسه علنی و هم در جلسه غیرعلنی استیضاح شدم، اظهار داشت: به من گفتند که شام معاویه و نهار یزید می‌دهم، این حرفها در شأن مجلس نیست. وقتی بغض می‌کنم بعضی می‌گویند که چرا گریه کردید. این به خاطر مشکلات کارگران و مردم است. من موظفم که براساس قانون و در چارچوب موارد استیضاح به نمایندگان پاسخ دهم و وارد حاشیه نیز نمی‌شوم. ربیعی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت: آثار پدیده ترامپ ناجوانمرد را در کشور داشتیم، اینکه من به تنهایی بتوانم همه مشکلات را حل کنم، درست نیست.وی با انتقاد از اینکه برخی حیثیت مجلس را به ماندن یا نرفتن یک وزیر گره می‌زنند، تصریح کرد: حیثیت مجلس در تصمیم درست است. اگر مجلس تصمیم گرفت که من بروم فقر کمتر می‌شود، می روم و در گوشه‌ای به کار خود ادامه می‌دهم.حتی ممکن است به مرکز پژوهش‌ها نیز بروم.وزیرتعاون تأکید کرد: من نمی‌گویم که وضع کارگران خوب است. یکی از کامیون‌دارانی که اعتصاب کرده بودند، به من نامه نوشت و اعلام کرد که تعجب می‌کنم که چرا وزیری که کارش را انجام می‌دهد را استیضاح می‌کنند.ربیعی خودش را اولین وزیری عنوان کرد که نسبت به مشکلات اقتصادی در جلسات هیئت دولت هشدار داده است، افزود: من وزارتخانه آسیب‌ساز نیستم، این وزارتخانه با همه ایرانیان از پیش از تولد تا مرگ سروکار دارد. تلاش کردم که آسیبهای اجتماعی به حداقل ممکن برسد.

ربیعی اضافه کرد: شرایط کاری در وزارت تعاون به قدری پیچیده است که بنده هفته‌ای سه شب در وزارتخانه می‌خوابم. با کدام شاخص می‌گویند که وزارت تعاون بیمار است؟ باید درد را هم بگویند.وی ادامه داد: کدام بخش از اقتصاد ایران 25 درصد رشد کرده که بخش تعاون رشد نکرده است؟ تعاونی‌هایی که روی زمین مانده بودند را احیا کردم. 4 یا 5 تعاونی را نیز برای بهبود عملکرد و 4 یا 5 تعاونی را نیز در جهت رشد اقتصادی ادغام کردیم.وزیر تعاون اضافه کرد: سوال بنده این است که چرا در سال‌هایی که نرخ تورم و حقوق بازنشستگان 67 درصد فاصله داشت کسی در آن زمان از ما سوال نکرد؟ در دوره بنده برای بازنشستگان مسکن اجتماعی، کارا کارت و مسکن ارزان را برنامه‌ریزی کردیم و تدارک دیدیم.

وی با بیان اینکه بیش از همه فقط را لمس و با آن زندگی می‌کنم، اظهار داشت: بازنشستگان می‌دانند که برایشان تلاش کردم، چیزی نگوییم که مردم را ناامید کنیم، با 30 هزار میلیارد تومان نمی‌شود، حقوق بازنشستگان را همسان‌سازی کرد.

ربیعی در انتقاد به برخی نمایندگان استیضاح کننده گفت: حتی نمایندگان استیضاح کننده مطالعه نکردند که چه میزان از حقوق بازنشستگان پرداخت شده است. در بندهایی از استیضاح واژه سقوط کشتی سانچی عنوان شده است، حداقل مطالعه می‌کردید که کشتی سقوط نمی‌کند، بلکه غرق می‌شود.

وی ادامه داد: شستا را من نساخته‌ام که بخواهم امروز همه مشکلات آن را حل کنم. بنگاه‌ها را به زور به من تحویل دادند و سعی کردم آنها را ساماندهی کنم؛ یکی از تلاش‌های ما این بوده که به حاشیه شهرهای بزرگ و محروم بروم و با مشکلات مردم بیشتر آشنا شوم.

**بیش از 90 درصد سوالات استیضاح را پاسخ دادم

وزیر تعاون با تأکید بر اینکه بیش از 90 درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ دادم، گفت: نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ ربیعی اضافه کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست.وی با بیان اینکه این وزارتخانه  باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند، افزود: نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند، بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم.

وزیر تعاون ادامه داد:  از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید، اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند، آیا بنده روش پلکانی را ابداع نکردم و فاصله 400 – 500 هزار تومانی را به یک میلیون 200 هزار تا یک میلیون 300 هزار تومان افزایش ندادم؟

ربیعی تصریح کرد: همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند، باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد، وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم، اما شما می‌گویید که گریه کرد.وزیر تعاون ادامه داد: 1200 کیلومتر در هر استان حرکت کردم، بیشترین سفر استانی را داشته‌ام.