ورزش های انفرادی و استعداد های نهفته در مازندران

حرف آنلاین-سید حجت موسوی: تاریخ ورزش ما با ورزش های اساطیری مثل کشتی ، تیراندازی و چوگان یادآوری  می شود و اما در طول تاریخ ورزش های مختلفی به مجموعه فعالیت های بدنی انسان اضافه شد . هنوز هم مدل های جدید ورزشی و گاها عجیب و غریب را شاهد هستیم که بعضی از آنها […]

حرف آنلاین-سید حجت موسوی: تاریخ ورزش ما با ورزش های اساطیری مثل کشتی ، تیراندازی و چوگان یادآوری  می شود و اما در طول تاریخ ورزش های مختلفی به مجموعه فعالیت های بدنی انسان اضافه شد . هنوز هم مدل های جدید ورزشی و گاها عجیب و غریب را شاهد هستیم که بعضی از آنها نیاز دنیای امروز و بعضی دیگر صرفا از سر خوشگذرانی و ابتکار بوجود می آید . شاید اگر در دنیای قدیم هم نیاز بود ورزش های متفاوت و بیشتر ظهور می کرد . نگاهی به ورزش های مدرن که بعضی از آنها طرفداران بیشماری دارند ثابت می کند که ما سلایق متفاوت و علاقمندی های خاصی داریم که بعضا به نظر دیگران عجیب می آید . هر چند که انسان زمانی به ابداع در مورد ورزش دست زد که از نظر تامین نیازهای اولیه تقریبا بی نیاز شده بود . تصور کنید که انسان در هزار سال قبل هرگز به فکرش خطور نمی کرد که ورزشی مثل ژیمناستیک را بوجود بیاورد . اما دویدن یک نیاز اولیه بود . توانایی که انسان با آن از خطر می گریخت و بدنبال آذوقه می رفت . با کشتی گرفتن خود را برای رزم و رویارویی با چالشها آماده می کرد . کم کم مهار اسب و ساخت تیر و کمان به او این امکان را داد که بتواند پهنه وسیع تری از زمین را درنوردد و شرایط بهتری را برای خود فراهم کند . در ادامه شنا کردن اموخت  و تسلط به آبها به او توانایی بیشتری برای کشف دنیای جدید داد . شاید انسان قدیم تا مدتها نیاز بیشتری به فعالیت های جدید نداشت  و همین ها پایه گذار مسابقات ورزشی  در دنیای قدیم شد . نگاهی به تاریخ ورزشی بیشتر تمدن های قدیمی نشان می دهد که در اکثر انها این چند رشته ورزشی برگزار می شد و بسته به نیاز منطقه جغرافیایی یکی دو فعالیت کمتر یا بیشتر بود . تاریخ و جغرافیای منطقه ما نشان می دهد که مردم مازندران در ورزش های قدرتی و رزم های تن به تن سرآمد بوده اند . جنگل ، دریا و دشت ها ی وسیع با پوشش های گیاهی انبوه و متفاوت ( البته امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده ) زمینه ساز پیدایش و رشد رشته های ورزشی شد . توجه به نوع تغذیه مردم قدیم این خطه  ثابت می کند که چرا فردوسی در شاهنامه اش لغب دیو به مازندرانی ها داده بود . برخورداری از منابع پروتئینی فراوان  که در طبیعت غنی موجود بوده  باعث بوجود آمدن فیزیک متفاوت مردم ما بوده ، مثل مردم اسکاندیناوی که به داشتن هیکل های درشت معروفند .

اما مهاجر پذیر بودن مردم ما و فرهنگ مهمان نوازی  و به اصطلاح سفره داری موجب شد تا اقوام مختلف از اقصا نقاط دنیا مهمان ماندگار ما شوند . تداخل مردم متفاوت با ژنتیک های فراوان  باعث شد که ما از آن شرایط خالص و اساطیری خارج شویم و تبدیل شویم به این چیزی که اکنون هستیم . اما این شرایط باعث شد که ما تنوع بسیار زیادی در اشکال بدنی داشته باشیم . این موضوع کمک کرد که ما در رشته های ورزشی بیشتری مدعی باشیم .

قهرمانی ما در رشته های مختلف ورزشی  نشان از این موضوع می دهد که ما این توانایی را داریم تا در اکثر رشته های ورزشی مدعی باشیم .

اما با داشتن همه این توانایی ها هنوز هم ما در رشته های ورزشی گروهی خیلی خوب عمل نمی کنیم . شاید بتوان با توجه به تاریخ جغرافیا و فرهنگ مردم ما پاسخ این سوال را پیدا کرد . کشتی ، سوارکاری ، شنا و بازی های قدیم ما نشان می دهد که ما استاد بازی های انفرادی بوده ایم . دنیای امروز و ورزش های جدید می تواند عرصه خوبی برای نمایش توانایی جوانان مازندرانی باشد .

ورزش های انفرادی زیادی هستند که ما هنوز در انها موفقیت چندانی نداشته ایم و این مطمئنا به خاطر عدم توانایی ورزشکاران ما نیست . اگر در رشته های ورزشی که مخصوصا المپیکی هستند برنامه ریزی مناسب داشته باشیم حتما استعداد های بچه های ما شکوفا خواهد شد و میدان های جدید ورزشی عرصه تاخت و تاز بچه های خطه مازندران خواهد بود . برای مثال ورزشی مانند تنیس روی میز که حتی تصور اینکه ما در این رشته ورزشی روزی به موفقیتی برسیم برای همه دوستداران آن سخت بود اما می بینیم که با درخشش بازیکنان خوب ما حتی سهمیه المپیک بدست می آید . با حضور این بازیکنان ارزشمند ( برادران عالمیان ) راه برای دیگر بازیکنان این رشته در تمام کشور هموار تر شده است . این نمونه نشان می دهد که مسئولین ورزشی ما با تمرکز روی استعداد های جوانان ما ضرر نخواهند کرد . حتما سرمایه گذاری روی کشف استعداد های ما می تواند در المپیک بعدی ما را صاحب مدال های خوشرنگ تری کند . امیدواریم که برادران عالمیان نمونه ای باشند برای توجه بیشتر مسئولین ما به استعداد های متفاوت بچه های این سرزمین .