ورزش معلولان باید شخم بخورد

سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با تاکید بر اینکه دیگر مسئولیتی در کمیته پارالمپیک ندارد، گفت: برای بازی‌های فرانسه باید مجموعه ورزش معلولان تغییر کرده و شخم‌زنی شود. هادی رضایی ضمن اشاره به عملکرد کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک توکیو و فاصله میان نتایج به دست آمده با پیش بینی های […]

سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با تاکید بر اینکه دیگر مسئولیتی در کمیته پارالمپیک ندارد، گفت: برای بازی‌های فرانسه باید مجموعه ورزش معلولان تغییر کرده و شخم‌زنی شود.

هادی رضایی ضمن اشاره به عملکرد کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک توکیو و فاصله میان نتایج به دست آمده با پیش بینی های صورت گرفته، تاکید کرد که برای مقایسه عملکرد کاروان ایران در این دوره بازی ها با ادوار گذشته باید علاوه بر موضوع کرونا به چهار فاکتور توجه ویژه داشت. وی همچنین ضمن تاکید بر پتانسیل های ورزش جانبازان و معلولان تاکید کرد که برای ادامه راه و به خصوص حضور در بازی های پارالمپیک فرانسه، نیاز به تغییر و تحول بنیادی وجود دارد.

پیش بینی ها در پارالمپیک به طور نسبی محقق شد

سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک توکیو با یادآوری کسب ۲۴ مدال (۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز) در این بازی ها گفت: پیش بینی هیچ وقت به صورت مطلق نیست، با در نظر گرفتن این مسئله پیش بینی هایی که برای پارالمپیک توکیو داشتیم به طور نسبی محقق شد. مدال هایی که فکر می کردیم باید به دست بیاوریم، از آنِ ایران شد اما در برخی رشته ها و ماده ها تغییر رنگ داشتیم. تیم و ورزشکارانی هم که فکر می کردیم نتیجه ای نمی گیرند هم عملکردشان به همین صورت شد.

در برخی رشته ها کاملا ناموفق بودیم

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت رشته ای هم به نتایج به دست آمده در توکیو بپردازیم به این نتیجه منجر می شود که در برخی رشته ها موفقیت کامل داشتیم، در برخی رشته ها موفقیت نسبی به دست آمد و ناکامی مطلق هم در برخی رشته ها کاملا گویا و مشخص بود.

ورزش معلولان برای پارالمپیک باید شخم بخورد/ دیگر مسئولیتی ندارم

ثابت شد که کیفی گرایی در پارالمپیک جواب می دهد

رضایی با یادآوری اینکه برای کمیته بین المللی المپیک برای تشکیل کاروان اعزامی به بازی های ۲۰۲۰ توکیو تنها کسب سهمیه ملاک نبود، خاطرنشان کرد: ما بر اساس سیاست های تعریف شده و گروه بندی که برای ورزشکاران داشتیم، مجوز اعزام آنها به پارالمپیک توکیو را دادیم. این برنامه ها و تصمیماتی که به خاطر آن می گرفتیم در راستای کیفی گرایی بود. نتایج و نزدیک بودن آنها به پیش بینی ها هم نشان داد که جریان کیفی گرایی در پارالمپیک جواب می دهد.

سیاست های کمیته پارالمپیک برای بازی های فرانسه سختگیرانه تر شود

سرپرست کاروان ورزش ایران با یادآوری اینکه در مورد برخی رشته ها و اعزام‌شان به توکیو برخلاف سیاست های مصوب تصمیم گیری شد، تصریح کرد: به نظرم اگر خواهان حضور پررنگ تر و نتیجه بخش تر در پارالمپیک فرانسه هستیم باید سخت گیرانه تر عمل کنیم و روی سیاست های مان پافشاری بیشتری داشته باشیم به خصوص که نتایج به دست آمده در توکیو نشان داد که هرجا از جریان کیفی گرایی عدول کردیم ، اشتباه بوده است.

نیمی از کاروان ایران در توکیو مدال آور شدند

وی همچنین در مورد مقایسه عملکرد کاروان ایران در این دوره بازی ها نسبت به ادوار گذشته و اینکه گفته می شود «بهترین عملکرد در توکیو ثبت شد در حالیکه در برخی دیگر از ادوار این بازی ها تعداد مدال های مشابه به دست آمده است» نیز اینگونه توضیح داد: برای بررسی عملکرد و مقایسه آن با ادوار گذشته باید متر و معیارهای مختلفی را مد نظر داشت. ایران در توکیو ۶۲ ورزشکار داشت و ۲۴ مدال گرفت، ۳۳ نفر در کسب این تعداد مدال نقش داشتند یعنی نیمی از کاروان ایران مدال آور شد در حالیکه ۲۷ مدال پارالمپیک ریو توسط یک کاروان ۱۱۲ نفره به دست آمد.

فاکتورهای تاثیرگذار در بررسی عملکرد کاروان ایران

رضایی تاکید کرد: در مقایسه عملکرد ایران در همین دو دوره پارالمپیک باید علاوه بر تعداد ورزشکار اعزامی و مجموع مدال های به دست آمده به رنگ آنها توجه شود، در ریو ۸ مدال طلا سهم کاروان ایران شد و در توکیو ۱۲ مدال طلا؛ در کل اینکه تعداد ورزشکار، تعداد رشته، تعداد مدال و مرغوبیت آنها چهار فاکتور مهمی است که باید در بررسی عملکرد کاروان ایران و مقایسه آن نسبت به ادوار گذشته به آنها توجه شود. ضمن اینکه در مورد پارالمپیک توکیو باید موضوع کرونا را هم به عنوان پنجمین فاکتور در نظر داشت. با لحاظ کردن این موارد کاروان توکیو بهترین عملکرد را داشت.

ورزش معلولان برای پارالمپیک باید شخم بخورد/ دیگر مسئولیتی ندارم

جایگاه سیزدهمی ایران در پارالمپیک توکیو با ۲۴ مدال

کرونا شمشیر دولبه برای کاروان پارالمپیک بود

سرپرست کاروان ورزش ایران با تاکید بر اینکه ورزشکاران این کاروان مانند دیگر ورزشکاران در شرایط کرونایی تمرین کردند و موفق به مدال آوری در توکیو شدند، خاطرنشان کرد: کرونا حکم یک شمشیر دولبه داشت، ما و ورزشکاران‌مان می توانستیم از کرونا توجیهی بسازیم برای خوب کار نکردن و نتیجه نگرفتن یا اینکه دلیل بسازیم که در این شرایط هم باید خودی نشان دهیم. تلاش کردیم کرونا باعث بهانه تراشی در کاروان نشد.

مسئولیت من در کمیته پارالمپیک تمام شده است

« در مورد رشته ها و ورزشکارانی که توانستند انتظارات را در توکیو برآورده کنند یا به قول شما ناموفق بودند چه برنامه ای دارید. آیا آنها بازخواست می شوند؟»، رضایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر تاکید کرد: من سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو بودم که امروز دیگر به تاریخ پیوسته است. بعد از پایان بازی ها مسئولیت من هم در این کاروان تمام شد و در کمیته ملی پارالمپیک هم مسئولیتی ندارم. بنابراین برنامه ای در این زمینه یا هر مورد دیگر نداریم. کمیته ملی پارالمپیک باید پیگیر این موضوع باشد و برای آن طرح برنامه و راهکار کند.

ورزش معلولان به «شخم زنی» نیاز دارد

وی در عین حال به یک مسئله اشاره داشت و اینکه ورزشکاران معلولان نیازمند تغییر و تحول اساسی و بنیادی است. رضایی در این زمینه گفت: این تغییر در همه زمینه ها و در میان مدیران، مربیان و ورزشکاران نیاز است. منظورم از مدیریت اصلا ریاست کمیته ملی پارالمپیک نیست اما در مدیریت مربوط به رشته ها، تیم ها، انجمن ها و در میان مربیان و ورزشکاران باید این تغییر با شخم زنی ایجاد شود.

والیبال نشسته در بحث تغییرات مستثنی نیست

رضایی که هدایت تیم ملی والیبال نشسته را بر عهده دارد و این تیم را برای هفتمین بار قهرمان بازی های پارالمپیک کرد، یادآور شد: والیبال نشسته قاطعانه تر از این نمی‌توانست قهرمان پارالمپیک شود با این حال معتقدم حتی تغییرات مورد نظر باید در مورد این تیم هم اعمال شود.

ورزش معلولان برای پارالمپیک باید شخم بخورد/ دیگر مسئولیتی ندارم

کاهش معدل سنی برای حفظ موفقیت

سرپرست کاروان اعزامی به پارالمپیک توکیو با تاکید بر استعدادیابی و لزوم انجام آن در میان ورزشکاران معلولان گفت: باید به این موضوع توجه داشت که معدل سنی کاروان توکیو در صورتیکه ترکیب آن برای پارالمپیک آینده تغییر زیادی نداشته باشد در واقع با عدد ۴ جمع می شود درحالیکه باید معدل سنی کاروان را کاهش دهیم. انجام این کار هم هزینه بَر است چون به استعدادیابی نیاز دارد. در واقع کار فدراسیون ها و کمیته ملی پارالمپیک برای بازی های ۲۰۲۴ فرانسه سخت است، باید از همین امروز شروع کرد.

راه را درست رفته ایم اما پتانسیل‌مان بیشتر از این است

رضایی گفت: کمیته ملی پارالمپیک طی سال های گذشته بر مبنای کیفی گرایی کارهای خود را پیش برد و نتیجه اش هم کسب جایگاه سوم در بازی های پاراآسیایی اندونزی و ایستادن در رده سیزدهم بازی های پارالمپیک توکیو بود. این نشان می دهد که راه را درست رفته ایم اگرچه اعتقاد دارم پتانسیل ورزش جانبازان خیلی بیشتر از این است، باید شرایط به کارگیری آن مهیا شود. به همین دلیل است که می گویم ادامه کار با شرایط فعلی سخت است. باید تغییرات و شخم زنی لازم اعمال شود تا راه هموارتر شود.