وجود طرح جامع آب‌خیزداری راهکاری برای حفاظت از آب و خاک

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وجود طرح جامع آب‌خیزداری سبب می‌شود تا حفاظت از آب و خاک مغفول نماند، مهم‌ترین رویکرد در حوزه پیشگیری از فرسایش خاک اقدامات آب‌خیزداری است. مسعود منصور روز یکشنبه در همایش بین‌المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک که در دانشکده تربیت مدرس شهرستان نور […]

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وجود طرح جامع آب‌خیزداری سبب می‌شود تا حفاظت از آب و خاک مغفول نماند، مهم‌ترین رویکرد در حوزه پیشگیری از فرسایش خاک اقدامات آب‌خیزداری است.

مسعود منصور روز یکشنبه در همایش بین‌المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک که در دانشکده تربیت مدرس شهرستان نور در حال برگزاری است، اظهار کرد: وجود طرح جامع آب‌خیزداری سبب می‌شود تا عوامل تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز بتوانند در زمان تقسیم و تخصیص بودجه کشور نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و حفاظت از آب و خاک مغفول نماند.

وی افزود: امروز مهم‌ترین رویکرد در حوزه پیشگیری از فرسایش خاک اقدامات آب‌خیزداری است، چرا که فعالیت در این بخش باعث اثربخشی بیشتری در کاهش فرسایش خاک و آثار تخریبی سیلاب‌ها و حفاظت از سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

منصور از فرسایش‌های آبی ، بادی ، شوری و آلودگی خاک، افزایش روز افزون جمعیت، توسعه صنعتی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی و زیست بشر یاد کرد و هشدار داد: در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با این عوامل در آینده جامعه بشری دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: عوامل تهدیدکننده تاکنون خسارت‌های زیادی علاوه بر زیرساخت‌ها به منابع طبیعی و کشاورزی کشور وارد کرده است و برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر ، اقدامات پیشگیرانه باید به‌عنوان رویکرد اصلی در برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد.

این مسئول با اظهار این که وضعیت سرزمین ایران به‌خاطر واقع شدن در بخش خشک و نیمه خشک کره زمین اگر بدتر از سایر مناطق جهان نباشد، بهتر نیست، تاکید کرد: در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب و بهنگام در این زمینه در آینده با مشکلات مضاعفی رو به رو خواهیم شد.

وی برگزاری همایش در کشورهای مختلف و تبادل نظر و تجربه را در دستیابی به بهترین راه حل برای مقابله با تهدیدات منابع طبیعی و آب و خاک مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند برای جامعه در باره تبعات تداوم وضعیت موجود روشنگری کند و حساسیت‌ها را بر انگیزد ضمن این که در بعد بین‌المللی قادر است زمینه را برای بهره‌گیری از کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی هموار کند.

منصور با اشاره به تأسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک با همکاری سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در ایران ، خواستار حضور و عضویت همه کارشناسان و صاحب‌نظران در این مرکز شد و افزود: با استفاده از نظرات و دیدگاه های صاحب نظران و ارائه راهکارهای مناسب به این مرکز می‌توان گامی موثر در جهت مبارزه با عوامل تهدیدکننده آب و خاک در کشور برداشت.

گفتنی است؛ سومین همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک صبح امروز با حضور ۷۰ نفر از متخصاصان و کارشناسان حوزه آبخیزداری کشورهای مختلف جهان به‌صورت ویدئو کنفرانس آغاز به‌کار کرد و تا ۲۷ مهر ماه ادامه دارد.

نخستین همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک در کشور چین و دومین آن در صربستان برگزار شده بود.