واردات دولتی؛ آفت رونق تولید داخلی برنج

طبق بررسی‌های آماری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، هر ایرانی سالانه ۳۸ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. بر این اساس، یک خانوار سه‌نفره ایرانی سالانه به حدود ۱۱۵ کیلوگرم برنج نیاز خواهد داشت که با فرض ارقام فعلی نرخ برنج، این میزان سالانه دومیلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه روی دوش سرپرست خانوار خواهد گذاشت. […]

طبق بررسی‌های آماری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، هر ایرانی سالانه ۳۸ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. بر این اساس، یک خانوار سه‌نفره ایرانی سالانه به حدود ۱۱۵ کیلوگرم برنج نیاز خواهد داشت که با فرض ارقام فعلی نرخ برنج، این میزان سالانه دومیلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه روی دوش سرپرست خانوار خواهد گذاشت.

گسترش‌نیوز نوشت: این ارقام زمانی قابل‌تامل می‌شود که تصور کنیم خرید ۱۱۵ کیلوگرم برنج برای خانوارهای کم‌درآمدی که سرپرست خانوار با دستمزد وزارت کار مشغول فعالیت هستند، معادل ۱۰ درصد کل درآمد سرپرست خانوار است. این موضوع از این منظر دارای اهمیت است که بدانیم فقط طی یک‌سال اخیر نرخ برنج ایرانی نزدیک به ۶۰ درصد و برنج خارجی (غیرتایلندی) نیز ۶۵ درصد افزایش یافته است.

در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش نجومی نرخ برنج، شایعاتی است که دلالان پس از جاری‌شدن سیل در بسیاری از استان‌‌های کشور ازجمله استان‌های شمالی کشور برای این بازار تدارک دیدند. به‌طوری که برخی دلالان و واسطه‌گرانی که مسئول خرید برنج از شالیکاران و عرضه آن در بازار بودند، پس از سیل بهار ۹۸ با به‌راه انداختن این شایعه که عرضه برنج ایرانی در سال ۹۸ به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت، به همین بهانه قیمت‌ها را بالا بردند، در حالی که طبق اعلام دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی، تولید برنج در امسال به‌واسطه افزایش بارش‌ها اگر بیشتر از تولید سال‌های قبل نباشد، کمتر از آن نخواهد بود.

سود جوها بر طبل واردات برنج می‌زنند

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه 450 هزار تن برنج بیش از نیاز در کشور وجود دارد، گفت: افزایش‌ قیمت‌ برنج کاذب و توسط عده‌ای فرصت‌طلب، محتکر و سودجو انجام می‌شود و همین‌ها هستند که بر طبل واردات می‌زنند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد و در نیمه نخست سال گذشته با توجه به آمار ۱.۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد که در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است، گفت: که ۴۵۰ هزار تن برنج بیش از این میزان در کشور وجود دارد.

وی همچنین گفت: سال گذشته در شش ماهه دوم هم مقدار محدودی برنج وارد کشور شد که رسانه‌ای نشد.

واردات باید متوقف شود

نماینده مردم رشت در مجلس، گفت: با توجه به میزان واردات برنج در گذشته و ذخیره کشاورزان تا سه سال آینده نیاز به واردات برنج وجود ندارد به همین دلیل از دولت درخواست داریم واردات برنج را متوقف کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت،  درباره واردات برنج در فصل برداشت، گفت: در زمینه تامین مورد نیاز برنج کشور اعلام شد که کسری وجود دارد، اما اثبات کردیم که تولید داخل نیاز کشور را تامین می‌کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علی رغم اثبات تامین نیاز کشور به برنج توسط تولید کنندگان داخلی به بهانه پیش بینی تشدید تحریم‌ها نمونه خارجی این محصول را وارد  و در انبارها نگهداری و ذخیره سازی می‌کنند، ادامه داد: اعلام شده است که برنج وارداتی به بازار تزریق نمی‌شود.

سود پنهان عاملی برای واردات برنج به هر بهانه‌ای

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات برنج به هر بهانه‌ای نشان از سود قابل توجه در پشت پرده دارد، عنوان کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که با وجود واردات برنج در گذشته و میزان موجود در انبار کشاورزان به واردات این محصول نیاز نداریم.

جعفرزاده با بیان اینکه ضرورتی برای واردات برنج وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به میزان بارندگی‌های سال جاری به خودکفایی نسبی در زمینه برنج دست پیدا کرده‌ایم با این وجود به بهانه ذخیره سازی، برنج به کشور وارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به میزان واردات برنج در گذشته و ذخیره کشاورزان تا سه سال آینده نیاز به واردات برنج وجود ندارد به همین دلیل از دولت درخواست داریم واردات برنج را متوقف کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صدور مجوز واردات برنج با آغاز فصل برداشت به معنای تیر خلاص به کشاورزان است، عنوان کرد: قیمت برنج باید با سایر کالاهای اساسی مقایسه شود در این صورت مشخص می‌شود که این محصول را با قیمت غیرواقعی عرضه می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دولت در زمینه گران تمام شدن تولید برنج برای کشاورزان مقصر است و باید سرعت مکانیزاسیون را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در بدترین حالت تا سه سال آینده نیاز به واردات برنج وجود ندارد.

برداشت سه میلیون تنی برنج نیاز به واردات را از بین می‌برد

نماینده مردم رشت، گفت: میزان برداشت برنج در سال جاری با توجه به میزان بارش‌ها به حدود ۳ میلیون تن می‌رسد و افزایش برداشت را شاهد هستیم.

جبار کوچکی نژاد  نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص واردات برنج در فصل برداشت، گفت: درمجلس نمایندگان شمال کشور به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات برنج در فصل برداشت و رعایت قانون در این زمینه تذکراتی را دادند.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان برداشت برنج در سال جاری با توجه به میزان بارش‌ها به حدود 3 میلیون تن می‌رسد و افزایش برداشت را شاهد هستیم، ادامه داد: اعتقاد ما این است که برای تامین نیاز کشور به برنج نیازی به واردات وجود ندارد و دولت باید در این زمینه قانون را رعایت کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت کشور را در شرایط خاص و جنگ اقتصادی می‌بیند و قصد دارد انبارهای کالاهای استراتژیک را پر کند می‌توانست بدون تبلیغات به منظور ذخیره اقداماتی در زمینه واردات برنج داشته باشد، عنوان کرد: برنج‌‎های ذخیره شده توسط دولت باید در صورت برهم خوردن تعادل بازار برنج‌های ذخیره شده را توزیع کند.

صدا و سیما تخلف دولت در زمینه واردات برنج را تبلیغ نکند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما، گفت: صدا و سیما نباید عملکرد خلاف قانون دولت و جهاد کشاورزی در زمینه واردات برنج را به صورت رسمی مطرح و اعلام می‌کرد واردات برنج آزاد شده، این اقدام تبلیغات مغایر قانون است.

دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه باید از قانون ممنوعیت واردات برنج محافظت و سازمان تعزیرات حکومتی به شدت با متخلفان برخورد کند

کوچکی نژاد با بیان اینکه در شرایطی که برداشت برنج برای کشاورزان با توجه به بارندگی‌ها چندین برابر شده نباید پیام‌های ناامید کننده به آنها داده شود، تصریح کرد: نمایندگان شمال کشور تذکرات لازم را در زمینه واردات برنج به وزیر جهاد کشاورزی می‌دهند، در قانون آمده است که تا سه ماه بعد از برداشت محصولات کشاورزی نباید اجازه واردات و توزیع داده شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه باید از قانون ممنوعیت واردات برنج محافظت و سازمان تعزیرات حکومتی به شدت با متخلفان برخورد کند./