همیاری برای اشتغال خارج استانی!

گروه اقتصادی/حسین زحمتکش: در روزهای اخیر سازمان همیاری شهرداری های مازندران اعلام کرد این نهاد نیمه دولتی، نمایندگی انحصاری سیمان نائین را برای استان مازندران به ارمغان آورده است! جالب اینجا است که رئیس سازمان همیاری های استان در این گزارش هدف از این موضوع را ارتقای اشتغال جوانان استان برشمرد و اعلام کرد: با […]

گروه اقتصادی/حسین زحمتکش: در روزهای اخیر سازمان همیاری شهرداری های مازندران اعلام کرد این نهاد نیمه دولتی، نمایندگی انحصاری سیمان نائین را برای استان مازندران به ارمغان آورده است! جالب اینجا است که رئیس سازمان همیاری های استان در این گزارش هدف از این موضوع را ارتقای اشتغال جوانان استان برشمرد و اعلام کرد: با توجه به پروژه های عمرانی استان فرصت خوبی برای سازمان همیاری های شهرداری است تا بتواند با فروش سیمان نائین اشتغالزایی داشته باشد.

این حرکت سازمان همیاری ها چند نکته را شامل می شود،  چرا به جای حمایت از تولید استانی ،نمایندگی انحصاری سیمان تولیدی یک استان دیگر را به دست آورده است؟ آیا سازمان همیاری به دنبال کسب درآمد از طریق رانت دولتی و ضربه وارد نمودن به بخش خصوصی است؟ آیا بازاریابی، فروش و واریز پول استان برای یک شرکت تولیدی در خارج استانی موجب اشتغال جوانان مازندران می شود؟

*محدودیت بازار  تولیدات استان

سازمان همیاری در حالی نمایندگی انحصاری سیمان یک استان دیگر را با افتخار به عنوان دست آورد بزرگ اعلام می کند که دو شرکت بزرگ تولید سیمان در استان با محدودیت بازار مواجه هستند. مدیر فروش شرکت سیمان کیاسر در گفت وگو با حرف، با بیان اینکه بازار سیمان در مازندران وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی، حضور شرکت های تولیدی دیگر استان ها در مازندران است که بازار دو تولیدکننده داخل استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

علیرضا دیندار گفت: از غرب تا شرق مازندران، سیمان شرکت هایی از مشهد، سبزوار، جوین، بجنورد، گلستان، فیروزکوه، گیلان و قزوین به وفور با قیمت ارزان وجود دارد که بازار سیمان تولید استانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: به دلیل وضعیت نامناسب بازار، این شرکت ها به دنبال فروش به هر قیمتی هستند تا نقدینگی خود را حفظ کنند.

دیندار محصول شرکت سیمان کیاسر را بهترین نوع سیمان تولیدی در استان دانست و خاطر نشان کرد: شرکت سیمان کیاسر بهترین نوع سیمان تیپ یک را با قیمت بسیار مناسب تولید و توزیع می کند اما با ورود تولیدات دیگر استان ها،  بازار سیمان کیاسر به چهار شهرستان محدود شده است!

*شرکت سیمان مازندران در وضعیت خوبی نیست!

شرکت سیمان مازندران نیز در وضعیت خوبی به سر نمی برد، با توجه به اینکه شرکت سیمان مازندران واقع در شهرستان نکا، بخش عمده ای از تولید خود را به کشورهای اطراف صادر می کرد و اکنون به دلیل ورود چینی ها در بازار سیمان کشورهای همسایه، صادرات چندانی ندارد و با بازار محدود داخل استان مواجه شد. جالب اینجاست که سیمان دیگر استان ها به هیچ وجه از لحاظ کیفیت قابل رقابت با سیمان تولیدی شرکت های سیمان کیاسر و سیمان مازندران نیست اما قیمت ارزان آنها موجب شده تا بازار برای این دو شرکت مازندرانی محدود و کوچک شود.

*دلالی به بهانه اشتغال استانی

جای سئوال دارد چگونه سازمان همیاری و شهرداری های مازندران با شعار حمایت از اشتغال جوانان به بازاریابی و دلالی برای یک شرکت خارج استانی دست زده است؟ وقتی این نهاد اعلام می کند که نمایندگی را برای حضور در پروژه های دولتی  استان به دست آورده است شائبه رانت دولتی و ضایع شدن حق بخش خصوصی مطرح می شود. وقتی سازمان نیمه دولتی با رابطه و ایجاد رانت نسبت به فروش سیمان تولید خارج استان اقدام کند، محصول تولیدکننده استانی در انبار خاک می خورد. در نهایت مجبور به تعدیل نیرو و بروز مشکلات دیگر خواهد شد. به نظر می رسد استاندار مازندران بعنوان متولی و مافوق سازمان همیاری شهرداری های استان ضمن اینکه از این فعالیت موازی با بخش خصوصی باید جلوگیری کند، بلکه هشدار جدی به نهادهای دولتی و نیمه دولتی بدهد که با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر استان و کشور، این نوع دستگاه ها از اقدامات مشابه پرهیز کنند.