همت والای مازندرانی ها در کمک به زلزله زدگان

بهاره نوری: کیلومترها دورتر از آن شب سرد خشمگین پاییزی که زلزله، زندگی هموطنان کرمانشاهی را زیر و رو کرد، موج مهربانی و همدردی در دل دریایی شمالی‌ها خروشان شده و مردم سرزمین جنگل و دریا با شوری خستگی‌ناپذیر در تکاپوی جمع‌آوری و ارسال کمک به هموطنان حادثه‌دیده کرمانشاهی هستند. هر جای مازندران که پا […]

بهاره نوری: کیلومترها دورتر از آن شب سرد خشمگین پاییزی که زلزله، زندگی هموطنان کرمانشاهی را زیر و رو کرد، موج مهربانی و همدردی در دل دریایی شمالی‌ها خروشان شده و مردم سرزمین جنگل و دریا با شوری خستگی‌ناپذیر در تکاپوی جمع‌آوری و ارسال کمک به هموطنان حادثه‌دیده کرمانشاهی هستند.

هر جای مازندران که پا بگذارید؛ در تک تک شهرهایش، پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی را با هدایای نقدی و غیرنقدی تلنبارشده روی هم خواهید دید که از سوی هر قشر و سنی به این جایگاه‌ها رسانده شده است.

از اهدای اسکناس دو هزار تومانی توسط دانش‌آموز دبستانی گرفته تا خواندن دعای صبحگاهی کودکان پیش‌دبستانی برای آرامش درگذشتگان زلزله کرمانشاه و بدرقه کاروان خودروهای مملو از کمک‌های غیرنقدی مردم و سازمان‌های دولتی و خصوصی؛ همه از صحنه‌های همدردی و همراهی مردم مازندران با هموطنان کرمانشاهی است که این روزها درگیر حادثه تلخ از دست دادن زندگی  و عزیزان خود هستند  .

*زندگی را دوباره بسازیم

در کنار یکی از پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی صحنه عجیبی توجه را جلب می‌کند و آن هم حضور بانویی ۳۵ ساله است که خود از حادثه‌دیدگان سیل سال ۹۱ در شرقی‌ترین شهر مازندران است؛ قلندری که صدای مملو از احساسش می‌لرزد، به خبرنگار مهر گفت: سیل آمد و همه زندگی‌مان را با خود برد، من در آن زمان باردار بودم و مردم به کمک آمدند و مرا به بیمارستان رساندند  و درآنجا پسرم به دنیا آمد.

این بانوی مازندرانی، درد پنهان شده در وجودش را  نمایان می‌کند و با بغض گره‌خورده در گلویش ادامه داد: با کمک مردم زنده ماندم و حالا برای خودمان زندگی، ماشین و خانه داریم و پسرم هم شش سالش شده است .این هموطن توضیح داد: وقتی زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، با شوهرم تصمیم گرفتیم به هموطنان عزیزمان که در شرایط سخت هستند کمک کنیم چراکه من این موقعیت را درک کرده‌ام و به‌همین خاطر با همه وجودم برای اهداء کمک به اینجا آمده‌ام .

وی تأکید کرد: یک عدد پتو به همراه یک پتوی دست‌نخورده که نیروی‌های هلال احمر در سیل سال ۹۱ به ما  اهدا کرده بودند را آورده‌ام تا به مردم عزیز و حادثه‌دیده کرمانشاه اهدا کنم .این بانوی جوان دردکشیده، یادآور شد: مردم کرمانشاه اصلاً نگران نباشند و تن‌شان سالم باشد؛ ما همه زندگی‌مان را از دست داده بودیم اما خدا را شکر دوباره به زندگی برگشتیم.

خلیل کابلی، از  امدادگران جمعیت هلال‌احمر است که در کنار پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایستاده است و اجناس اهدایی را جابه‌جا می‌کند و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از زمان وقوع زلزله، از سوی هلال احمر مازندران به‌صورت اکیپ  مستقر هستیم  تا کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنیم.

وی  اضافه کرد:  استقبال  برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان قابل تقدیر و برای ما همه لحظه‌های مهربانی و بخشش این مردم  خاطره‌انگیز است .اعضای پایگاه‌های هلال احمر مازندران، از صبح تا پاسی از شب کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند و با اشتیاق، در پایان روز  آنها را  بار می‌زنند و به انبار مرکزی برای ارسال به کرمانشاه منتقل می‌کنند .

*پایگاه‌های مساجد پیشگام در کمک‌رسانی

در کنار این پایگاه‌ها، اما کم نیستند جایگاه‌های بسیج مساجد که از قافله خروشان همدردی جا نمانده‌اند و هر صبح در انتظار کمک‌های مردم، مهربانی را در کوچه‌ها  سر می‌دهند و با نوای آهنگین خیرخواهی کمک‌های نمازگزاران و محلات را جمع‌آوری می‌کنند .

بهنام برفامی، عضو هیئت امنای مسجد رضویه، یکی از مساجد مازندران در اول صبح یک روز پاییزی به همراه چند تن از دیگر اعضای این مسجد در حال آماده‌سازی جایگاه کمک‌های مردمی است.برفامی که در کنار صندوق جمع‌آوری کمک ایستاده است، با ابراز همدردی با مردم حادثه‌دیده کرمانشاه، گفت: این جایگاه از سوی پایگاه بسیج‌ المهدی و فتح هر روز برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی دایر می‌شود.وی افزود: تا کنون یک خودرو مزدا، پُر از کمک شامل پتو، خرما، البسه، آب معدنی، کنسرو، خشکبار، کفش و تشک و به مقدار ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد جمع‌آوری  و برای ارسال به مردم کرمانشاه تحویل شد .