نگاهی به مزایای زراعت چوب؛ نیاز مازندران به چوب‌کاری

كارشناسان نبود اراضی یكپارچه، بالا بودن دوره به بار نشستن سرمایه گذاری و انتظار هفت تا 10 ساله برگشت سرمایه، نبود تحقیقات بنیادی و برآورد میزان سود دهی، نبود مكانیزم لازم و تضمین كننده برای خرید چوب آلات از تولید كنندگان و عدم پوشش سازمان های بیمه گذار را از مهم ترین چالش ها و […]

كارشناسان نبود اراضی یكپارچه، بالا بودن دوره به بار نشستن سرمایه گذاری و انتظار هفت تا 10 ساله برگشت سرمایه، نبود تحقیقات بنیادی و برآورد میزان سود دهی، نبود مكانیزم لازم و تضمین كننده برای خرید چوب آلات از تولید كنندگان و عدم پوشش سازمان های بیمه گذار را از مهم ترین چالش ها و مشكلات كاشت و زراعت چوب در كشور بویژه مازندران می دانند.
مشكلات زراعت چوب استان مازندران در حالی است كه به گفته كارشناسان با توجه به چالش های به وجود آمده ناشی از برداشت های غیر اصولی جنگل و محدودیت منابع تولید چوب و تاكید بر جنبه های ذخیره گاهی و حفاظت از جنگل های شمال، زراعت چوب مهم ترین روش های تولید منابع و مواد اولیه صنایع چوبی است.
استان مازندران 460 هزار هكتار زمین زراعی و باغی دارد و از آنجایی كه شالیكاری با 230 هزار هكتار برابر با نیمی از زمین های كشاورزی استان مهم ترین كشت و كار محسوب می شود، زراعت چوب به دلیل ایجاد سایه و جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به سطح مزرعه در این اراضی قابل انجام نیست و كشاورزان شالیكار حتی از كاشتن صنوبر در اطراف مزرعه ا‌شان چندان استقبال نمی‌كنند.
كارشناسان مسیر های آبرفتی رودخانه ها، حاشیه دره های مرطوب، اماكن عمومی بویژه قبرستان ها، محوطه بقاع امامزادگان، حاشیه زمین های ورزشی، حاشیه آببندان ها و آبگیرها ،اطراف راههای روستایی و بین شهری را از فرصت های مهم زراعت چوب در بخشی از كشور بویژه استان های شمالی می دانند.
طرح نهضت سبز نهال کاری از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در آذرماه اعلام شد که براساس این طرح تا پایان سال جاری ۱۴ میلیون نهال در سطح کشور کاشته می شود که سهم مازندران حدود ۲ میلیون نهال اعلام شد.
استان مازندران افزون بر ۲ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با ۲ مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران – منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود.
دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: طرح نهضت سبز با هدف فرهنگ سازی برای ترویج نهال‌کاری با کاشت ۱۰۰ هزار نهال در این خطه شمال کشور شروع شد.

ضررت توسعه زارعت چوب

سید محسن موسوی تاکامی روز پنجشنبه در حاشیه آیین شروع طرح نهضت سبز در مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع در راستای طرح نهضت سبز حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نهال در سطح حدود ۸۵۰هکتار از اراضی جنگلی تا پایان سال ۹۸ کاشته می شود.
وی اضافه کرد : براساس برنامه ریزی طرح نهضت سبز نهال کاری در ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و ۲۵۰ هکتار در سایر اراضی در اختیار منابع طبیعی برای زراعت چوب اجرایی انجام خواهد شد.
موسوی برنامه اصلی طرح نهضت سبز نهال کاری را در استان مازندران توسعه زراعت چوب در راستای قانون تنفس جنگل های شمالی بیان کرد و اظهارداشت : اگرچه در سنوات گذشته نیز منابع طبیعی طرح هایی را برای زراعت چوب اجرایی کرد، ولی در سال جاری بیشترین میزان مساحت طرح نهال کاری را به این برنامه اختصاص داد.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران افزود: در سال جاری افزون بر ۵۰۰ هزار اصله نهال اوکالیپتوس و صنوبر در قالب طرح زراعت چوب در این خطه شمال کشور کاشته می شود که ۹۰ درصد از این نهال را صنوبر تشکیل می دهد.
به گفته وی در سال گذشته نیز در قالب طرح مازندران پاک حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال کاشته شد.