نگاهی به فراز و نشیب های تصویب منطقه آزاد مازندران

گروه اقتصادی| حسن روحانی رئیس جمهوری لایحه ایجاد دو منطقه آزاد تجاری – صنعتی در استان‌های خراسان رضوی و مازندران را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی […]

گروه اقتصادی|

حسن روحانی رئیس جمهوری لایحه ایجاد دو منطقه آزاد تجاری – صنعتی در استان‌های خراسان رضوی و مازندران را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است.  

در همین راستا و به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی، رئیس جمهوری لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی سرخ – دوغارون و مازندران را برای اجرا به مجلس ارسال کرد.

گفتنی است، این لایحه در جلسه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ هیئت وزیران به تصویب رسید.

منطقه آزاد مازندران چه مراحلی را طی کرد؟

به اذعان معاون اقتصادی استانداری مازندران، تصویب و روند بررسی ایجاد منطقه آزاد در مازندران که شهریور98 صورت گرفته است، پس از ده سال نتیجه داده این در حالی است که تصویب آن نیز اختلاف نظرها و مسائل مختلفی را نیز نظر گذرانده است.

علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران از جمله افرادی است که در دوره ربیع فلاح استاندار اسبق مازندران، برای معرفی بندرامیرآباد در شهرستان بهشهر به عنوان منطقه آزاد تلاش بسیاری انجام داد. در مقطعی نیز موفق شد اما با اعتراض سایر نمایندگان این امر مسکوت ماند.

علی‌محمد شاعری در این باره گفته بود: مسأله منطقه آزاد برای مردم مازندران بسیار مهم و حائز اهمیت بود که با وجود اینکه منتفی شده بود با عنایت استاندار مازندران(فلاح)، نظر کارشناسی را به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و رئیس جمهور اعلام شد.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده، امیرآباد بهشهر به عنوان منطقه آزاد مازندران معرفی شده است و اکنون باید این مصوبه به تأیید هیأت دولت برسد و سپس به عنوان لایحه به  مجلس ارائه شود که هم اکنون پشت در دولت مانده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ما اکنون منتظر یک نظر قطعی از سوی دولت هستند؛ که البته اگر بابلسر و نوشهر و بندر امیرآباد هر سه گزینه به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی شوند که حرفی نداریم و بهتر است اما مازندران باید همچون 15 استان دیگر کشور که دارای منطقه آزاد تجاری هستند؛ از یک منطقه آزاد برخوردار باشد و نباید این موضوع سیاسی شود.

این مسؤول ادامه داد: مگر می‌شود که زابل، اردبیل و اینچه‌برون دارای منطقه آزاد  باشند و مازندران فاقد منطقه آزاد باشد؛ دولت باید کارشناسی وارد شود و نظر سیاسی برای این مسأله نباشد؛ البته استاندار مازندران در این راستا با نظر کارشناسی، به وظیفه خود به درستی عمل کرد.

در همان سال، سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران از پیشنهاد جدید مجمع نمایندگان مازندران برای منطقه آزاد در استان خبر داد.

حسین نیازآذری با اشاره به نشست شنبه‌شب(سال 95) استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران با سید رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه دیگری با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در این جلسه مسائل مرتبط با منطقه آزاد تجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه شورای مناطق آزاد تجاری حسب مطالعات و مصوبات قبلی منطقه “آزاد مازندران” را با سه شعبه و کاربری در منطقه شرق ، مرکزی و غرب مازندران با ساختاری استانی تعریف کنند تا به نحوی کل استان از نعمت منطقه آزاد برخوردار شوند.

وی افزود: در این جلسه دولت مکلف شد ناظر به مصوبات، مکاتبات و مطالعات کارشناسی قبلی که توسط مشاور پیشنهاد شد سه نقطه استان با سه کاربری آزاد تجاری، صنعتی، علمی و فناوری و گردشگری در شرق، مرکز و غرب مازندران ذیل “منطقه مازندران” تعریف و تصویب کند.

سخنگوی مجمع نمایندگان ادامه داد: از نظر مجمع وفق مطالعات کارشناسی و مطالبه اهالی مناطق مختلف استان ایجاد منطقه آزاد به‌نام مازندران جامع و امکان برخورداری همه نقاط استان را فراهم خواهد کرد.

نیازآذری افزود: اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور وعده داد، دبیرخانه و شورای عالی مناطق آزاد روی پیشنهاد جدید متمرکز شوند تا مصوبه دولت اخذ شود.

پس از پیگیری‌ها و طی روند اداری تصویب ایجاد منطقه آزاد مازندران در سه لکه منفصل در هیأت دولت صورت گرفت. در صورت تصویب  و اجرایی شدن این پروژه، منطقه آزاد در بندرامیرآباد، بندر فریدونکنار و بندر نوشهر راه‌اندازی می‌شود.

پس از آنکه در دوران تصدی ربیع فلاح و در زمان تودیع و معارفه وی در استانداری مازندران و بر سرکار آمدن اسلامی که اکنون وزیر راه و شهرسازی است، فلاح بار دیگر آتش اختلاف بر سر منطقه آزاد شدن امیرآباد را روشن کرد و گفت که تنها امیرآباد به عنوان منطقه آزاد معرفی شده است، در این حال لاشکی نماینده نوشهر با جنجال این سخنان استاندار سابق را تفرقه افکنی خواند و مراسم تودیع معارفه به حاشیه رفت.

پس از آن، اسلامی که استاندار مازندران بود، تصریح کرد: استان مازندران داری دو منطقه ویژه است اما دولت در لایحه یک منطقه برای ما نوشته است، به‌دلیل مشکلاتی که به‌وجود آمد، دولت این موضوع را از دستور کار خارج کرده است و بنا شد که در استان در این ارتباط تصمیم‌گیری شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه برای منطقه آزاد تصمیم گرفتیم که موضوع به کارشناسی گذاشته شود، افزود: تفاهمی که صورت گرفته و نمایندگان محترم هم پیگیری کردند و بر اساس اطلاعاتی که دارم و موضوع را با نمایندگان در دستور کار گذاشتیم، بحث کارشناسی باید انجام و با اتفاق نظر پیگیری شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در استان مازندران دو منطقه ضرورت دارد که وضع کنیم و با هماهنگی دولت انجام شود، بندر فریدونکنار با پس‌کرانه‌ای که دارد به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی و بوستان 400 هکتاری نور به منطقه ویژه گردشگری نامگذاری شود.

اسلامی با اعلام اینکه مازندران سهم قابل ملاحظه‌ای در اورآسیا دارد، گفت: برای گرفتن این سهم نیاز داریم که منطقه ویژه‌ای معرفی کنیم.

وی ادامه داد: دو منطقه ویژه در استان تصویب شود و برای منطقه آزاد کمیته کارشناسی مشترک تشکیل شده تا درباره آن تصمیم‌گیری شود. بعدها نوشهر نیز به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری مازندران معرفی شد و دولت سه لکه را به عنوان منطقه آزاد تجاری مازندران تصویب کرد و امروز پس از تقریبا دو ماه از تصویب آن در هیات دولت، این لایحه به مجلس ارسال شده است.

در شرایط فعلی و در آستانه انتخابات، نمایندگان مجلس به دور از خوب و بد دارا شدن این منطقه برای مازندران، به فکر تصویب آن هستند اما باید دید آیا منطقه آزاد تجاری مازندران می تواند منجر به جبران عقب ماندگی های اقتصادی و تجاری استان باشد یا خیر.