نگاهی به شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر ساری؛ تا مرز شفافیت

گروه اجتماعی شوراها و شهرداری های مازندران این روزها تبدیل به بزرگترین سوژه های خبری برای رسانه ها شده اند. افزایش تخلفات و جای خالی نظارت و قوانین محکم در حوزه مدیریت شهری موجب شده است تا بر همگان محرز شود که در حوزه شهری نیاز به مطالبه گری وجود دارد. از روزهای نخست شورای […]

گروه اجتماعی
شوراها و شهرداری های مازندران این روزها تبدیل به بزرگترین سوژه های خبری برای رسانه ها شده اند. افزایش تخلفات و جای خالی نظارت و قوانین محکم در حوزه مدیریت شهری موجب شده است تا بر همگان محرز شود که در حوزه شهری نیاز به مطالبه گری وجود دارد. از روزهای نخست شورای شهر چهارم در ساری، حضور برخی چهره های مخالف عبوری شهردار سابق تعیین می کرد که قرار است بالاخره مرزهای شفافیت در این حوزه درنوردیده شود.
تغییر شهردار و بر سرکار آمدن مدیران جدید در این زمینه مزید بر علت بوده است تا امروز مدیریت شهری در ساری تا مرز شفافیت پیس برود. در شصت و دومین جلسه شورای شهر ساری نیز بار دیگر بخشی از تخلفات در حوزه های مختلف این شهرداری و شورا مطرح شد.

اخذ تسهیلات برای اتمام پروژه بزرگ پل تا پل

در این جلسه که از ساعت 15 روز شنبه هفتم دی ماه 1398 با حضور تمام اعضای شورا، رجبی شهردار ساری، معاونین شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد، آخرین مصوبات کمیسیون های داخلی شورا مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن تصویب اخذ تسهیلات 150 میلیارد تومانی شهرداری ساری از بانک ملی جهت اتمام پروژه بزرگ پل تا پل بود.
علیجان شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر ساری در ابتدای این جلسه در با اشاره به نقش راهبردی كمیسیون های تخصصی در تصمیمات شورای اسلامی شهر، تصریح کرد: كمیسیون ها در حقیقت، مهندسی تصمیمات را بر عهده دارند و جدیت كمیسیون ها در پرداختن به طرح ها و برنامه ها و همچنین هماهنگی آنها در مواقع لزوم می تواند به تصمیمات و مصوبات شورا قاطعیت و استحكام بیشتری ببخشد كه نفع آن به شهر و شهروندان می رسد. مصداق بارز این مدعا، جدیت و حساسیتی است كه همكاران بنده پیرامون پیشنهاد شهرداری مبنی بر اخذ تسهیلات بانكی برای پیشبرد پروژه پل تا پل از خود نشان دادند و نسبت به تشكیل كمیسیون های تخصصی و بررسی دقیق و كارشناسی موضوع اقدام نمودند كه یقینا درخور تقدیر است.
وی با اشاره به اینکه در اینجا مكررا بر اجتناب مدیران و كاركنان شهرداری از ورود به مباحث انتخاباتی و عدم بكارگیری منابع و امكانات اداری بر له یا علیه كاندیداها تاكید شد و شهردار نیز این موضوع را مورد توجه قرار داد، بیان کرد: متاسفانه گاهی شاهد درج مطالب غیر واقعی مبنی بر همراهی با كاندیداها هستیم كه مغایر با اصول اخلاق حرفه ای است لذا امیدواریم جریان اطلاع رسانی همواره بر مدار صداقت و شفافیت باشد.
در ادامه پیشنهاد دریافت تسهیلات از بانک ملی ماه گذشته از سوی شهرداری ساری به شورای اسلامی شهر ارائه شد که با دستور ریاست شورا کمیسیون تلفیق متشکل از کمیسیون های بودجه و حقوقی و مشارکت و سرمایه گذاری در چندین جلسه به بررسی کارشناسانه این موضوع پرداخت و ضمن برآورد هزینه های پروژه، با اخذ 110 میلیارد تومان تسهیلات البته با افزایش عرض پروژه از 26متر به 40 متر موافقت کردند و این پرونده در صحن شورا نیز مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر با اخذ 150 میلیارد تومان تسهیلات مشروط بر اینکه این رقم صرفاً در پروژه پل تا پل و البته با رویکرد سرمایه گذاری هزینه گردد تا امکان پرداخت آن از محل عایدی پروژه فراهم شود، موافقت شد.

کولاک دوباره عشوری

Paknia, [29.12.19 11:28]
اظهارات عضو شورای شهر ساری درباره تخلف ۲۴ میلیارد تومانی در دوره شهردار گذشته برای کاهش عوارض یک ساختمان نیز نقطه برجسته این جلسه بود.
به نوشته ایرنا؛ اسفندیار عشوری روز شنبه در جلسه علنی شورای شهر ساری با اشاره به اینکه برخی ساختمان‌ها با شیوه اصلاح گزارش تخلفات و ارجاع چندین باره به کمیسیون ماده صد، آرای متفاوتی دریافت می‌کنند، گفت: عوارض جریمه ساختمان مهرگان در دوره شهردار قبلی از ۲۵ میلیارد تومان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
وی در ادامه افزود: در روزهای گذشته مصاحبه‌هایی از سوی برخی اعضای شورای شهر ساری منتشر شده مبنی بر اینکه چهار هزار میلیارد تومان پروژه در مرکز استان اجرایی شده، از این اعضا تقاضا داریم نمونه‌های این پروژه‌ها را اعلام کنند تا ما هم در جریان قرار گیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرداری ساری در پروژه بوستان ولایت،۱۵۰ هزار تن بالاست قرارداد بست که اگر این مصالح فقط در همین پروژه استفاده می‌شد بوستان ولایت باید ارتفاع یک متر و ۳۴ سانتیمتری داشت.
عضو شورای شهر ساری، تصریح کرد: بازرسی درباره سکوی زباله اعلام کرده که تبانی در مزایده شکل گرفته، ضمانت‌نامه‌ها تاریخ گذشته بوده و زمان کارشناسی سپری شده اما جلوی این پروژه گرفته نشده است ضمن اینکه به یک پیمانکار گفته شده یا کناره‌گیری کن و یا با قیمتی که اعلام می‌کنیم باید در این مزایده شرکت کنید.
عشوری با بیان اینکه پیشنویس حسابرسی سال ۹۶ در ۷۵ بند ایراد گرفته شده است و انتظار می‌رفت یک نسخه از این پیشنویس در اختیار اعضای شورا قرار گیرد، ادامه داد: اغلب این ایراد به رعایت نکردن آیین‌نامه مالی شهرداری و خرد کردن برخی از معاملات و انجام معاملات با فاکتورهای غیر قابل اتکا، مربوط است.
وی با اشاره به اینکه از شهردار ساری تقاضا دارم نسبت به مساله دلالی و فروش چک ورود کرده و از این کار جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: پروژه‌های شهرداری شناسنامه ندارد که پرداختی‌ها مشخص باشد، در صورت حساب پرداخت‌های پیمانکار، سازو کاری تدوین شود تا هم پیمانکار و شهرداری تکیف خود را بدانند و هم دست واسطه‌ها کوتاه شود.
وی افزود: شهرداری قدر سهم خود را در پروژه دنیای آرزو بدون مجوز شورا واگذار کرده است.