نگاهی به سهم دانشگاه مازندران در توسعه استان؛ غولِ خفته خجالتی

الناز پاک نیا: بی‌شک سهم دانشگاه‌ها در توسعه، انکارناشدنی است؛ دانشگاه مازندران دانشگاهی با بیش از 11 هزار دانشجو و 400 عضو هیئت‌علمی می‌باید در تراز علمی و فنی بتواند در توسعه استان مازندران نقش ایفا کند. کاستی که روسای دانشگاه مازندران در طی دهه اخیر به آن اشاره‌کرده‌اند و در افکار عمومی استان نیز […]

الناز پاک نیا: بی‌شک سهم دانشگاه‌ها در توسعه، انکارناشدنی است؛ دانشگاه مازندران دانشگاهی با بیش از 11 هزار دانشجو و 400 عضو هیئت‌علمی می‌باید در تراز علمی و فنی بتواند در توسعه استان مازندران نقش ایفا کند.

کاستی که روسای دانشگاه مازندران در طی دهه اخیر به آن اشاره‌کرده‌اند و در افکار عمومی استان نیز نمود ویژه‌ای دارد نبود سهم مشهود این دانشگاه در توسعه مازندران و حل مسائل و مشکلات آن است. مسئله‌ای که امروز سرپرست جدید دانشگاه مازندران، کوروش نوذری نیز به آن اشاره‌کرده است.

نوذری پیش از آنکه در ماه‌های اخیر به سمت سرپرست دانشگاه مازندران منصوب شود، به‌عنوان یکی از سرآمدان علم فیزیک ایران نیز معرفی شد و چهار عضو هیئت‌علمی این دانشگاه در زمره یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند اما هنوز سرزمین مادری دانشگاه مازندران از موهبت‌های علمی آن بی‌بهره است.

محیط‌زیست، زباله، اقتصاد و کشاورزی مازندران هنوز درگیر مسائل و مشکلات بسیاری است. نوذری در نشست خبری روز خبرنگار در محل این دانشگاه گفته است که بر اساس آخرین ایمیل رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، این دانشگاه در رده 9درصد دانشگاه‌های برتر دنیا قرارگرفته است.

این‌همه فضل را چه حاصل، درزمانی که زباله، مازندران را مانند یک خوره می‌خورد و محیط زیستی برای نسل‌های آتی باقی نخواهد ماند، کاه و کلش چشم مازندرانی‌ها را می‌سوزاند و کشاورزی مازندران در گیرودار سنت و مدرنیته دست‌وپا می‌زند، زمین‌های باارزش مازندران تبدیل به ویلا می‌شوند چون راهکارهای اقتصادی کردن کشاورزی در مازندران اجرایی نشده است، خرده مالکی هنوز بزرگ‌ترین آسیب کشاورزی استان است و آلودگی از سر و کول رودخانه‌های مازندران بالا می‌رود و دریای خزر نه جای ماهیگیری است و نه جای شنا کردن…

بااین‌وجود سرپرست دانشگاه مازندران به دلایل دیده نشدن و عدم نقش‌آفرینی این دانشگاه، در توسعه  استان اشاره می‌کند و می‌گوید: نگاه کلان و درازمدت در دانشگاه مازندران باید به سمت تعالی سرزمینی باشد که این دانشگاه در آن مستقر است، هم جهانی که در آن زیست می‌کند هم کشور و هم استان و شهرستانی که در آن فعال است. مأموریت دانشگاه‌ها امروز باید متناسب با نیاز مرزهای جغرافیایی باشد که در آن فعالیت دارد.

کوروش نوذری بابیان اینکه واقفیم که نقش دانشگاه مازندران باید در توسعه استان وسیع‌تر شود، می‌افزاید: در بیانیه گام دوم رهبری خودسازی، جامعه پروری و تمدن سازی آمده است و این نشان می‌دهد که امروز نظام ما در ورود به عصری جدیدی از زندگی خود؛ باید تمدن سازی کند و از این تمدن سازی غفلت نکند. در حوزه وظایف دانشگاه نیز نمی‌توانیم به حوزه آموزش و پژوهش توجه کرد بدون اینکه به کارکردهای آن در حل مسائل و موضوعات استانی و ملی نگاهی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز آنچه در توسعه تعاملات دانشگاه با استان باید موردتوجه باشد ارتباط رسانه‌ها با دانشگاه است و می‌افزاید: امروز دانشگاه به تعامل با اصحاب رسانه برای نشان دادن توانایی‌های خود نیاز دارد. دانشگاه مازندران امروز متولی آمایش آموزش عالی در استان است؛ این امر نشان می‌دهد سهم بزرگی به این دانشگاه اختصاص‌یافته است. زمانی که از یک دانشگاه جامع سخن می‌گوییم باید با طیف وسیعی از  مسائل مواجه باشیم و چالش‌های اختصاصی آن را در نظر بگیریم.

دور بودن از مرکز استان

سرپرست دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه بخش مهمی از دیده نشدن دانشگاه مازندران در توسعه استان، دور بودن از مرکز استان است، می‌گوید: در مسیرهای اصلی تردد استان نشانی از دانشگاه مازندران نیست و شاید این باعث می‌شود دیده نشویم، ضمن احترام به مکانی که دانشگاه در آن مستقر است باید بگوییم دانشگاه مازندران در باقر تنگه بابلسر احداث‌شده است اما این به معنای این نیست که پتانسیل‌های بالایی برخوردار نباشد. از سویی نیز باید بدانیم که امروز محققان و دانشگاهیان مازندران از کیت‌های آزمایشی که حق هر دانشمندی است و نیز اعتبارات علمی دنیا به دلیل تحریم‌ها برخوردار نیستند.

وی ادامه می‌دهد: امروز 45 استاد تمام در دانشگاه مازندران فعال هستند، 11هزار دانشجو داریم و 900نفر نیز در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند. این دانشگاه در رتبه 30 کشوری قرار دارد اما این به دلیل سطح علمی پایین آن نیست، دانشگاه مازندران جامع است و دانشگاه تخصصی نیست نمی‌تواند با بسیاری از مسائلی که سبب افزایش رتبه می‌شود، دست‌وپنجه نرم کند.

اتاق فکر مازندران در انتظار تصمیم جدید

سرپرست دانشگاه مازندران در پاسخ به سؤال رسانه‌ها درباره نتایج تشکیل کارگروه اتاق فکر مازندران در این دانشگاه و نیز ضرورت انتشار نتایج این کارگروه‌ها، می‌گوید: اتاق فکر مازندران در زمان استاندار سابق در دانشگاه مازندران راه‌اندازی شد، کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل و ساعت‌های بسیاری وقت برای به نتیجه رسیدن آن صرف شده است. با رفتن استاندار سابق، استاندار فعلی نام آن این اتاق را به اتاق فکر توسعه و تعالی استان تغییر دادند. نتایج این نشست های و کارگروه‌ها به استانداری اعلام‌شده است و در انتظار دستورات جدید و نشست های تصمیم سازی هستیم.

وی درباره انتشار نتایج این کارگروه‌ها نیز ادامه می‌دهد: نظر درستی است که باید نتایج نشست ها و کارگروه‌هایی که ساعت‌ها برای انتشار آن‌وقت صرف شده است برای مردم اطلاع‌رسانی شود، در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و یافته‌ها منتشر شود. شاید یکی از دلایل کند شدن روند فعالیت این اتاق، این بود که مرکز آن در دانشگاه مازندران اما دبیرخانه در بنیاد نخبگان بود که با همکاری این بنیاد، تمامی دبیرخانه به دانشگاه مازندران منتقل‌شده و در انتظار تصمیم حسین زادگان استاندار فعلی هستیم.

نوذری به راه‌اندازی شبکه دانشگاه  و جامعه از سوی وزارت علوم با همکاری وزارت کشور و سایر وزارت خانه‌ها  نیز اشاره و گفت که این شبکه نیز در راستای همان اتاق توسعه و تعالی استان است. در انتظار پاسخ هستیم تا بتوانیم این شبکه را نیز از طریق استانداری مستقر کرده و مأموریت‌های توسعه استان را انجام دهیم.

اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌های علمی

سرپرست دانشگاه مازندران در پاسخ سؤال خبرنگار حرف درباره اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌ها در راستای توسعه استان و عملیاتی نشدن یافته‌های محققین استان در حل مسائل استانی، نیز با پذیرفتن این نکته که بسیاری از تفاهم‌نامه‌های علمی به بایگانی سپرده‌شده است، ادامه می‌دهد: مسئول ویژه‌ای را برای پیگیری تفاهم‌نامه‌های منعقدشده به کار گرفته‌ایم که بتوانیم نتایج این تفاهم‌نامه‌ها را اجرایی کنیم. وی همچنین با انتقاد از اینکه مسئولان اجرایی استان به بدنه علمی منطقه توجهی ندارند، می‌گوید: دانشگاه مازندران دارای دانشکده گردشگری در غرب استان است اما مطالعه پتانسیل‌های سواحل کشور به دانشگاه شهید بهشتی واگذارشده بود که تلاش کردیم بخش از آن توسط دانشگاه مازندران و محققین آن انجام شود.

غولِ خفته خجالتی

سرپرست دانشگاه مازندران همچنین با اشاره به اینکه اذعان دارم که این دانشگاه در ارتباط با رسانه‌ها در راستای شناساندن خود و نیز دستاوردهای حاصل‌شده، خجالتی است و اگر ارتباط مستقیم رسانه‌ای بخش علمی وجود ندارد و کم‌رویی این دانشگاه از سال‌های گذشته تاکنون بوده است، می‌افزاید: این دانشگاه دارای ظرفیت‌های عظیمی در توسعه است، از پتانسیل‌های بسیار مناسبی در بخش علمی و پژوهشی برخوردار است اما نتوانسته آن را به اطلاع عموم، مسئولان و رسانه‌ها برساند، در حقیقت دانشگاه مازندران یک غولِ خفته خجالتی است که در برنامه‌های آتی این امر تصحیح می‌شود.

 نوذری همچنین با اشاره به اینکه درخواست اهالی رسانه برای راه‌اندازی دانشکده خبر و یا رشته‌های مرتبط باخبر در این دانشگاه به‌حق است و می‌تواند به افزایش تعاملات رسانه‌ای دانشگاه و رسانه‌ها منجر شود، تأکید می‌کند: ضرورت افزایش میزان ارتباط مدیران دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران با رسانه‌ها را نیز متذکر می‌شویم همچنین راه‌اندازی این رشته‌ها در دانشگاه مازندران را نیز از طریق وزارت علوم پیگیری می‌کنیم.

وی میل به آموزش‌های کارآفرین محور، تعیین مسئول پیگیری تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، تدوین پژوهش‌های تقاضامحور، تعیین مسئول ارتباط با صنعت دانشگاه، ارائه فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید در بخش‌های صنعتی و تولیدی استان را از برنامه‌های پیش روی این دانشگاه برای افزایش جایگاه دانشگاه مازندران در مسیر توسعه استان عنوان کرد.