داستان یک عمارت

آمل-خبرنگار حرف: اینکه امروز درباره مسئله زباله و مدیریت پسماند در بزرگ‌ترین و دهشتناک‌ترین مرکز دفن زباله مازندران یعنی مرکز دپوی زباله آمل و روستاها و شهرهای 3 شهر استان صحبت شود، اتفاق خوشایند و امیدوارکننده‌ای است. بله، عمارت محصول بی‌تدبیری و رهاشدگی زباله این شهرها و روستاها در طی سه دهه اخیر است. میراثی […]

آمل-خبرنگار حرف: اینکه امروز درباره مسئله زباله و مدیریت پسماند در بزرگ‌ترین و دهشتناک‌ترین مرکز دفن زباله مازندران یعنی مرکز دپوی زباله آمل و روستاها و شهرهای 3 شهر استان صحبت شود، اتفاق خوشایند و امیدوارکننده‌ای است. بله، عمارت محصول بی‌تدبیری و رهاشدگی زباله این شهرها و روستاها در طی سه دهه اخیر است. میراثی که می‌رود امروز به یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های خود در حوزه پسماند و زباله تبدیل شود؛ را دیگر نمی‌توان پنهان کرد یا نمی‌توان از آن سخنی به میان نیاورد به‌ویژه اینکه امروز این مرکز دفن تبدیل به معضلی برای احداث سد هراز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی استان مازندران شده است؛ ازاین‌قرار که مرکز دفن زباله عمارت، در کف سد هراز قرار داشت و وزارت نیرو و آب منطقه‌ای مازندران مکلف به تخلیه این مرکز است.

پس از اظهارنظر فرماندار آمل مبنی بر تخلیه مرکز عمارت از مکان فعلی به مرکز جدید موسوم به پاساکش، دیگر درباره مسئله زباله آمل را نمی‌توان لاپوشانی کرد؛ هرچه باشد خوب یا بد، حالا عزم شهرستانی هم برای رسیدگی به وضعیت عمارت ایجادشده است؛ مسئله‌ای که رئیس شورای اسلامی شهر آمل پس از اظهارنظرهای ایجادشده، اهالی رسانه را با شورای شهر آمل آشتی داد و بعد از سال‌ها خبرنگاران را به نشست خبری دعوت کرد.

ابراهیم‌زاده از همان ابتدا ایجاد حساسیت درباره وضعیت عمارت و زباله آمل را مدیون و حاصل تلاش و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها عنوان کرد و حساسیت ایجادشده را مهم و مؤثر خواند. مسئله‌ای که دیگر نمی‌توان آن را کتمان کرد یاور بودن برخی رسانه‌ها در حساس‌ترین مسئله مربوط شهرستان و منطقه است.

رئیس شورای اسلامی شهر آمل در بخش مهمی از سخنان خود از تصویب طرح زباله‌سوز آمل در وزارت کشور خبرداد اما گفت که رفع معضل زباله آمل در توان شهرستان نیست. وی معتقد است با توجه به اهمیت رسیدگی به وضعیت زباله باید سلسله‌مراتب به‌صورت رسمی طبق مصوبات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به اجرا درآید.

به گفته وی از سال ۹۳ با برگزاری جلسات منظم برای رفع مشکل زباله آمل تلاش کرده‌ایم، در سال ۹۶ فراخوان عمومی در جهت جذب سرمایه‌گذار انجام شد که وضعیت بحرانی و ویژه عامل تحریم، 13 شرکت داخلی و خارجی جهت ساخت کارخانه پسماند و کارخانه زباله‌سوز ورود یافتند، در مرحله بررسی فنی ۹ شرکت به مرحله آخر رفتند که در این مرحله برای توانایی شرکت‌های حاضر پنج شرکت امتیازها را کسب کردند اما درنهایت تحریم‌ها موجب شد که شرکت‌ها نتوانند وارد آمل شوند.

 ابراهیم‌زاده با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون از هیچ از روستاهای اطراف آمل و شهرستان‌های اطراف، حق تخلیه زباله را در مرکز عمارت ندارد، تصریح کرد: به‌دوراز تنش‌های مردمی سه منطقه برای انتقال زباله آمل پیشنهاد داده شد که با بررسی‌های میدانی از سوی دستگاه‌ها قطع درختان جنگل هیرکانی در پشت معدن با موافقت محیط‌زیست در دستور کار قرار گرفت اما منابع طبیعی جلوی این کار را گرفت و پس‌ازآن معدن جوان یعنی منطقه پاساکش در شورای تأمین برای دفن بهداشتی زباله مورد تائید قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به حجم زباله موجود در عمارت و نیاز به زباله‌سوز همچنین در راستای رفع معضل زباله این شهرستان، نیاز است مسئولان کشوری و استانی ورود پیدا کنند، در برابر اصرار رسانه‌ها برای اینکه نظر محیط‌زیست درباره کم‌کاری در مسئله زباله است گفت که اینکه هر دستگاهی اظهارنظر می‌کند مشکل زباله آمل را رفع نخواهد کرد، به‌جای اظهارنظر به رفع مشکل زباله آمل فکر کنند.

ابراهیم‌زاده اما از لفظ خبر خوش برای آنچه نتیجه پیگیری‌ها برای رفع معضل زباله آمل استفاده کرده و گفت: تکنولوژی زباله‌سوز آمل در وزارت کشور نهایی شده و از 5 شرکت، تقاضای دو شرکت مورد تائید قرارگرفته است، این زباله‌سوز با فناوری روز، از طریق هوازی خشک  70 درصد زباله‌های آمل را تحت پوشش قرار خواهد داد. سرمایه‌گذار با ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری و ۸۰ درصد اعتبارات ملی مقرر شد با تائید طرح نهایی فنی و مالی و برآوردها تا دوم آذرماه سال جاری از سوی وزارت کشور، این شرکت با عقد قرارداد به شهرداری آمل معرفی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر آمل با اشاره به اینکه ساخت زباله‌سوز آمل دو تا سه سال طول خواهد کشید، گفت: در این مدت باید فضای پاساکش آماده‌سازی شود، قرار شد دفن بهداشتی زباله‌های جدید و نیز تخلیه مرکز عمارت در همین زمین صورت گیرد، البته شرایط جلوگیری از نفوذ شیرابه نیز در نظر گرفته‌شده و با استانداردهای روز، دفن بهداشتی در پاساکش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال زباله آمل از عمارت به پاساکش توسط وزارت نیرو انجام خواهد شد و شهرداری تنها تسطیح زمین آن را انجام خواهد داد، بیان کرد: شهرداری توان مالی اجرای زباله‌سوز و نیز جابه‌جایی زباله را ندارد.

به گزارش حرف، هنوز درباره آنچه رئیس شورای شهر آمل در نشست خبری عنوان کرده است، اختلاف‌نظر وجود دارد؛ مسئله زباله در آمل در طی سال‌های اخیر نه‌تنها با مسامحه مسئولان استانی بلکه با اختلاف‌نظرها و رهاشدگی از سوی مسئولان در سطح شهر و شهرستان آمل مواجه بوده است. آنچه موجب انتقاد افکار عمومی از وضعیت مدیریت زباله آمل می‌شود، عدم توجه فرمانداری شهرستان در حداقل ده سال اخیر نسبت به مسئله مدیریت پسماند است که طبق قانون به وزارت کشور و نماینده شهرستانی آن واگذارشده است درحالی‌که ترکیب نماینده و فرماندار شهرستان در این شهرستان طی ده سال اخیر ثابت بوده و تغییر آن‌چنانی نداشته است؛ مسئله سد هراز و ایجاد جاده جایگزین که از طرح‌های موردحمایت شدید نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی است، موجب شد تا مسئله عمارت زباله دیده‌شده و فکری برای تخلیه آن صورت گیرد. هرچند که مسئله تخلیه زباله خطرات و حواشی خاص خود را دارد و اینکه آیا واقع پروژه زباله‌سوز آمل با تکنولوژی جدید که به گفته رئیس شورای شهر، برای نخستین بار در کشور توسط یک شرکت خارجی در آمل اجرایی خواهد شد، می‌تواند فرصت‌های ازدست‌رفته را احیا کند یا عدم اجرای تعهدات وزارت نیرو و آب منطقه‌ای که به گفته مدیرکل محیط‌زیست در منطقه عمارت شامل تخلیه یا تثبیت شرایط عدم دفع شیرابه، معضل و مسئله‌ای جدید ایجاد خواهد کرد؛ در کنار اینکه رئیس شورای شهر آمل گفته است، این شهرداری هیچ هزینه‌ای برای زباله‌سوز و جابه‌جایی عمارت زباله نخواهد داشت زیرا از توان شهرداری آمل این هزینه کرد خارج است.

البته وی به مسئله سایت منان که بهترین نقطه برای ایجاد زباله‌سوز است و کارشکنی‌های برخی سیاسیون منطقه نور و محمودآباد در عدم تصویب این منطقه، مورداشاره رئیس شورای شهر بود نیز می‌تواند بهترین گزینه در صورت همیاری مازندرانی‌های تهران نشین درراه اندازی زباله‌سوز منطقه‌ای نور، محمودآباد و آمل باشد.