نگاهی بر جایگاه داوران جوان در فوتبال کشور

داوران در هر رشته ورزشی با در دست داشتن سوت‌های طلایی خود، نقشی اساسی در برگزاری یک مسابقه دارند چرا که باید چهار چشمی حواسشان به بطن بازی باشد که خدای نکرده حقی ناحق نشود و سوتی به  اشتباه به صدا در نیاید. فوتبال، یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در جهان است و به همین […]

داوران در هر رشته ورزشی با در دست داشتن سوت‌های طلایی خود، نقشی اساسی در برگزاری یک مسابقه دارند چرا که باید چهار چشمی حواسشان به بطن بازی باشد که خدای نکرده حقی ناحق نشود و سوتی به  اشتباه به صدا در نیاید.

فوتبال، یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در جهان است و به همین دلیل داوران در مستطیل سبز، باید بیشتر حواس‌شان به بازی باشد و با توجه به اینکه این ورزش از کوچه و زمین خاکی شروع شده می‌توان گفت همه مشتاقان این رشته تا حدودی در بحث داوری سررشته دارند و دست‌کم الفبای داوری را می‌دانند و همین امر، قضاوت را برای داوران فوتبالی سخت‌تر می‌کند.

خوشبختانه چندسالی است که دنیای داوری همگام و همراه با پیشرفت ایران در مربیگری و فوتبال گام برداشته تا آنجا که در دربی‌ها دیگر با صرف هزینه‌های هنگفت از داوران خارجی استفاده نمی‌کنند و این داوران خوب و با استعداد وطنی هستند که حساس‌ترین دیدارهای داخلی و فراتر از آن خارجی را سوت زده و می‌زنند.

یکی دیگر از اتفاقات خوب که فدراسیون فوتبال ایران در حال اجرای آن است، میدان دادن به داوران جوان و با انگیزه است چرا که آنان به خوبی می‌دانند داوران هم مانند فوتبالیست‌ها زود بازنشسته می‌شوند  و باید از امروز به‌فکر انتخاب جایگزینی خوب برای داوران باتجربه باشند و این میسر نمی‌شود مگر آنکه داوران جوان با فراگیری آموزش‌های روز این حرفه، پا به میدان سخت قضاوت بگذارند.

گرچه در چند سال گذشته، نقطه مشترک نارضایتی سرمربیان در مصاحبه‌های بعد از بازی فوتبال، اشتباهات داوری بوده و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت ولی باید منصفانه و البته مهربانانه با این قضیه مواجه شد تا این برخوردها، انگیزه را در داوران جوان نمیراند.گرچه استان مازندران در لیگ‌برتر نماینده‌ای ندارد ولی بازیکنان و داوران خوبی پرورش  و  روانه دنیای حرفه‌ای فوتبال کرده است که از آن جمله می‌توان به وحید کاظمی، داور جوان و پرآتیه قائم‌شهری اشاره کرد.

آخرین قضاوت این داور مازندرانی به دیدار چندروز پیش دو تیم استقلال تهران و استقلال خوزستان بر می‌گردد که از قضا حرف و حدیث‌هایی هم به دنبال داشت.به گزارش فارس، مهم‌ترین خطای این بازی در دقیقه 44 نیمه نخست اتفاق افتاد که بازیکن استقلال خوزستان یقه قربانی بازیکن استقلال تهران را در محوطه جریمه کشید و او را به زمین انداخت.

عده‌ای این صحنه را پنالتی محرز دانستند و عده‌ای اعلام کردند بازیکن استقلال تهران در منطقه آفسایده بوده که ما معتقدیم باید قضاوت را به کارشناسان داوری سپرد ولی بیان این نکته ضروری به نظر می‌رسد که جدای این صحنه، این جوان با آتیه، باقی دقایق به‌ویژه در نیمه دوم بازی با شهامت و تسلط بیشتر سوت زد و نباید با یک اشتباه، خط قرمز بر عملکرد وی کشید.

شیخ‌ ویسی، دروازه‌بان تیم استقلال خوزستان گفته قربانی قبل از پنالتی در آفساید بود و برخورد با شهباز‌زاده خطا نبود.

رضا غیاثی، رئیس اسبق کمیته داوری فدراسیون فوتبال، صحنه را پنالتی محرز دانست و معتقد است بازیکن استقلال خوزستان، یقه علی قربانی را چسبید و پیراهنش را کشید و او را در محوطه جریمه خودشان با خطا بر زمین زد و داور باید این صحنه را پنالتی می‌گرفت و به بازیکن خاطی هم اخطار می‌داد ولی در نیمه دوم قضاوت خوبی از این داور جوان دیدیم و از کارت‌هایش به موقع استفاده کرد.

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران در مورد قضاوت این دیدار گفت: این داور مازندرانی دونده و باهوش عمل کرد و در همه صحنه‌ها به خوبی سوت زد و شبیه‌سازی در محوطه جریمه را هم به دقت دید.

وی ادامه داد: متأسفانه داور به دلیل عدم جابه‌جایی صحنه را ندید و اگر تنها یکی دو گام به راست می‌رفت به وضوح می‌دید که پیراهن بازیکن آبی کشیده شده و این صحنه خطای پنالتی بود.

این داور قدیمی کاظمی را داوری با آمار خوب دانست و گفت: در نگرفتن این خطا تعمدی در کار نبوده است.

و در نهایت علی خسروی، کارشناس بخش داوری برنامه 90 نیز پنالتی را رد کرده و صحنه را آفساید دانسته است.

باید یاد بگیریم که حمایت را به جای قضاوت سرلوحه کار کنیم و این فرصت را به داوران بدهیم که اشتباهات ناخواسته خود را بپذیرند و برای اصلاح و تکرار نکردن آن در بازی‌های آینده تلاش بیشتری کنند و البته باید این نکته مهم را هم در نظر داشت که جوانان شهرستانی با امکانات کمتر نسبت به پایتخت‌نشینان در هر حرفه و رشته‌ای وارد میدان می‌شوند و باید به این سخت‌کوشی آفرین گفت.