نقطه مجهول تغییرات نبض بازار

رییس مجمع واردات گفت: به جرات می توانم بگویم هیچ بخش اقتصادی قدرت ایجاد این همه تغییر در بازار را ندارد این اتفاقات کار مردم نیست، باید دید چه کسانی هستند که از این آشفته بازار سود می‌برند. علیرضا مناقبی در گفت وگو با ایلنا در خصوص تحولات بازار ارز و بالا رفتن غیرمترقبه قیمت […]

1-1

رییس مجمع واردات گفت: به جرات می توانم بگویم هیچ بخش اقتصادی قدرت ایجاد این همه تغییر در بازار را ندارد این اتفاقات کار مردم نیست، باید دید چه کسانی هستند که از این آشفته بازار سود می‌برند.

علیرضا مناقبی در گفت وگو با ایلنا در خصوص تحولات بازار ارز و بالا رفتن غیرمترقبه قیمت دلار و یورو در بازار آزاد گفت: با این میزان نوسان به طور حتم می‌توان گفت که این رخداد هیچ ربطی به واردات و صادرات و یا به طور کلی به تجارت کشور و فعالین اقتصادی ندارد بلکه باید جریان‌های دیگری را در این خصوص دنبال کرد.

رییس مجمع واردات کشور ادامه داد: این که ظرف 24 ساعت قیمت دلار بیشتر از 800 تومان تغییر کند یک امر نادری است. در هر جای دنیا با تغییر یک درصدی قیمت ارز اقتصاد و دیگر شاخص‌های آن کشور به هم می‌ریزد. من به جرات می‌توانم بگویم هیچ بخش اقتصادی قدرت ایجاد این همه تغییر را ندارد این اتفاقات کار مردم نیست، باید دید چه کسانی هستند که از این مسیر سود می‌برند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بالارفتن قیمت ارز را می‌توان به علت شکست خوردن بازار ثانویه ارز دانست، گفت: اصلا این بازار به معنای عملی به وجود نیامد که حالا بگوییم شکست خورده است با وجود آنکه مسئولین دولتی اعلام کردند که با راه‌اندازی این بازار و این که وارد کننده و صادر کننده به یک قیمت توافقی در خصوص ارز برسند بازار کنترل و قیمت‌ها متعادل خواهد شد اما هنوز دستورالعمل‌های آن صادر نشده است و بنده به عنوان رییس مجمع واردات هنوز هیچ گزارشی مبنی بر معامله بین وارد کننده و صادر کننده تحت بازار ثانویه نشنیده‌ام.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل واردات کشور نه بازار ثانویه است نه قیمت ارز، بلکه توقف ثبت سفارش است که باعث ایجاد سردرگمی در بازار شده است.

مناقبی گفت: آقایان اعلام کردند ضمن آنکه ثبت سفارش جدید انجام نمی‌شود باید ثبت سفارش‌های قدیمی نیز مورد بررسی مجدد قرار بگیرد و نحوه تخصیص ارز و تعیین گروه کالایی جدید برای اعمال تعرفه مجددا توسط دفاتر تخصصی وزارت صنعت صورت بگیرد در واقع ما امروز شاهد پاس کاری مردم از این دفتر به آن دفتر وزارت صنعت و معدن و تجارت هستیم.

وی ادامه داد: همین معطل نگه داشتن کار مردم باعث به وجود آمدن جو روانی منفی در بازار شده به طوری که مردم فکر می‌کنند کالا فقط به آن میزانی که در انبار است وجود دارد و دیگر معلوم نیست که باز هم آن کالا وارد کشور می‌شود یا خیر، یا اصلا قیمت آن چقدر تغییر می‌کند.

مناقبی اظهار داشت: من شخصا با سابقه چند ده ساله که در حوزه تجارت دارم نمی توانم امروز برنامه ریزی کنم و بگویم فلان کالایی که ده‌ها سال است وارد می‌کنم آیا هفته آینده هم می‌توانم بیاورم یا خیر ضمن آنکه تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که از زمان اعلام تک نرخی شدن ارز تا به امروز از سوی وزارتخانه اعلام شده آن چنان است که باری که روی کشتی است ممکن است فردا از یک گروه تعرفه‌ای به دو گروه تعرفه‌ای دیگر تنزل پیدا کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: به طور حتم اگر بازار ثانویه اجرایی می‌شد وضعیت امروز بهتر بود اما تحریم‌های خارجی به اضافه خود تحریمی‌ها که امروز به اسامی مختلف مانند حمایت از تولید داخلی یا جلوگیری از خروج ارز صورت می‌گیرد جلوی کار مردم را گرفته است.

وی افزود: امروز فعالین تجاری عملا کاری انجام نمی‌دهند و این بالارفتن قیمت ارز نیز بر روی کاغذ و لفظی است در واقع خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد فقط یک مقدار کوچکی آن هم توسط دلالان جابجایی وجود دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: وقتی 30 درصد نقدینگی کشور در دست شش موسسه غیر مجاز بود و دولت از جیب مردم بدهی‌های آنها را پرداخت کرد باید فکری به حال این نقدینگی سرگردان در جامعه می‌کرد تا این طور بازار طلا، سکه و ارز ملتهب نشود.

مناقبی ادامه داد: الان هم تنها راه دولت این  است که مستقیم با مردم حرف بزنند و از آنها کمک بگیرند، اگر دولت رویه شفاف سازی را پیش‌رو بگیرد مردم دوباره پای کار خواهند آمد و دیگر لزوم ندارد چهره خلاف کار را شطرنجی کنند. وقتی امثال ریگی را در هوا می‌گیریم پس قدرت جلوگیری از فرار مفسدین را داریم.

وی تاکید کرد: باید آن دسته از مفسدینی که از کشور فرار کردند و یا توسط ایادی خود در داخل بازار را به هم می‌ریزند به مردم معرفی شوند.عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: باید جلوی فرار افرادی مانند متهم ردیف سوم موسسه ثامن که 12 هزار میلیارد پول مردم را در اختیار داشته، گرفته شود تا مردم دوباره به اقتصاد کشور اعتماد کنند.