نقش خاویار خزر در دوران تحریم

دریای خزر از زمینه‌های توسعه‌ای استان مازندران به شمار می‌رود. نقش ماهیان دریای خز در توسعه اقتصادی منطقه و نیز کشور بر کسی پوشیده نیست از این راهکار، نقش خاویار به‌عنوان کالایی گران‌بها در مبادلات اقتصادی مازندران و ایران نقش مهمی دارد که با توسعه تولید این محصول می‌توان چشم‌اندازهای اقتصادی در این بخش ایجاد […]

دریای خزر از زمینه‌های توسعه‌ای استان مازندران به شمار می‌رود. نقش ماهیان دریای خز در توسعه اقتصادی منطقه و نیز کشور بر کسی پوشیده نیست از این راهکار، نقش خاویار به‌عنوان کالایی گران‌بها در مبادلات اقتصادی مازندران و ایران نقش مهمی دارد که با توسعه تولید این محصول می‌توان چشم‌اندازهای اقتصادی در این بخش ایجاد کرد. اخیراً رئیس سازمان شیلات کشور در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی گفته است علیرغم تحریم‌ها، تجارت خاویار مازندران فعال بوده و نقش مهمی در تجارت میان کشورهای حاشیه خزر دارد.

ظرفیت‌های بومی ایران در قابل تحریم

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: علی‌رغم تلاش ایالات‌متحده آمریکا برای انزوای هر چه بیشتر ایران، منابع خدادادی و توانمندی‌های انسانی ایران به سپری محکم در مقابل این تحریم‌ها بدل گشته است.

نبی‌الله خون میرزایی درباره تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر، اظهار کرد: هم بخش امور بین‌الملل سازمان شیلات و هم اداره کل امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و هم کمک‌هایی که از وزارت امور خارجه گرفته می‌شود؛ همگی بر هدف کمک به بخش خصوصی برای توسعه تجارت‌های خارجی، یکپارچه‌شده است. ما با کشورهای حوزه خزر به‌ویژه روسیه، پروتکل‌ها و جلسات مشترک پیرامون مسائل خزر داشته و صادرات فی‌مابین و مبادلات تجاری خوبی با این کشورها داریم.

وی افزود: یکی از استان‌هایی که در تجارت ما با کشورهای حوزه خزر بسیار مؤثر عمل کرده، استان مازندران است که مرزهای آبی بسیاری با کشورهای حوزه خزر دارد و از جهت ظرفیت‌های آبزی‌پروری و صید بسیار قوی ظاهرشده است، البته که این ظرفیت‌ها تا شکوفایی کامل راه درازی در پیش دارد اما بااین‌حال ما به این ظرفیت برای طولانی‌مدت بسیار دل‌بسته‌ایم. این استان در پرورش ماهیان خاویاری هم بسیار قوی است و می‌توان با افزایش پایانه‌های صادراتی، ظرفیت صادرات این استان را به کشورهای حوزه خزر به‌ویژه روسیه افزایش داد و می‌تواند یک پایانه صادراتی ملی برای تکیه تمام بخش خصوصی باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر صادرات و واردات و عملکرد شیلات گفت: سرمایه اصلی کشور ما در این زمینه، نیروی انسانی کارآزموده و متبحر است. ما در ایران می‌توانیم صفرتا صد مراحل تولید خاویار را به‌صورت کاملاً بومی و توسط نیروهای قوی ایرانی انجام دهیم، این موضوع قابل تحریم نیست، تماماً مربوط به فکر، خلاقیت، کارآزمودگی و تجربه انسانی ما است که تحریم‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند در آن اثر کند؛ اتفاقاً در مواردی مثل شرایط تحریم نفت که ما مجبوریم اتکای کشور را به نفت کمتر بکنیم، این نوع فعالیت‌ها که کاملاً بومی و با نیروی انسانی ایرانی انجام می‌شود می‌تواند ظرفیت‌های کشور را به‌خوبی شکوفا کند.

این گفته‌ها نشان می‌دهد که توجه به زمینه‌های تولید داخلی در ایجاد صرفه‌های اقتصادی برای کشور، همچنین افزایش تولید ناخالص داخلی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی و مسائل مهم اقتصادی داشته باشد.

خاویار چیست؟

خاویار به تخم بارور نشده ماهیان خاویاری گویند که بهترین و گران‌ترین ماده غذایی دنیا می‌باشد. خاویار را می‌توان به‌صورت تنها یا با شیرینی و یا مواد خوراکی دیگر مصرف نمود.

انواع خاویار موجود در جهان عبارت‌اند از خاویار بلوگا، خاویار سیبری، خاویار بری، خاویار امپریال و خاویار آسترا یا تاس ماهی می‌باشند. کشورهای تولیدکننده خاویار عبارت‌اند از ایران روسیه چین ایتالیا و … البته بسیاری از این کشورها خاویار را بسته‌بندی دوباره می‌کنند و به فروش می‌رساند.

موارد مصرف خاویار عبارت‌اند از پیشگیری از سرطان و نافع برای چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

خاویار از زمان بسته‌بندی شدن به مدت سه ماه تاریخ‌مصرف دارد میزان مصرف خاویار در روز بسته به نیاز فرد متغیر است ولی نباید با مصرف زیاد آن به‌یک‌باره انرژی و مواد معدنی بسیاری را وارد بدن‌نمایید که برای بدن مضر است.

خاویار را از کجا بخریم؟

خاویار اصل دریای مازندران به دو صورت تهیه و به فروش می‌رسد اول ماهیان خاویاری از دریای مازندران صیدشده و خاویار آن‌ها جدا می‌گردند و به فروش می‌رسد و در مرحله دوم خاویار توسط پرورش‌دهندگان ماهی به‌دست‌آمده و به فروش می‌رسد. ازلحاظ خاویار به‌دست‌آمده به روش پرورشی و صیدشده هیچ تفاوتی وجود ندارد تنها تفاوت بین، ماهیان خاویاری است که از آن خاویار تهیه می‌گردند.

مازندران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید محصولات شیلاتی صادرات محور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پرورش ماهی خاویاری و پرورش ماهی در قفس برخوردار است.

در حال حاضر زمینه برای صادرات گوشت، ماهیان خاویاری، پرورشی و خاویار پرورشی در استان وجود دارد و در شهرستان جویبار، پایانه صادراتی محصولات شیلاتی مازندران در حال تکمیل است.

تولید خاویار در تنکابن

ولی‌الله محمد زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به فعالیت ۲۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه ۳۲ تن خاویار پرورشی و ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در مازندران به‌عنوان دارنده جایگاه نخست پرورش این ماهیان در کشور گفت: ۳ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان‌های تنکابن و رامسر با ظرفیت تولید سالانه ۷۴ تن فعال هستند.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: برای نخستین بار در مزرعه شرکت پایا پروران آوین (مزرعه پرورش ماهیان خاویاری) واقع در روستای آبکله سربزرگ از توابع شهرستان تنکابن، ۱۳/۶ کیلوگرم خاویار از ۳ قطعه فیل‌ماهی پرورشی استحصال شد.