نقاط «ضعف و قوت» و ترکیب احتمالی تیم ملی از نگاه ESPN

شبکه تلویزیونی «ESPN» در گزارشی به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در فاصله تقریبی یک ماه مانده به آغاز جام جهانی 2018 پرداخته است. در این گزارش با اشاره به رکورد خوب تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی آمده است؛ ایران که به‌عنوان دومین تیم صعودش به جام جهانی 2018 را قطعی کرد، […]

2

شبکه تلویزیونی «ESPN» در گزارشی به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در فاصله تقریبی یک ماه مانده به آغاز جام جهانی 2018 پرداخته است. در این گزارش با اشاره به رکورد خوب تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی آمده است؛ ایران که به‌عنوان دومین تیم صعودش به جام جهانی 2018 را قطعی کرد، نمی‌توانست مسیری مستقیم و هموارتر از این برای رسیدن به روسیه داشته باشد.

*بزرگترین نقطه قوت

خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران تیترهای خبری را در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 به خود اختصاص داد، اما تفاوت تیمی کنونی با تیمی که در جام جهانی 2014 در قعر جدول به کار خود پایان داد، گزینه‌های هجومی است که کی‌روش اکنون در اختیار دارد. علیرضا جهانبخش و سردار آزمون توانایی دریبل‌زنی و شوتزنی در مقابل هر حریف آسیایی را دارند، اما قدرت هجومی ایران بیش از این چیزهاست. آنها سامان قدوس را هم دارند که فصل عالی را در سوئد گذراند و در آستانه انتقال به لیگی بزرگتر در این تابستان قرار دارد، هرچند او هنوز اطمینان ندارد که بتواند در ترکیب اصلی تیم ملی ایران جای داشته باشد.

مهدی طارمی یکی از برترین مهاجمان آسیا است، اما ممکن است در جام جهانی نیمکت‌نشین باشد و این سناریو برای کریم‌ انصاری‌فرد نیز که در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل جاری سوپرلیگ یونان به‌طور مشترک در صدر جدول گلزنان این رقابت‌هاست، ممکن است رخ دهد. در حالی که ایران سعی در حفظ فرم کنونی خود دارد، به‌نظر می‌رسد که خط حمله این تیم نسبت به چهار سال پیش به‌لحاظ کیفی و کمی بهتر باشد.

*بزرگترین نقطه ضعف

تیم ملی ایران که برای چهار سال بهترین جایگاه را بین تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا داشته است، دارای قدرت و انعطاف‌پذیری، بازیکنان پیروزی‌بخش، ناجی‌ها و یک مربی عالی است، اما چیزی که این تیم کم دارد، انجام بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های درجه یک بین‌المللی است.

در حالی که عملکرد تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 تأثیرگذار بود، ایران به‌اندازه کافی توسط همتایان خود در قاره آسیا به‌چالش کشیده نشد. آماده‌سازی تیم ایران به‌نسبت گذشته کمی بهتر شده است، اما کیفیت رقبای تدارکاتی این تیم (لتونی، ازبکستان و سیرالئون) در مقایسه با برنامه بازی‌های دوستانه (مصاف با تیم‌های بلژیک، آلمان و ایتالیا) رقیب منطقه‌ای آنها یعنی عربستان  قابل مقایسه نیست. خط دفاعی ایران در آسیا قدرتمند بوده است، اما به‌اندازه‌ای محک نخورده که مدنظر سرمربی این تیم بوده است.

*بازیکن ستاره

علیرضا جهانبخش 24ساله که آقای گل این فصل اردویژه هلند لقب گرفت، یکی از بهترین عملکردها را در فصل 18ــ2017 بین لیگ‌های معتبر اروپایی داشته است. ایران در جام جهانی 2014، با کوشش و نظم و انضباط دفاع کرد اما در 270 دقیقه بازی تنها موفق به ثمر رساندن یک گل شد. در حال حاضر کی‌روش نیروهای تهاجمی بیشتری در اختیار دارد که مهاجم AZ آلکمار هم در فرم بسیار عالی است. جهانبخش مهاجم سریعی است که اعتماد به نفسش هم در آسمان‌هاست و آماده شلیک قدرتمند توپ از هر نقطه زمین است. هیجان‌انگیزتر این است که تیم ملی مهاجم خطرناک دیگری همچون سردار آزمون دارد که کنار اینکه برای مدافعان حریف نگرانی ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا جهانبخش آزادی عمل لازم برای ارائه بهترین عملکردش را پیدا کند و این باعث ویرانی حریف می‌شود.

*ترکیب پیش‌بینی‌شده از ایران

علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدجلال حسینی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، علی کریمی، علیرضا جهانبخش، اشکان دژاگه، سامان قدوس و سردار آزمون.

پیش‌بینی

بعد از حضوری عالی در مرحله انتخابی جام جهانی 2018، یک حسی وجود داشت که همه چیز طوری گردهم آمده تا اولین حضور ایران در مرحله حذفی جام جهانی سرانجام تحقق پیدا خواهد کرد، اما قرعه بی‌رحمانه‌ای نصیب ایران شد، با وجود این، اگر تنها یک تیم بتواند از چنین گروهی صعود کند، آن ایران است. کسب سه امتیاز از مراکش در بازی اول آسان نخواهد بود، اما کسب سه امتیاز از بازی اول ایران را در مسیر درستی قرار می‌دهد. شکی نیست که تیم ملی قادر به کسب امتیاز از پرتغال و اسپانیا است و منطقی است که بگوییم کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی پرتغال و رئال مادرید شناخت بیشتری از پرتغال و اسپانیا نسبت به شناخت سرمربیان این دو تیم از ایران دارد.

به گزارش تسنیم، با توجه به قرعه‌ای که نصیب ایران شده و همچنین تاریخ گذشته ایران در مسابقات جام جهانی، هیچ مطالبه‌ای از این تیم وجود ندارد که بین دو تیم بالای جدول گروه B کار خود را به پایان ببرد. به هر حال آمار آنها در ادوار گذشته جام جهانی، یک برد در 12 بازی بوده که نیاز به بهتر شدن این آمار است.

اگر ایران بتواند از گروه خود صعود کند، دلیلی وجود ندارد که نتواند حتی کمی بیشتر در این تورنمنت پیشروی کند.