نفس‌های تازه برای کارخانه‌های نساجی

خیلی از قدیمی‌های قائم‌شهر عادت دارند در قهوه‌خانه‌های دوروبر نساجی جمع شوند و زل بزنند به ویرانه‌های این کارخانه و خاطره‌‌های خوش آن سال‌ها را زنده کنند. اما کم نیستند جوانانی که نساجی، هر صبح در ذهنشان سوت می‌کشد و مینی‌بوس‌های پر از کارگر جلوی چشمشان سبز می‌شود و سروصدای دستگاه‌ها مغزشان را پر می‌کند. […]

خیلی از قدیمی‌های قائم‌شهر عادت دارند در قهوه‌خانه‌های دوروبر نساجی جمع شوند و زل بزنند به ویرانه‌های این کارخانه و خاطره‌‌های خوش آن سال‌ها را زنده کنند. اما کم نیستند جوانانی که نساجی، هر صبح در ذهنشان سوت می‌کشد و مینی‌بوس‌های پر از کارگر جلوی چشمشان سبز می‌شود و سروصدای دستگاه‌ها مغزشان را پر می‌کند.

صنعت نساجی یکی از صنایع پیشرو و بزرگ کشور محسوب می‌شود اما باوجود مزیت‌های بی‌شماری که در رشد و تحول اقتصادی دارد طی چند سال اخیر در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات مؤثر مسئولان مغفول مانده است؛ به طوریکه بسیار از واحدهای تولیدی نساجی در حال حاضر با حداقل ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند و مشکلات و موانعی که پیش روی آن‌ها قرارگرفته است باعث شده تا نه‌تنها تولیدکنندگان این صنعت در توسعه فعالیت خود دچار تردید شوند، بلکه سرمایه‌گذاران واقعی بخش خصوصی نیز تمایلی به ورود در این حوزه نشان ندهند.

کارخانه نساجی قائم‌شهر که بانام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائم‌شهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.

گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین‌آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن‌هم باهدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

مشکلات واحدهای باقی‌مانده نساجی قائم‌شهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد.

در حال حاضر کارخانه نساجی شماره یک قائم‌شهر پس از واگذاری‌های مختلف و انباشته شدن مشکلات در مالکیت شهرداری این شهر قرار دارد و به خاطر مشکلاتی که این نهاد به لحاظ حقوقی و مالی گرفتار آن است، عملاً حل مشکلاتش به حالت تعلیق درآمده است.آخرین بار شهرداری قائم‌شهر قرار بود آبان ماه پارسال این کارخانه را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند، ولی در دقیقه ۹۰ و پیش از باز شدن پاکت پیشنهاد قیمت، مزایده لغو و کارخانه در مالکیت شهرداری باقی ماند.

ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام

در نشست احمد حسین زادگان، استاندار مازندران و سید مصطفی سید هاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای سرمایه‌گذاری در جهت تکمیل و شتاب بخشی به چرخه تولید در کارخانه نساجی مازندران از سوی این ستاد توافق شد. ‎ در این نشست مقرر شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گام نخست برای نصب ماشین‌آلات خط رنگ رزی و تکمیل فرآیند چرخه تولید در کارخانه نساجی مازندران ورود نماید. سید مصطفی سید هاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، پایداری اشتغال و تقویت تولید را از سیاست اصولی این ستاد برشمرد و گفت: در سال رونق تولید، گوش‌به‌فرمان مقام معظم رهبری، همه در راستای حمایت از اشتغال و تولید رسالت دارند و باید مجدانه اهتمام کنند.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران نیز احیا واحدهای تولیدی نیمه راکد، راکد و تقویت تولید را از برنامه‌های محوری این حوزه در استان دانست و افزود: برای تسهیل امور در چرخه تولید و صنعت استان و رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی عزم راسخ داریم و از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم.

مقام عالی دولت در مازندران در این نشست؛ مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را برای ورود کامل در پروژه کارخانه نساجی مازندران متقاعد نمود و بابیان ویژگی‌ها و قابلیت‌های نهفته این واحد تولیدی صاحب قدمت در صنعت نساجی؛ موافقت این ستاد را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه و راه‌اندازی بخش‌های مختلف شرکت جلب کرد و پیشنهادهای راهبردی برای تداوم تولید و بازگشت سرمایه‌گذاری این ستاد ارائه نمود. گفتنی است؛ در این جلسه برخی مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مدیران استان نیز حضور داشتند.