نصب دستگاه شتاب‌نگار لرزه‌ای در شهرهای آمل و قائم‌شهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران از نصب و راه‌اندازی دستگاه شتاب‌نگار جدید در شهرهای آمل و قائم‌شهر باهدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد و افزود : شهرهای نکا و رامسر و تنکابن نیز در حال انجام هست. سید محمد نظری در خصوص رویکرد شبکه شتاب‌نگاری استان عنوان نمود : […]

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران از نصب و راه‌اندازی دستگاه شتاب‌نگار جدید در شهرهای آمل و قائم‌شهر باهدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد و افزود : شهرهای نکا و رامسر و تنکابن نیز در حال انجام هست.

سید محمد نظری در خصوص رویکرد شبکه شتاب‌نگاری استان عنوان نمود : گام اول انتقال 35 دستگاه قدیمی شتاب‌نگار از داخل ساختمان‌ها به محوطه فضای باز و گام دوم نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار بر خط در مراکز استان و شهرهای پرجمعیت و با خطر لرزه‌ای بالاست. و در صورت تأمین اعتبار توسط استان و مسئولین استانی، راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع و هشدار سریع هست.

مدیرکل راه  و شهرسازی استان مازندران در خصوص سامانه پاسخ سریع باید گفت: پس از وقوع زلزله با استفاده از نقشه‌های (شیپ مپ) و تهیه نقشه برآورد خسارت بر اساس مقادیر طیفی و شناسایی مناطق با شتاب و تخریب زیاد بر اساس اطلاعات پردازش‌شده توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار بر خط، اطلاع‌رسانی دقیق در اختیار مسئولین استان و مدیریت بحران و امدادگران قرار می‌دهیم. و با اجرای آن در استان چندین ثانیه قبل از زمین‌لرزه قطع شریان‌های اصلی گاز و برق و توقف نیروگاه و توقف کار در کارخانه‌ها و کارهای خطرناک را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی افزود : تشخیص مدیریت بحران در خصوص خسارت پس از زلزله و ارسال امکانات به محل‌های آسیب‌دیده ازجمله موارد مدیریت بحران آنلاین توسط این دستگاه‌های نسل جدید است و در صورت قطع شدن برق شهری در مواقع اضطراری، دستگاه توسط باطری ذخیره کننده ولتاژ و صفحه خورشیدی پشتیبانی می‌شود.

 نظری  مهم‌ترین موارد کاربردی این دستگاه‌ها را طبق ضرایب آیین‌نامه 2800 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شتاب و وقوع مکان زمین‌لرزه مشخص می‌شود و در مهندسی زلزله و تحلیل سازه‌ها و شناخت زمین‌شناسی منطقه کاربرد اصولی دارد.

گفتنی است : با توجه به مهم و حساس بودن شهرهای استان مازندران و موقعیت جغرافیایی حساس این استان ازجمله مرزی بودن استان و نیز همسایه بودن با پایتخت و نیز اجرای اصولی و نظارت دقیق برساخت و ساز در شهرهای استان به‌ویژه شهرهای مهم عملیاتی نمودن شناسایی حریم گسل‌های شهرستان و تدقیق حریم گسل را می‌طلبد.