نشانه‌های «دود سفید» از صنعت مازندران

حرف آنلاین/سرویس تولید: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، مراودات نامطلوب اقتصادی و رکود بی‌سابقه بر صنایع داخلی؛ ایجاد صنایع جدید که بتواند انرژِی از دست رفته را جبران کند جای بسی خوشحالی است. ایزابل رولند  اقتصاددان انگلیسی معتقد است در زمان رکود، ایجاد صنایع تازه نفس موجب بازگرداندن انرژی تولید و تولد […]

حرف آنلاین/سرویس تولید: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، مراودات نامطلوب اقتصادی و رکود بی‌سابقه بر صنایع داخلی؛ ایجاد صنایع جدید که بتواند انرژِی از دست رفته را جبران کند جای بسی خوشحالی است. ایزابل رولند  اقتصاددان انگلیسی معتقد است در زمان رکود، ایجاد صنایع تازه نفس موجب بازگرداندن انرژی تولید و تولد جوانه های رشد اقتصادی خواهد شد. هرچند این نظریه تاحدودی مخالفانی را به همراه داشته اما با یک نگاه گذرا می توان دریافت ایجاد صنایع جدید و جذب سرمایه گذار در جهت استقرار واحدهای تولیدی مولد، راهی است که بتوان نقش رکود را بر تولید کشور تا حدودی کم رنگ کرد. صنایع جدید که با سرمایه‌گذاری‌های حتی خرد روی کار می آیند موجب برگشت نیروی کار به صورت مقطعی و جا افتادن دنده‌های چرخ تولید کشور خواهد شد. استان مازندران با توجه به گستردگی قابل توجه صنایع در سراسر محدوده جغرافیایی‌اش و وجود شهرک‌های متعدد صنعتی، این فرصت را دارد تا با ایجاد واحدهای جدید تولیدی از توسعه رکود در اقتصاد خود جلوگیری کند. هرچند ایجاد صنایع جدید و جلب نظر سرمایه گذاران، نیازمند مدیریت بهینه در جهت جلوگیری از کاغذبازی‌ها و بی‌مهری‌های مدیریتی است. در حال حاضر طبق آمار سازمان صنعت ومعدن از ابتدای نیمه دوم سال، بیش از 87 درخواست ایجاد واحد تولیدی پروانه تاسیس گرفته‌اند که اشتغال 1000نفری را در پی خواهد داشت. همچنین شرکت شهرک های صنعتی مازندران نیز اعلام کرد در این مدت، 45 میلیون دلار در جهت ایجاد صنایع جدید سرمایه گذاری شده است. این ‌آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل ملموسی را نشان می دهد.

*اعطای 87 پروانه تاسیسsanat1

براساس اعلام روابط سازمان صنعت استان، جهانگیر بائی لاشکی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با بیان اینکه اقدامات بسیار مطلوب و مناسبی در جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنعت استان مازندران انجام شده است، افزود: طی آذر ماه سال جاری با صدور 30 مجوز تأسیس صنعتی‌، حدود 562 هزار و 358 میلیون ریال سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی اشتغال 426 نفر در استان انجام گرفته است که نسبت به ماه گذشته به ترتیب 40، 52 و 47 درصد رشد را نشان می‌دهد.معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: در فصل پاییز سال جاری تعداد 87 مجوز تأسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری سه هزار و 1521647 میلیون ریال در استان صادر شده است که با صدور این تعداد جواز تأسیس پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال حدود 1240 نفر در استان فراهم شود.وی همچنین اظهار کرد: در فصل پاییزسال جاری تعداد 42 پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت استان صادر شده است. بائی لاشکی افزود: این تعداد پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر 2770098 میلیون ریال صادر شده است که نسبت به مدت مشابه آن در فصل گذشته حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد و زمینه اشتغال حدود 1285 نفر در استان را فراهم کرده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه آن در فصل گذشته 25 درصد رشد را نشان می‌دهد.همچنین میزان تولیدات محصولات منتخب استان همچون سیمان، کاغذ، محصولات فلزی و روغن در پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه فصل قبل  به ترتیب از لحاظ وزنی 13درصد،11درصد،181درصد و 7درصد رشد داشته است.

*سرمايه گذاري 45 ميليون دلاري خارجي

مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتی مازندران نیز از سرمايه گذاري 45 ميليون دلاري خارجي ، در  شهركها و نواحي صنعتي استان خبر داد .روابط عمومی این سازمان نیز به نقل از سيد مصطفي موسوي گفت: جذب سرمايه گذار خارجي در بخشهاي برخورداري از تكنولوژي و سيستم‌هاي روز صنعت و تأمين منابع مالي بصورت سرمايه و تأثير آن بر اقتصاد و كسب و كار و اشتغال ، از اهميت خاصي برخوردار است .مديرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران اظهار داشت : هفت سرمايه گذار خارجي در شهركها و نواحي صنعتي استان سرمايه گذاري نمودند كه موجب رونق اقتصادي و تبادلات تجاري در استان شده اند .

موسوي مهمترين مزيت شركت سرمايه گذاري خارجي در استان را ايجاد فضاي رقابتي و تبادل تكنولوژي و استفاده از تجربيات سرمايه گذاران دانست و افزود: براي راه اندازي اين واحدهاي توليدي 45 ميليون دلار سرمايه گذاري شده كه تاكنون 526 نفر اشتغال نيز ايجاد شده است .وي خاطرنشان كرد: سرمايه گذاري ميتواند به تحرك بخش توليد كمك كند و با افزايش توليد، موجب بالا رفتن ميزان اشتغال، رشد تجارت‌هاي بين المللي ، بهبود سطح زندگي و در نهايت، توسعه اقتصادي شود .مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي مازندران تصريح كرد : شهركهاي صنعتي استان با دارا بودن زيرساخت و شرايط اقليمي خاص ، بستر مناسب براي سرمايه گذاري خارجي است.موسوي ادامه داد : با كمك دستگاههاي اجرايي استان، هرچه بتوانيم جذب سرمايه هاي خارجي بيشتري در استان را فراهم كنيم، شاهد رونق و شكوفايي و اشتغالزايي در استان خواهيم بود.وي بيان داشت: اين واحدهاي توليدي و صنعتي در شهركهاي صنعتي  بشل سوادكوه، شهداي محمودآباد، كياسر، نوشهر و ساري يك مستقر مي باشند كه در زمينه توليد قطعات خودرو ، صنايع غذايي ، پنجره UPVC و لامپ LED فعاليت مي كنند .

 

شایان ذکر است مسئولان اقتصادی و صنعتی مازندران باید  توجه داشته باشند که اعطای مجوز، روند گذشته را پی نگیرد و راه را برای سواستفاده برخی ها باز نگذارند . باید نسبت به اعطای پروانه تاسیس و پس از ان اعطای پروانه تولید دقت نظر وجود داشته باشد و در روند تاسیس یک واحد صنعتی تا تولید محصول، نظارت کاملی اعمال گردد. اگر رشد ایجاد واحدهای صنعتی روی یک ضریب ثابت قرار گیرد، برآیند آن، آهنگ رشد کند اقتصادی و ضربه زدن به رکود حاکم در استان خواهد بود.