نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور در بابلسر انجام شد

حرف آنلاین: نخستین نشاء مکانیره شالی برنج از نوع ارقام طارم محلی روز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران در زمین حدود چهار هکتاری کشاورز’ شعبان احمد پور ‘ در روستای ‘ باقر تنگه ‘بخش بهنمیر شهرستان بابلسر انجام شد. انجام شد.، مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و […]

حرف آنلاین: نخستین نشاء مکانیره شالی برنج از نوع ارقام طارم محلی روز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران در زمین حدود چهار هکتاری کشاورز’ شعبان احمد پور ‘ در روستای ‘ باقر تنگه ‘بخش بهنمیر شهرستان بابلسر انجام شد.
انجام شد.
، مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید 42 درصد نیاز کشور را تامین می کند.
به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، کشت مکانیزه برنج به کاهش 50 درصدی هزینه ها و افزایش 15 درصدی تولید می انجامد.
با توجه به این که بخش عمده ای از زراعت در استان مازندران به کشت محصول برنج اختصاص دارد از این رو بحث مکانیزاسیون از سال 71 در مازندران آغاز شده که طی 5 سال اخیر با حمایت های دولت و ارایه تسهیلات یارانه ای و حمایتی به این بخش، نشاء برنج حدود 35 درصد اراضی شالیزاری مازندران به صورت مکانیزه انجام می شود.
عواملی نظیر سختی کار، عدم رغبت جوانان به این شغل، بالا بودن سن بهره برداران، هزینه بالا و عدم توجیه اقتصادی در کشت سنتی برنج موجب شده تا شالیکاران از ورود ماشین آلات تجهیزان مکانیزه کشت برنج استقبال کنند.
کارشناسان کشاورزی صرفه جویی در وقت، انجام به موقع عملیات کاشت، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری نیروی کارگری و افزایش تولید محصول را از جمله اهداف مکانیزاسیون برشمرند.
طبق بررسی های انجام شده مصرف بذر در نشاکاری به صورت مکانیزه نسبت به سنتی از 60 کیلوگرم در هکتار به 30 تا 35 کیلوگرم در هکتار می رسد که خود منجر به کاهش مصرف بذر و کاهش هزینه تولید می گردد.
**افزایش هزینه تولید برنج در سال جاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نهاده های کشاورزی از جمله قیمت پلاستیک، بذر، دستمزد کارگر، تولید بوته از بانک نشاء ، دستمزد تراکتور ، تعمیرات و قطعات یدکی بالا رفته است، گفت: به همین دلیل پیش بینی می شود تا قیمت برنج امسال 12تا 16هزار تومان در هر کیلو گرم برسد.
عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته این مقدار افزایش قیمت نسبت به دیگر کالاهای اساسی بسیار کم است ولی برنجکاری با کمتر از قیمت اعلام شده به صرفه نخواهد بود.
وی با بیان اینکه امسال کشت مکانیزه از 52هزار هکتار به حدود 60 هزار هکتار افزایش می یابد، ادامه داد: امسال تعداد بانک نشا نیز از 80 واحد به 85 واحد افزایش یافت.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه امسال کشت ارقام پرمحصول نیز از 47هزار هکتار به 55هزار هکتار افزایش می یابد، بیان داشت: با توجه به وضعیت مناسب منابع آبی خط قرمزی برای کشت برنج در استان وجود ندارد.
وی وضعیت آب در سدها و آب بندان های مازندران را بسیار مطلوب و خوشحال کننده توصیف کرد و اظهار داشت: به نظر میرسد سال آبی خوبی برای کشاورزی زراعی و باغی استان باشد./ایرنا