ناامنی در جاده های سیمرغ

آذرماه سال 91 در ماه‌های پایانی دولت دهم به دستور رئیس‌جمهور وقت با ارتقا بخش کیاکلا و انتزاع از قائم‌شهر به یمن وجود شهدایی چون امیر خلبان شهید احمد کشوری، سردار بسیجی شهید صمصام طور و 150 شهید دوران دفاع مقدس این شهرستان 20 هزارنفری سیمرغ شکل گرفت. شهر کیاکلا، بخش کیاکلا و در حال […]

آذرماه سال 91 در ماه‌های پایانی دولت دهم به دستور رئیس‌جمهور وقت با ارتقا بخش کیاکلا و انتزاع از قائم‌شهر به یمن وجود شهدایی چون امیر خلبان شهید احمد کشوری، سردار بسیجی شهید صمصام طور و 150 شهید دوران دفاع مقدس این شهرستان 20 هزارنفری سیمرغ شکل گرفت.

شهر کیاکلا، بخش کیاکلا و در حال حاضر شهرستان سیمرغ که قدمت به بیش از پنج دهه می‌رسد همراه با پیشرفت محیط توسعه پیدا نکرده و از زیرساخت‌های ضعیف رنج می‌برد.از ابتدای ارتقا به شهرستان و ایجاد فرمانداری نکات کلیدی فرمانداران این شهرستان در دو محور کشاورزی و راه‌های ارتباطی بوده و توسعه حداکثری این دو محور را برابر با رشد و پیشرفت شهرستان می‌دانستند.

شهرستان سیمرغ دارای 91.7 کیلومتر راه است که 10 کیلومتر بزرگراه، 13 کیلومتر راه اصلی عریض و 49 کیلومتر راه آسفالته دارد که برخی از این راه‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

از ابتدای امر در حوزه راه‌های ارتباطی شهرستان که جزو مصوبات دولت نهم و دهم در سفر اول و دوم بود صورت گرفت که این پیگیری‌ها در سال‌های پایانی دولت یازدهم نتیجه داد و در هفته دولت سال 95 با حضور علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران کلنگ‌زنی محور سیمرغ به بهنمیر به طول پنج کیلومتر و اعتبار سه میلیارد تومان بر زمین خورد.

تعریض و چهار خطه نمودن محور سیمرغ به بهنمیر برای نخستین‌بار در کشور به روشی نوین اجرایی شده که پیمانکار پروژه در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مطرح کرد در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال پروژه تحویل داده می‌شود.

دیگر مسیر مهم و پرتردد شهرستان سیمرغ، محور سیمرغ به جویبار است که در نهمین روز دهه فجر سال 94 با حضور علی‌رضا یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به طول 4.6 کیلومتر و اعتبار 4 میلیارد و 600 میلیون تومان کلنگ‌زنی شد.

این محور ادامه‌دهنده مسیر بابلسر، سیمرغ، جویبار و ساری و تسهیل‌کننده رفت آمد از غرب به سمت مرکز استان است که به دلیل عرض کم، نداشتن شانه خاکی و پیچ‌های خطرناک از دیگر محورهای خطرناک شهرستان سیمرغ به‌حساب می‌آید که در دست تعریض است.

این پروژه که پیشرفت بیشتری نسبت به محور سیمرغ به بهنمیر داشته و روکش آسفالت بخشی از آن انجام‌شده اما این محور هم نیازمند توجه مسؤولان است چراکه به دلیل تعریض ضریب خطر این محور هم افزایش‌یافته است.

اجرای عملیات تعریض این دو محور خوشحالی مردم منطقه را در پی داشته است چراکه به علت عرض کم، نبود شانه خاکی و عدم روشنایی کافی خانواده‌های زیادی به علت تصادف عزیز خود را ازدست‌داده و داغدار شده بودند اما این روزها مردم هم از به اتمام نرسیدن این محورها ناراضی هستند.

این روزها که به فصل زمستان و روزهای بارانی سال نزدیک می‌شویم این محور بنا به دلایل مطرح‌شده و لغزنده شدن، این دو محور خطرناک‌تر می‌شود. یکی دیگر از دلایل خطرناک بودن این دو محور وجود شکستگی‌های متعدد در آن است که این شکستگی‌ها در محور سیمرغ به بهنمیر بیشتر به چشم می‌خورد، چاله‌هایی که در برخی نقاط تبدیل به چاه شدند.

برخی رانندگان، برای فرار این چاله‌های چاه مانند و آسیب نرسیدن به خودروی خود منحرف‌شده که این انحرافات گاهی اوقات حوادث تلخی را رقم می‌زند چراکه به دلیل تعریض این محور برخی نقاط جاده شانه خاکی نداشته و فاصله چند ده سانتی هم بین جاده اصلی و شانه در حال تعریض است و خروج یکی از چرخ‌ها، واژگونی خودرو را در پی خواهد داشت.

 

*‌ با کمبود اعتبار مواجه هستیم

رئیس اداره راه و شهرسازی قائم‌شهر و سیمرغ در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت این جاده، اظهار کرد: پروژه سیمرغ به بهنمیر در دست انجام است، با مقداری کمبود اعتبار برای اتمام کار این محور مواجه هستیم.وی افزود: مشکلاتی از نظر اعتباری وجود دارد اما مشکل خاصی وجود ندارد و پیمانکار در حال اجرای عملیات راه‌سازی است.

*‌ پیشرفت 45 درصدی پروژه

مونا محمدی با اشاره به اینکه مشخصات اجرایی این پروژه اجرای روسازی و زیرسازی مسیری به طول 5.3 کیلومتر است، تصریح کرد: محور سیمرغ به بهنمیر پیشرفت فیزیکی 45 درصدی داشته و اجرای زیرسازی تا سطح زیراساس به طول چهار کیلومتر انجام‌شده است.وی ادامه داد: تکمیل زیرسازی و اجرای رویه بتن غلطکی از مراحل باقی‌مانده این پروژه است.رئیس اداره راه و شهرسازی قائم‌شهر و سیمرغ با اشاره به پیشرفت 25 درصد پروژه سیمرغ به جویبار، اظهار کرد: عدم تخصیص اعتبار و عدم آزادسازی حریم از موانع و مشکلات این محور است.وی افزود: تکمیل لایه‌های تونال و زیراساس، اجرای اساس به طول سه هزار و 100 متر و اجرای آسفالت به طول هزار و 600 متر از جمله اقدامات انجام‌شده در این محور است.محمدی در پایان گفت: اجرای لایه اساس به طول هزار و 500 متر و اجرای آسفالت به طول سه هزار متر ازجمله اقدامات باقی‌مانده در این محور است.

*‌ وعده‌ای که روی زمین ماند

در هفته دولت سال جاری رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای شهرستان سیمرغ قول آغاز اجرای عملیات اجرایی روکش آسفالت محور سیمرغ بهنمیر را با اعتبار 18 میلیارد ریال داد و در حضور مسؤولان شهرستان اعلام کرد این پروژه بعد از هفته دولت آغاز و طی سه ماه به اتمام می‌رسد اما امروز باگذشت سه ماه اتفاق خاصی رخ نداد و این محور همچنان با شکستگی‌ها و چاله‌هایی که در حال تبدیل‌شدن به چاه هستند و خطرات این شکستگی‌ها برای رانندگان و عابران از این محور دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این وعده‌ای است که روی زمین‌مانده و امیدواریم مسؤولان شهرستانی هر چه زودتر به وعده‌های خود در این زمینه عمل کنند چراکه در خصوص این موضوع پای جان مردم در میان است.