در مورد دوره نوجوانی چه می دانیم؟

گروه اجتماعی- مازندران- نوجوانی کشمکش بین استقلال و وابستگی است ، این دوره حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی می باشد ، از یک سو از دست دادن حمایتهای بی قید وشرط والدین برای بدست آوردن حس استقلال …. والدین و به طور کلی آنهایی که با نوجوانان سروکار دارند باید بدانند، دوران نوجوانی،به عنوان […]

IMAGE11533189018587

گروه اجتماعی- مازندران- نوجوانی کشمکش بین استقلال و وابستگی است ، این دوره حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی می باشد ، از یک سو از دست دادن حمایتهای بی قید وشرط والدین برای بدست آوردن حس استقلال ….

والدین و به طور کلی آنهایی که با نوجوانان سروکار دارند باید بدانند، دوران نوجوانی،به عنوان مرحله ای از رشد دوره ای بسیار مهم و اثر گذار درآینده زندگی جوانی و میانسالی است.این دوره ویژه گی هایی دارد که تعدادی از آنها را به اختصار بیان می کنیم.

1- نوجوانی کشمکش بین استقلال و وابستگی است ، این دوره حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی می باشد ، از یک سو از دست دادن حمایت های بی قید وشرط والدین برای بدست آوردن حس استقلال ازیک طرف و لذت مورد حمایت آنها بودن می تواند دلیل تعارض و آزار نوجوان گردد، این تعارض درونی در صورتی که والدین مهارت لازم را در برقراری ارتباط با نوجوان نداشته باشند،می تواند فوران خشم و افزایش قدرت تحریک پذیری و حس انتقام وی را فراهم نموده و گاهی باعث آسیب هایی می گردد که آزار دهنده می تواند باشد.

2-طغیان علیه مراجع قدرت : کسب استقلال و تشکیل هویت جدید برای نوجوان بسیار مهم می باشد،نوجوان برای کسب استقلال ممکن است علیه والدین و کادر مدرسه طغیان کرده و در گیری ایجاد نماید و یا دست به موارد بزهکارانه بزند این مورد در خانواده ی با محدودیت زیاد و مدارسی که مقررات سخت و خشک را بدون نظر خواهی نوجوان اجرا می کنند زیاد است .

3 – هویت فردی: این موضوع یکی از مشکلاتی است که نقش مهم و معنا دار در زندگی نوجوان دارد،وی از اینکه من کیستم ؟از کجا آمده ام؟ به کجا می روم ؟و در کجای این کره خاکی قرار دارم ؟… مشغله های فکری زیادی را خواهد داشت که باید هدایت گردد واین همان موضوع بسیار مهم هویت یابی است که اگر حل نگردد باعث سردرگمی نقش و عذاب نوجوان و گاهی فوران خشم و افسردگی وی می گردد.

4-چگونگی ارضاءنیاز های جدید (جنسی): رشد و نمو غدد داخلی و ترشحات هورمون های جنسی باعث ایجاد پدیده ای بنام &بلوغ& می گردد،این رویداد به نوجوان امکان برقراری روابط جنسی را می دهد و انگیزه وکشمکش جنسی در او ایجاد و روز به روز زیادمی شود. از سوی دیگر ترس و پریشانی موهومی را در نوجوان ایجاد می کند که باعث اضطراب و سر در گمی می شود .

5- عدم کنترل بر رفتار و هیجانات جسمی و روانی دوران بلوغ : فعل و انفعالات درونی نوجوان مثل ترشح هورمونهای جنسی و همچنین افزایش هورمونهای رشد علاوه بر افزایش اضطراب و نگرانی نوجوان،می تواند مکانیزمهای دفاعی مثل گوشه گیری و یا جبران ترس و اضطراب ناشی از این تغییرات با فورانهای پی درپی خشم را به همراه داشته باشد.

6- ترس از آینده : با بوجود آمدن نیاز های جدید و کشش به سوی ارضای نیاز های آنی و مقطعی ، آینده در ذهن نوجوان مبهم و دور از دسترس تصور می گردد، به طوری که حتی چگونگی تامین اقتصادی و تشکیل خانواده برای آینده ، ازدواج ، تحصیلات عالی را قله هایی دوراز دسترس می پندارد. این تفکرات در درون خانواده و مدرسه و جامعه در کنارمحرومیت هایی مثل محرومیت شدید مالی خانواده ،محرومیت از یک یا هردو والد به دلایلی مثل مشکلات کاری ،قهر و دعوا و یا طلاق و … بر عمق چنین مشکلاتی می افزاید .

تهیه وتنظیم : رقیه یوسفی گرجی کارشناس مشاوره خانواده مرکز مشاوره آرامش مازندران