ممنوعیت نگهداری طیور بومی

اداره کل دامپزشکی استان مازندران در پی وقوع تلفات غیر عادی در برخی از طیور صنعتی و بومی استان مازندران در اطلاعیه ای اعلام کرد: نگهداری و پرورش طیور بومی در خارج از روستا و داخل شالیزار ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می شود. در این اطلاعیه آمده : بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی […]

اداره کل دامپزشکی استان مازندران در پی وقوع تلفات غیر عادی در برخی از طیور صنعتی و بومی استان مازندران در اطلاعیه ای اعلام کرد: نگهداری و پرورش طیور بومی در خارج از روستا و داخل شالیزار ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می شود. در این اطلاعیه آمده : بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی کشور، نگهداری طیور بومی برای مصارف خانگی برابر ضوابط بهداشتی، فقط در داخل روستا مجاز بوده و نگهداری و پرورش در خارج از روستا و داخل زمین های شالیزار و خصوصاً اطراف واحدهای صنعتی جرم تلقی می شود و با اعلام گزارش از طرف صاحبان واحدهای صنعتی برابر قانون با این پرورش دهندگان غیر مجاز برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.

*مرغداران واحدهای خود را بیمه کنند

مدیر کل دامپزشکی مازندران از مرغداران درخواست کرد تا برای جبران خسارت حاصله از درگیری احتمالی واحدها به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، در زمان جوجه ریزی ضمن اخذ مجوز جوجه ریزی از دامپزشکی شهرستانها بر اساس ظرفیت تعیین شده نسبت به بیمه جوجه ها اقدام کنند. وی اظهار داشت: با توجه به قرارگیری در فصل سرما و زمان مهاجرت پرندگان آزاد پرواز آبزی که خطر انتقال ویروس آنفلوآنزا از طریق این پرندگان به اثبات رسیده، انتظار می رود تا مرغداران عزیز برای جلوگیری از احتمال درگیر شدن با این بیماری ویروسی و بروز تلفات سنگین و همچنین جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی واحدهای خود را در طول دوران پرورش بیمه نمایند. رضوانی هشدار داد، درصورت درگیری واحدها بدون بیمه، این اداره کل هیچ خسارت و یا غرامتی را جهت  پرداخت تایید نخواهد کرد. مدیر کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان ساخت: اخذ مجوز جوجه ریزی، بکارگیری مسئول فنی بهداشتی، جلوگیری از ورود و خروج افراد و خودروهای متفرقه در واحدها، استفاده از دان آماده، توجه به هشدارهای بهداشتی دامپزشکی، نصب توری بر روی پنجره و دریچه های موجود در سالن بمنظور جلوگیری از ورود پرندگان آزادپرواز و رعایت ضوابط و قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی کشور می تواند از درصد ابتلا به این بیماری بکاهد. وی از مرغداران درخواست کرد به هیچ عنوان تلفات مرغها را از مرغداری خارج نکنند و در همان محل در چاه تلفات و یا کوره های لاشه سوز ،بسوزانند و از پرورش طیور چند سنی و ورود طیور جدید به مرغداری در طول دوره پرورش اکیداً خودداری کنند.

*خودداری از نگهداری پرندگان وحشی

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پی بروز تلفات در برخی از طیور بومی استان، به روستائیان مازنی هشدار داد برای جلوگیری و خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نگهداری و یا شکار پرندگان وحشی و یا آزادپرواز خودداری کنند.وی در این هشدار تاکید کرد، در صورت دراختیار داشتن پرندگان بومی برای مصارف خانگی خود، این پرندگان باید در محیطی حصارکشی شده نگهداری شوند و از هر گونه تماس این پرندگان با دیگر پرندگان آزادپرواز جلوگیری شود.رضوانی با بیان اینکه عمده راه انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق مکانیکی توسط پرندگان مهاجر می باشد گفت: توصیه می شود از قرار دادن پرندگان بومی در مجاورت پرندگان مهاجر و آزادزی و یا از خرید، کشتار و پرکنی و یا مصرف گوشت پرندگان مهاجر و آزادزی صید شده از قبیل مرغابی، غاز، اردک و سایر پرندگان مهاجر و وحشی خودداری شود. وی از دیگر راه های انتقال این بیماری را از طریق فروش پرندگان توسط دست فروشان محلی و دوره گرد برشمرد و تصریح کرد روستائیان عزیز مازنی باید برای حفظ سلامت خود و خانواده از خرید پرندگان و یا جوجه ی آنها از خودروهای دوره گرد و یا از طریق بازارهای سنتی و محلی خودداری کنند و جایگاه پرندگان بومی خود را همیشه با شستشو، تمیز نگه دارند. رضوانی هشدار داد روستائیان باید در زمان بروز تلفات، در کوتاهترین زمان ممکن مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستانها اطلاع دهند.