ممنوعیت قطع درختان از سال آینده

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هفته منابع طبیعی امسال همزمان با پایان مدت قراردادهای بهره‌برداری از جنگل های هیرکانی شمال کشور جشن برگزار می کنیم. عباسعلی نوبخت در کارگاه پایانی ‘پروژهٔ کمک به تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل نابودی بلوط و جنگل‌های هیرکانی در مقابل سوختگی شمشاد و راه‌اندازی […]

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هفته منابع طبیعی امسال همزمان با پایان مدت قراردادهای بهره‌برداری از جنگل های هیرکانی شمال کشور جشن برگزار می کنیم.

عباسعلی نوبخت در کارگاه پایانی ‘پروژهٔ کمک به تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل نابودی بلوط و جنگل‌های هیرکانی در مقابل سوختگی شمشاد و راه‌اندازی سامانهٔ ملی پایش جنگل در جمهوری اسلامی ایران’ در معاونت امور جنگل در چالوس افزود: از سال 1397 هیچ درختی در قالب بهره‌برداری جنگل قطع نمی‌شود.

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، دولت موظف است برای ارتقای سطح صیانت ، حمایت از جنگل ها ، تمامی قراردادهای مجریان طرح های جنگلداری که مدت قراردادها آن ها تمام شده یا نشده ، تمدید نکند.

وضعیت قرارداد مجریان این طرح ها طی سه سال نخست قانون برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف می شود به نحوی که پس از سال سوم این قانون ،قرارداد این طرح ها با هدف بهره‌برداری صنعتی و تجاری با مجریان آن ها تحت هیچ شرائطی منعقد نمی شود. معاون امورجنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت :‌امروز مهم ترین هدف این سازمان افزایش سرانه جنگل از هزار و 700 متر به 2 هزار و 500 متر است و نکته مهم ترآنکه باید مدعی شد که ارزش جنگل فقط چوب نیست بلکه میزان اکسیژن زایی این عرصه های ملی است . نوبخت ، پدیده گرد و غبار را از دیگر عوامل تهدید کننده جنگل ها در کشور معرفی کرد و افزود :‌هر هکتار جنگل سالانه 68 تن گردوغبار جذب می‌کند که در نتیجه جنگل‌های کشور در مجموع توان جذب 976 میلیون تن گردوغبار را دارد. وی درادامه اظهارداشت :‌ایران جزء کشورهای کم‌جنگل دنیا است زیرا کمتر از 10 درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می‌دهد و یکی دیگر از برنامه‌های ما، خروج از فهرست کشورهای کم‌جنگل است. معاون امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور، یکی از راه‌های تأمین چوب مورد نیاز کشور را افزایش زراعت چوب ذکر کرد و گفت :‌ جلب حمایت مردم ، جوامع محلی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی یکی از سیاست‌های کلان این سازمان است. نوبخت افزود :‌ استفاده از مشارکت جوامع محلی باعث شد فقط در یکی از روستاهای شمال کشور، درآمد سالانهٔ روستاییان به 21 میلیارد تومان برسد.

وی اظهارداشت :‌ در پی حفظ آداب و رسوم محلی و تقویت طبیعت‌گردی هستیم که نتایج آن از هم اکنون آشکار شده و از جمله در منطقهٔ بَلیران شهرستان آمل، حضور گردشگران خارجی به قدری زیاد شده که مشکل کمبود جا پیش آمده است.

کارشناس ارشد جنگل‌داری دفتر منطقه‌ای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در این کارگاه آموزشی گفت: یکی از اهداف همکاری فائو و سازمان جنگل‌های ایران، شناخت مشکلات موجود بود. عبدالحمید اظهار داشت: پیشنهاد فائو این بود که «پروژهٔ کمک به تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل نابودی بلوط و جنگل‌های هیرکانی در مقابل سوختگی شمشاد و راه‌اندازی سامانهٔ ملی پایش جنگل در جمهوری اسلامی ایران» به صورت برنامهٔ همکاری فنی (Technical Cooperation Programme) یا به‌اختصار تی‌سی‌پی (TCP) انجام شود تا پلی به سوی پروژه‌های بزرگ‌تر باشد. کارشناس ارشد جنگل‌داری دفتر منطقه‌ای فائو بیان کرد: پس از 2 سال و در پایان این پروژه باید بگویم که هدف آن بیشتر ظرفیت‌سازیِ حفظ جنگل بود و نه کار اجرایی. وی گفت: 15 گزارش برای این پروژه تهیه شده که شایسته است ترجمه و در اختیار کارشناسان گذاشته شود.

مدیر اجرایی پروژه نیز در سخنانی اظهار داشت: شروع عملی این پروژه در 20 آبان 1394 بود و امروز نیز روز پایان عملی آن محسوب می‌شود.حسین بدری‌پور افزود: مجموع اعتبار پروژه 11 میلیون و 175 هزار و 374 دلار بود که پنج میلیون و 744 هزار و 544 دلار سهم فائو و پنج میلیون و 430 هزار و 830 دلار آن سهم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: این پروژه به صورت آزمونه‌ای (pilot) در استان‌های فارس و ایلام و مازندران – نوشهر اجرا شد ولی تلاش کردیم از موقعیت پیش آمده استفاده حداکثری کنیم و توان فنی کارشناسان دیگر استان‌ها را نیز ارتقا دهیم.

ایران دارای بیش از 14 میلیون هکتار جنگل است که در حدود 2 میلیون هکتار آن با نام جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور قرار دارد.