معنای امروز مجاهدت یعنی محرومیت‌زدایی و رشد اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جریان کار باید تغییر کند، گفت: به جای اینکه مردم در جریان بروکراسی بدوند، مسئولان باید دنبال مردم بدوند و ما نیز برای همین انقلاب کردیم در همین راستا روز گذشته کلیات طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و وارد جزئیات آن شدیم که تصمیم […]

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جریان کار باید تغییر کند، گفت: به جای اینکه مردم در جریان بروکراسی بدوند، مسئولان باید دنبال مردم بدوند و ما نیز برای همین انقلاب کردیم در همین راستا روز گذشته کلیات طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و وارد جزئیات آن شدیم که تصمیم حیاتی برای موضوع کار و اشتغال بود.

دکتر محمدباقر قالیباف ظهر امروز (پنجشنبه 25 شهریورماه)  در پانزدهمین یادواره سرداران و 800 شهید شهرستان بهشهر با محوریت آیت الله شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد و در هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله سید صابر جباری گفت: خداوند را شاکرم که امروز توفیق شد در جمع مردم شهیدپرور، خانواده جانبازان و ایثارگران و علما حضور یابم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تضمین بقای جمهوری اسلامی احیای مجدد اسلام، عزت مسلمین در دنیا، شکست مستکبران در مقابل نظام جمهوری اسلامی در گرو سه مولفه از جمله سنت های الهی است.

وی ادامه داد: امام ، شهدا و مردم باور دارند که سنت های الهی لایتغیر هستند و براساس فرهنگ قرآنی این سنت ها تبدیل و تحلیل نمی شوند و تغییر نمی پذیرند، لذا هر کسی که این سنت های الهی را باور داشته باشد و در مسیر آنها حرکت کند، خداوند پیروزی اش را تضمین کرده است؛ پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و مقابله با توطئه های مختلف برای براندازی نظام اسلامی از جمله نمونه های تحقق این امر است.

وی ادامه داد: رهبری امام جامعه، اصل ولایت فقیه و ولی فقیه، دومین مولفه است که مردم به آن باور دارند.

قالیباف افزود: از دیگر دلایلی که سبب پیروزی انقلاب اسلامی شده است، حضور مردم در همه امور و اتفاقاتی است که در کشور رخ می دهد، زیرا انقلاب ما مردمی بوده و هست. در دوران دفاع مقدس نیاز به تجهیزات و موشک بود و آنها را نداشتیم، اما مردم هم موشک ساختند و هم فرزندان خویش را به جنگ فرستادند؛ همه اقشار از کارگر و کشاورز گرفته تا از پشت میزنشینان مدرسه در جنگ حاضر شدند و همه امورات را مردم حل کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیوند محکم میان امام و امت و تکیه بر اندیشه های ناب سنت اسلامی ما را اینگونه ساخته که امروز شاهد تضمین بقای نظام اسلامی هستیم و این امر تا زمانی که در این مسیر حرکت کنیم ادامه خواهد داشت.

وی خطاب به مسئولان اداره امور کشور ادامه داد: آیا در اداره کشور به سه مولفه مذکور باور داشته ایم یا داریم؟ امروز آیا در تصمیم گیری ها اعتقاد به سنت های الهی داریم یا خیر؟ آیا خدایی که خدای دفاع مقدس و خدای پیروزی انقلاب بود و خدایی که عزت و افتخار را به اساس نظام اسلامی در دنیا داد، خدای اقتصاد داخل کشورمان هست یا خیر؟

قالیباف تصریح کرد: آیا به فرمان و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب پایبند هستیم؟ آیا اقتصاد را از مردم می خواهیم و به مردم فرصت می دهیم یا فقط فرصت به عده خاص و قلیل داده می شود؟ چطور وقتی دفاع مقدس است همه مردم باید باشند، اما در عرصه اقتصاد عده قلیلی باشند و خیلی ها نباشد!

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: اشکال در اداره و تصمیم گیری کشور که در نظام بروکراسی اداری پیش آمده است، مبتنی بر مبانی سنت های الهی و فرهنگ کار و تلاش نیست. مجاهدت تنها پشت خاکریز، غواصی و جنگ نیست و مبارزه با ضد انقلاب فقط در کردستان نیست. امروز معنی مجاهدت یعنی محرومیت زدایی،  ایجاد رشد اقتصادی، تولید ثروت، مدیریت درست، مبارزه با فساد، کمک به محرومان و مستضعفان که چشم و چراغ کشور هستند و افرادی که در جنگ به دفاع پرداختند.

وی بیان کرد: امروز هم افرادی مانند مدافعان حرم و مردم پابرهنه و به قول امام راحل آنهایی که طعم فقر را چشیده اند، تا آخر پای انقلاب هستند.آیا امروز در تصمیماتمان متناسب با این قشر اقدام می شود یا خیر؟ روشن است که تاکنون اینگونه نبوده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: امروز اگر وفادار به خون شهدا، جانباران، ایثارگران و انقلاب هستیم و اگر عزت و منزلت جامعه را می خواهیم باید بر مشکلات فائق بیاییم.

وی اظهار کرد: مبارزه با آسیب های اجتماعی و ایجاد شغل امروز دارای اهمیت است؛ امروز در دیدار با مردم، شرمنده بودیم. پدر شهیدی که در میدان جنگ هیچگاه خم به ابرو نیاورده بود، امروز وقتی صحبت می کرد معلوم بود شرمنده زن و بچه اش است و جوانان ما نیز دچار همین مشکل در مسائل اقتصادی هستند.

قالیباف با اشاره به اظهارات نماینده مردم بهشهر تصریح کرد: ایشان فرمودند میانگین بیکاری در استان 9.5 و در شرق استان 19 درصد است، حتما آقای استاندار مطلع هستند این رقم در قشر سنی 15 تا 30 سال در استان مازندران 28 درصد است. قشری که باید مشکلات اقتصادی را حل کند و در میدان تولید، ثروت و قدرت برای اداره کشور و مردم ایجاد کند، امروزه هیچ ابزاری در دست ندارد و مات و مبهوت نگاه می کند.

وی خطاب به مردم و جوانان اظهار کرد: امروزه دچار تحریم و مشکلات هستیم، ولی به عنوان یک خدمتگذار و مطلع می گویم، مشکل نبود امکانات و پول نیست؛ امروزه مشکل ما نداشتن باور به سنت های الهی در میان مدیران در سطوح مختلف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروزه در دانشگاه ها مطرح می کنند اگر بخواهیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم، باید حداقل سه برابر آنها امکانات و تجهیزات داشته باشیم و این تجربه در دانشگاه های مختلف تدریس می شود، ولی در سنت های الهی نکته دیگری مطرح است که ما در جنگ با گوشت و پوست خود آن را لمس کردیم و پیروزی آن را دیدیم. این موضوع در قصص قرآنی نیز وجود دارد.

قالیباف اظهار کرد: بقای جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان براساس سنت های الهی است. در حوزه مسائل مدیریتی و اقتصادی، دچار چالش هستیم.

نظام بروکراسی کشور بر مدیران سوار شده است

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید بپذیریم نظام بروکراسی کشور امروز بر مدیران ما سوار هستند و ما مدیران بر این نظام اداری سوار نیستیم، عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان شما مردم و به عنوان اینکه حلقوم شما بوده، حرف شما را می زنیم و قدرت شما در مجلس بوده و تکلیف داریم آن را دنبال کنیم. ما با شما عهد بستیم و مدیون شما و شهدا باشیم اگر غیر از این باور در مجلس حرف زده و تصمیمی بگیریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس، گفت: روز گذشته کلیات طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و وارد جزئیات آن شدیم که تا یک ماه دیگر به پایان می رسد و مسیر قانونی خود را طی می کند. این تصمیم حیاتی برای موضوع کار و اشتغال بود. همه شما جوانان می دانید حتی اگر پول جمع کنید و سرمایه داشته باشید، زمانی که بخواهید کاری را آغاز کنید آنقدر شما را می برند و می آورند تا از آغاز هر کاری منصرف شوید. اول باید مجوز بگیرید برای ساخت کاری و بعد مجوز برای بهره برداری بگیرید و برای هر کاری باید ده ها مجوز در پیچ و خم ادارات بگیرید.

با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، راه‌اندازی شغل از سوی افراد به کمتر از یک هفته کاهش می‌یابد

وی در ادامه در تشریح طرحی که روز گذشته در مجلس به تصویب رسید، عنوان کرد: این طرح به این معنی است که در یک پنجره واحد برای هر شغلی که افراد انتخاب کنند تنها کمتر از یک هفته به نتیجه می رسند و نیاز به پیگیری و دنبال روی هم ندارد. فرد تنها شغل مورد نظر خود را اعلام کرده و داده های خود را وارد پنجره واحد می کند و همین کار مجوزی برای آغاز به کار او خواهد بود که بخش عمده ای از مشاغل شامل آن می شود البته بخش محدودی از مشاغل تأیید می خواهد که البته مردم نمی دوند تا از مسئول مورد نظر اجازه بگیرند بلکه مسئول پشت میز در هر رده ای، از من تا هر کس دیگر بعد از دیدن تقاضای شغلی، اگر بنا است بله یا خیر به او گفته شود باید در همان زمان مقرر پاسخ دهد و در غیر این صورت حق مخالفتی با وی ندارد.

در جریان بروکراسی اداری، مسئولان باید دنبال مردم بدوند

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه جریان کار باید تغییر کند، اظهار داشت: به جای اینکه مردم در جریان بروکراسی بدوند، مسئولان باید دنبال مردم بدوند؛ ما نیز برای همین انقلاب کردیم و این مسیر را باید طی کنیم. 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه خاطره ای از زمان حضور خود در دفاع مقدس مطرح کرد و یادآور شد: در همان اوایل  جنگ یعنی پیش از سال 60، در حمیدیه و ارتفاعات الله اکبر به عنوان نیروهای اطلاعات و عملیات حضور داشتیم و هنوز جبهه سامان نداشت و لشگری تشکیل نشده بود.

وی ادامه داد: ما درغرب سوسنگرد برای آزادسازی ارتفاعات الله اکبر فعالیت می کردیم؛ مسیرهای شناسایی را می رفتیم و می آمدیم که سایر رزمندگان از آن باخبر نبودند یکی از این مسیرها درگیر تیر دشمن بود و در فرصت هایی که داشتیم کانالی را با دست حفر می کردیم تا در شب عملیات، بچه ها برای رسیدن به محل عملیات از این کانال عبور کنند تا تیر و ترکش دشمن به آنها آسیب نرساند؛ این کانال باید به طول 200 متر حفر می شد و رزمندگان هم نباید از حفر آن مطلع می شدند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: یکی از همرزمان ما که جثه کوچکی اما فعالیت بیشتری داشت، هر زمان فرصت می کرد کلنگ های مقنی گری را بر می داشت و کانال را حفر می کرد. یک روز به او گفتم هوای روزها بسیار گرم و شب ها بسیار سرد است و اذیت می شوی. گفت بله اذیت می شویم اما هرچقدر قبل از عملیات عرق بیشتری برای کندن این کانال بریزیم، در شب عملیات خون کمتری ریخته می شود. یعنی ارزش قطره های عرق ریخته شده ما به اندازه ارزش خون رزمندگانی است که در شب عملیات کمتر ریخته می شود. 

هماهنگی میان سه قوه لازم است اما کافی نیست/ هماهنگی باید منجر به هم‌افزایی و حل مشکلات مردم شود

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز به خودم می گویم. تلاش و مجاهدت امروز ما در کار برای مردم، هیچ تفاوتی با تلاشی که در دوران دفاع مقدس صورت می دادیم، ندارد. این هم همان مجاهدت برای عزت اسلام، مردم، جوانان، امنیت کشور و عظمت ایران عزیز ما است. چرا باید سستی و بی توجهی کنیم و چرا باید در اختلاف ها و موضوعات بیخود وقت خود را تلف کنیم؟

وی افزود: در جلسه ای که با عزیزان سران قوا و در تودیع و معارفه قوه قضائیه داشتیم گفتم امروز بهانه ای برای کار نکردن نداریم و امروز محکوم به موفقیت بوده و باید تلاش کنیم. امروز خوشحالیم که هر سه قوا هماهنگ بوده و این هماهنگی لازم ولی کافی نیست. هماهنگی که منجر به هم افزایی نشده و هم افزایی که در حل مشکلات مردم موثر نباشد، ارزش ندارد.

مدیر لایق، مدیری است که فرصت را در اختیار مردم قرار دهد

قالیباف در ادامه با بیان اینکه وظیفه همه ما مسئولان است که یکی از روش های مدیریتی ما این باشد که کارها را به مردم واگذار کنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم دیروز مجلس نیز در همین راستا بود. همینطور که انقلاب را مردم انجام دادند و در زمان دفاع مقدس و هر بحرانی که در کشور به وجود آمد، پای کار آمدند، امروز برای مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز باید مردم در صحنه باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: مدیر لایق مدیری است که فرصت را در اختیار مردم قرار داده و اجازه دهد پیشگامان جامعه، مردم و جوانان باشند که در مسیر حرکت کرده و امور را پیش ببرند. امیدوارم با همکاری و تلاش بر مشکلات فائق آییم.