مصوبات بدون تاریخ مصرف !

گزارش-زهرا اشکیود: وجود موزه در هر شهری جهت معرفی آثار گذشتگانمان که نشان از هویت ما دارد لازم و ضروری است. شهرستان قائم‌شهر با توجه به آثار تاریخی مختلف از وجود یک موزه بی بهره است. هر چند در این راستا مسئولان ادوار شهرداری و میراث فرهنگی تلاش فراوانی انجام دادند و مصوبات مختلفی گذارانده […]

گزارش-زهرا اشکیود: وجود موزه در هر شهری جهت معرفی آثار گذشتگانمان که نشان از هویت ما دارد لازم و ضروری است. شهرستان قائم‌شهر با توجه به آثار تاریخی مختلف از وجود یک موزه بی بهره است. هر چند در این راستا مسئولان ادوار شهرداری و میراث فرهنگی تلاش فراوانی انجام دادند و مصوبات مختلفی گذارانده شده است اما این مهم محقق نشد. برای بررسی بیشتر علت بلاتکلیفی ایجاد موزه در قائم‌شهر به سراغ فرماندار و معاون فرماندار قائم شهر رفتیم که در این مورد حاضر با مصاحبه نشدند و موضوع را از رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم شهر پیگیر شدیم.

محسن باستانی در گفت و گو با حرف با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و شهرداری قائم شهر نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، گفت: شهرداری قائم شهر قرار بود که 400 میلیون تومان برای راه اندازی موزه تخصیص دهد.

وی افزود: در سال گذشته شهردار سابق متعهد شده بود که تجهیزات موزه را فراهم کند که تابحال این اتفاق نیفتاد و در مکانی که قرار بود موزه شود شهرداری مستقر شد در حالی که در مصوبه هیئت دولت و وزیران است که شهرداری سابق به موزه تبدیل شود و حدود 700 میلیون تومان برای آنجا بودجه ملی اختصاص یافت.

به گفته وی، فرماندار شهرستان قائم‌شهر نیز تاکید دارد که آن مکان به موزه تبدیل شود امیدواریم با حضور مهندس فرزانه بتوانیم این موزه را امسال افتتاح کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم شهر تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم موزه‌ای با تجهیزات فراوان داشته باشیم حدودا نیاز به هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان است که هر چند امیدواریم از طریق بودجه ملی این هزینه اختصاص یابد اما بر طبق قراردادی که در سال گذشته با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  و شهرداری ساری منعقد شد شهردار سابق عنوان کرد که یکساله این طرح را تحویل می‌دهد اما با توجه به تغییر و تحول در شهرداری قائم شهر باید دید که شهردار جدید این اقدام را ظرف این مدت عملی می کند یا خیر .

وی درباره فواید موزه در این شهر، یادآور شد: مهمترین ویژگی ایجاد موزه برای شهرستان قائم شهر ورود و جذب گردشگران می باشد، همچنین از آنجایی که دانش آموزان برای بازدید از آثار تاریخی به موزه‌های شهرهای همجوار ساری و بابل می‌روند بنابراین با ایجاد این موزه دانش آموزان می توانند از موزه شهر خود بهره ‌گیرند و نیز می‌توان بودجه‌های ملی بیشتری را در صورت وجود موزه، برای شهرستان خود جذب کنیم. باستانی عنوان کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم مکانی را به عنوان موزه، برای یادآوری میراث گذشتگانمان در شهرستان خود ایجاد کنیم تا مردم شهرمان از آن بهره ببرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر قائم‌شهر نیز در گفت وگو با حرف، با اشاره به اینکه وجود موزه با توجه به آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله در شهرستان قائم‌شهر لازم و ضروری است و در این راستا اقدامات و تلاش فراوانی را انجام دادیم، گفت: در طی یک الی دو ماه آینده موزه قائم‌شهر را راه اندازی خواهیم کرد و این اقدامات و حمایت‌های مالی از شهرداری انجام خواهد شد.

محمد نصیر متانی بورخیلی افزود: در شهرستان قائم‌شهر بزرگترین قرآن در حال تکمیل شدن است که در این زمینه مصوب شد که یک موزه قرآن نیز در شهرستان قائم‌شهر در سال 97 راه اندازی شود.