مشکلات اقتصادی کشور با حل جنبه سیاسی حل می‌شود

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی کشور ما جنبه سیاسی دارد که اگر جنبه سیاسی حل شود جنبه اقتصادی نیز حل می‌شود. به گزارش حرف، عزت‌الله یوسفیان‌ملا در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به وضعیت بودجه کشور اکنون وضعیت آن را از سوی سازمان برنامه و بودجه انقباضی نه […]

IMG02542344
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی کشور ما جنبه سیاسی دارد که اگر جنبه سیاسی حل شود جنبه اقتصادی نیز حل می‌شود.
به گزارش حرف، عزت‌الله یوسفیان‌ملا در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به وضعیت بودجه کشور اکنون وضعیت آن را از سوی سازمان برنامه و بودجه انقباضی نه انبساطی بیان کرد و گفت: با این تعریف بودجه عمرانی را نمی‌توان با بودجه عمرانی سال قبل مقایسه کرد که با حضور رئیس سازمان بودجه شرایط بودجه‌ریزی کشور ردیف‌های ریالی کشور باید به موجب قانون باشد؛ دیوان محاسبات فقط بر دخل و خرج نظارت ندارد.
وی افزود: کتابچه بودجه طبق هزینه ردیف‌هایی را در نظر گرفته است یعنی قبلاً یک پروژه 10 میلیارد نوشته می‌شد و در طول سال 2 میلیارد تخصیص می‌دادند، زمانی‌که پروژه 10 میلیارد اعلام شود اسم آن تورم‌آور است که در واقع واقعیت این است که تخصیص 2 میلیارد داده می‌شد.
یوسفیان‌ملا ادامه داد: دکتر نوبخت با آمدن‌شان به این امر ساماندهی پرداختند یعنی پروژه‌هایی هستند که بیشتر از 100 درصد بودجه را گرفته و بودجه را با واقعیت نزدیک کرده است و عدد بی‌موردی را در بودجه نمی‌نویسند.
وی با بیان اینکه برای پروژه سد هراز نیز بیش از 100 درصد بودجه در نظر گرفته شده که از دولت به مجلس 7 میلیارد داده شد و مجلس 8 میلیارد داده است، افزود: همچنین 80 میلیارد دکتر نوبخت تخصیص داده است که 40 میلیارد جذب شده و 40 میلیارد دیگر مانده است.
نماینده مردم آمل درآمد کشور را یک چیز احتمالی عنوان و مطرح کرد: هیچ دولتی با هر درآمدی نمی‌تواند سرانه کشور را مشخص کند، درآمد تعریف شده و همه احتمالی است؛ هیچ دولتی نمی‌تواند نفت را بفروش برساند.
وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه بودجه کاری کرده که این احتمالات به واقعیت نزدیک شده و عملا نرخ تورم را پایین آورده است، تصریح کرد: همچنین اوراق در سازمان برنامه و بودجه باعث شد که مشکلات زیادی را از بین برود اما زمانی که مسئله تحریم مطرح شد نه یک دلار مطالبات به داخل کشور دچار مشکل شد و نه هیچ چیز دیگر.
یوسفیان‌ملا با بیان اینکه در 13 آبان مرحله دوم تحریم‌ها، ارز پایین‌تر آمده و بالاتر نرفته است و ما با کمال تأسف دیدیم که دولت تحت شرایط تحریم بوده و مردم رو به دلار و سکه آوردند و فشار به دولت آوردند، گفت: اکنون اگر ما هر مشکلی داریم داخلی است که باید این مشکلات به دست خودمان برطرف شود.
وی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی کشور ما جنبه سیاسی دارد که اگر جنبه سیاسی حل شود جنبه اقتصادی نیز حل می‌شود.
نماینده مردم آمل با اشاره به اجرای پروژه فاضلاب شهری افزود: این پروژه از چاکسر شروع شده و 508 کیلومتر طول است که نیاز به عدد و رقم بالایی می‌باشد.
وی با بیان اینکه در زمینه واگذاری جاده هراز به سرمایه گذار اصلا نیاز به انتخاب سرمایه‌گذار نیست و جاده هراز یکی از جاده های مواصلاتی کشور است که نیاز به اجرای بودجه دولتی است، تصریح کرد: اکنون آزادراه چهاربانده تهران به شمال به دست قرارگاه خاتم‌الانبیا از پردیس رودهن به سمت تونل آبشار آغاز شده که به نوعی بخش خصوصی است در حالی‌که در جاده هراز برای احداث یک پل بالای 60 میلیارد تومان هزینه شده که نیاز به مساعدت و همکاری دارد؛ پروژه‌هایی که جایگزین ندارد تأمین اعتبار داده شود.