مشوق‌های حمایتی سازمان بهزیستی از کارفرمایان

    رئیس دبیرخانه کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی گفت: سازمان از طرق مختلف از جمله ارائه بسته‌های حمایتی به کارفرمایان، در راستای تسهیل‌گری اشتغال جامعه هدف خدمت‌رسانی می‌کند. مهناز کاشی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان ارائه راهبرد در راستای تسهیل‌گری اشتغال است، اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار، زنان در معرض آسیب، افراد آسیب […]

 

 

رئیس دبیرخانه کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی گفت: سازمان از طرق مختلف از جمله ارائه بسته‌های حمایتی به کارفرمایان، در راستای تسهیل‌گری اشتغال جامعه هدف خدمت‌رسانی می‌کند.

مهناز کاشی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان ارائه راهبرد در راستای تسهیل‌گری اشتغال است، اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار، زنان در معرض آسیب، افراد آسیب دیده و فرزندان بدسرپرست جزو جامعه هدف بهزیستی به شمار می‌روند و سازمان موظف است به عنوان واحد پشتیبان به این قشر خدمت‌رسانی کند، این در حالی است که منابع مالی سازمان با نیازهای جامعه امروز متناسب نیست و مشارکت‌های مردمی راهکاری است که می‌تواند منتج به تقویت منابع شود.

این مسئول ادامه داد: مشوق‌های حمایتی بیمه‌ای، یارانه ارتقای کارایی معلولان و تسهیلات خود اشتغالی و کارفرمایی از مشوق‌های حمایتی سازمان در راستای تسهیل اشتغال جامعه هدف به‌شمار می‌رود؛ در واقع بهزیستی نسبت به شناسایی نیازهای فردی جامعه هدف اقدام کرده و بعد از اولویت‌بندی، برنامه آموزش‌های شغلی توسط تیم‌های تخصصی را ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های آموزشی سازمان مهارت‌های 10 گانه زندگی و مهارت کسب و کار و مشاغل فنی را شامل می‌شود، افزود: آن دسته از جامعه هدف که طرح شغلی تدوین کرده و از مدیریت منابع مالی برخوردارند، از جانب سازمان برای دریافت تسهیلات که منابع قرض الحسنه بانکی است معرفی می‌شوند؛ در واقع هر سال بانک مرکزی بر اساس تعهدات شغلی استان‌ها، سهم بانک‌های عامل را تعیین و ابلاغ می‌کند.

کاشی با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات مشروط بر این است که مددجو مراحل آماده‌سازی شغلی را طی کرده باشد، تصریح کرد: در چنین مواردی، سازمان به منظور تثبیت شغل فرد، سهم بیمه خویش فرمایی را به میزان 23 درصد از حداقل حقوق سالیانه و تا 5 سال پرداخت می‌کند.

به گزارش ایسنا،رئیس دبیرخانه کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کارفرمایانی که نیروهای خود را از بین جامعه هدف بهزیستی به کار بگیرند، می‌توانند از مشوق‌های حق بیمه برخوردار شوند. به این صورت که سازمان تا 5 سال، سهم بیمه کارفرما را به میزان 23 درصد از حداقل حقوق سالیانه پرداخت می‌کند.

وی در خصوص یارانه ارتقای کارایی معلولان، تصریح کرد: سازمان سالانه 10 تا 50 درصد از حداقل حقوق قانون کار را تا 5 سال به کارفرمایانی که نیروهای خود را از بین معلولان شدید و خیلی شدید انتخاب می‌کنند، پرداخت می‌کند.

کاشی با بیان اینکه کارفرمایان در صورت به کارگیری نیرو از جامعه هدف بهزیستی، می‌توانند به ازای هر نفر 20 میلیون تومان و تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند، افزود: کارفرمایان مناطق محروم و روستایی نیز در صورت ارائه طرحهایی با توجیه فنی و به کارگیری نیرو از جامعه هدف بهزیستی، می‌توانند از منابع مالی ثابت و سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی برخوردار شوند.

این مسئول یادآور شد: سازمان بهزیستی دستگاه توانمندساز است و خروج سالانه 45 هزار نفر از چرخه حمایت را در دستور کار خود دارد که 55 درصد از آنها را معلولان تشکیل می‌دهند؛ در واقع مددجویان به توانمندسازی کلی نیاز دارند و موضوع اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است. با این وجود متاسفانه سالانه 20 درصد از افرادی که از چرخه حمایت خارج شده‌اند، دچار ریزش شغلی شده و به چرخه باز می‌گردند.

وی یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر و در حوزه اشتغال، سالانه بالغ بر 24 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و پارسال 240 نفر بر اساس قانون 3 درصدی استخدام معلولان جذب دستگاه‌های دولتی شدند.