مشعل فروزان خطه شمال

مرحوم آیت الله شیخ هادی روحانی در سال 1302 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی در روستای کله بست ( هادی شهر ) دیده به جهان گشود . پس از طی دوران کودکی راهی حوزه علمیه مشهد و قم شد و طی دوران تحصیل از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام بروجردی ، صدر و […]

مرحوم آیت الله شیخ هادی روحانی در سال 1302 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی در روستای کله بست ( هادی شهر ) دیده به جهان گشود . پس از طی دوران کودکی راهی حوزه علمیه مشهد و قم شد و طی دوران تحصیل از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام بروجردی ، صدر و امام خمینی کسب فیض نمود و برای ارشاد مردم به زادگاهش برگشت و منشا خدمات ارزشمند مادی و معنوی در زادگاه شهرستان بابل و استان های مازندران و گلستان شد .

از جمله خدمات ارزشمند ایشان هدایت مبارزات ضد طاغوت در استان مازندران  است که مطابق اسناد ساواک از سالهای نخست مبارزه اقدامات ضد طاغوتی را شجاعانه در منطقه پیگیری و آثار و گفتار امام خمینی (ره) را به شهر ها و روستاها تبلیغ می نمود .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) ایشان را به نمایندگی خود در استان های مازندران و گرگان و رشت ( گیلان ) منصوب  و اولین نماز جمعه را در آبان ماه سال 58 در شهر بابل اقامه نمودند . درطول 21 سال عمر شریف شان  پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ گونه تغییری در زندگی طلبگی در جایگاه نمایندگی امام و مقام معظم رهبری منشا  آثار و برکات متعددی در امور اجتماعی استان بوده که از جمله آثار فرهنگی ماندگار ایشان احداث حوزه های علمیه صدر و خواهران و کتابخانه عظیم در شهر بابل می باشد که طالبان علوم اسلامی و فرهیختگان این شهرستان از آن بهره مند می شوند .

جا دارد از این عالم بزرگوار که در سالروز ولادت امام هادی علیه السلام بدنیا  و مسمی به نام آن حضرت  شد و در روز شهادت آن حضرت یعنی سوم رجب سال 1420 قمری ( 21/7/78 ) رحلت نمود یادی نموده و از صفات و خصائل برجسته آن مشعل فروزان خطه شمال که ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  این لقب را بر وی نهادند نکاتی را اشاره نماییم .

  • اخلاص در عمل : همچنانکه ائمه هدی و انبیا عظام اخلاص در عمل را شرط رسیدن انسان به کمال و قرب الهی دانسته این عالم بزرگوار در طول 76 سال عمر شریف از زمانی که خود را شناخته و در مسیر تربیت اسلامی قرار گرفتند به شدت مراقب نیت خود در افعال اختیاری و عبادی بودند تا شیطان و نفس زحماتش را بر باد ندهد .
  • زهد و ساده زیستی : عموم مردم و خواص زندگی ساده و زی طلبگی را در پوشاک ، خوراک ، مسکن و ایاب و ذهاب ایشان می دیدند . عدم تاثیر از مسئولیت و مقامات دنیایی و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری ، مورد توجه و اذعان همگان بود .
  • تقوی و خداترسی : ویژگی دیگر این عالم ربانی مراقبت از خویش و پاسداری از نفس خود در رعایت حریم و حدود الهی بود چه در مقام شخصی و امور انفرادی و خانوادگی و چه در مقام اجتماعی و سیاسی به گونه ای که هر گاه بر او مسجل می شد اینجا امر خداست بی درنگ آن را بر خواست خود ترجیح می داد حتی اگر به ضرر مادی یا اجتماعی او باشد
  • یار و یاور پشتیبان ولایت فقیه : اعتقاد ایشان به ولایت فقیه همانند اعتقاد به امام عصر ( ارواحنا فداه ) بود و تبعیت از ولایت را با جان و دل پیگیری می کرد . این خصوصیت در دوران مبارزه با طاغوت پس از پیروزی انقلاب ، دفاع مقدس ، بازسازی سوسنگرد ، حمایت از مسئولین و یا مخالفت با برخی مسئولین منحرف و سازشکار و مرعوب و غرب گرا به خوبی عیان می باشد .

حتی در روزهای آخر عمر شریف و تحمل بیماری هم این امر مهم را در دفاع از ولایت مسامحه نکردند .

  • حمایت از مردم و مستضعفان : نکته آخر اینکه از زمانی که از قم به زادگاهش برگشتند در رفع مشکلات مردم اعم از کشاورزی و عمرانی و خدماتی پیشگام بوده اند من جمله احداث پل هادی شهر  با حمایت مادی مرحوم نوشیروانی ، رسیدگی به مشکلات استان قدیم ( رامسر تا گالیکش ) و حضور مستمر در دفتر جهت پیگیری مشکلات مردم حتی روزهای اخر عمر که بیمار بودند با کمک دیگران خودشان را به دفتر می رساندند تا بتوانند پاسخگو و پیگیر مشکلات مردم باشند .

روحش شاد و با احبابش انبیاء عظام ، ائمه هدی و شهدای اسلام محشور باد

محمد علی آزادی کناری