مسیرهای رانشی در اولویت پایدارسازی

حرف آنلاین: پل‌ها، جاده‌های اصلی و فرعی مازندران در دو سیل اخیر خسارت‌های جدی متحمل شدند. جاده در خدمات‌رسانی هنگام بحران بسیار اهمیت دارد زیرا تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی جهت رسیدگی به مردم نیازمند راه دسترسی هستند و در سیل اخیر نیز به همین جهت مسیرهای دسترسی موقت بخصوص برای روستاها ایجاد شد. بر […]

حرف آنلاین: پل‌ها، جاده‌های اصلی و فرعی مازندران در دو سیل اخیر خسارت‌های جدی متحمل شدند. جاده در خدمات‌رسانی هنگام بحران بسیار اهمیت دارد زیرا تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی جهت رسیدگی به مردم نیازمند راه دسترسی هستند و در سیل اخیر نیز به همین جهت مسیرهای دسترسی موقت بخصوص برای روستاها ایجاد شد. بر اساس اعلام مدیرکل راه و شهرسازی، پس از دوران گذر بحران، بازسازی و ایجاد مسیر جدید برخی راه‌های روستایی در حال مطالعه است تا هرچه زودتر زیرساخت‌های لازم به‌صورت اساسی و بنیادی ایجاد شود.
سیدمحمدنظری در نشست خبری ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده مازندران در استانداری، کل خسارت به حوزه راه و شهرسازی را 500 میلیارد تومان اعلام کرد که میزان خسارت به راه‌ها 320 میلیارد تومان است و اغلب راه روستایی هستند. 52 کیلومتر راه، 384 مورد رانش، تخریب 1200 متر شبکه معابر و تخریب 312 پل از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آمار دقیق‌تر خسارت دو سیل اخیر به حوزه راه و شهرسازی مازندران است. 250 میلیارد تومان نیز به علائم افقی و عمودی راه‌ها خسارت واردشده که گروه‌های عملیاتی در حال جایگزینی و بازسازی علائم و هشدارها هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به دستور استاندار در خصوص شناسایی و جابه‌جایی واحدهای مسکونی درخطر اشاره کرد و اظهار داشت: این واحدهای مسکونی و پهنه‌های پرخطر با همکاری دستگاه‌های دیگر شناسایی‌شده تا یک‌بار برای همیشه این مشکلات برطرف شود. تأمین زمین رایگان در شهرها بر عهده راه و شهرسازی است تا افرادی که واحد مسکونی آنان در منطقه پرخطر و حاشیه رودخانه قرار دارد، بتوانند در نقطه دیگری با تسهیلات بانکی و حمایت بنیاد مسکن، اسکان پیدا کنند.
وی بابیان اینکه استاندار مازندران اجازه خروج دستگاه‌ها را از مناطق سیل‌زده تا بازسازی کامل نداده است، تصریح کرد: احداث دیوار حفاظتی با انتخاب سه پیمانکار در زیرآب با محوریت آب منطقه‌ای شروع‌شده و لایروبی، ساماندهی و بازگشت رودخانه‌ها به مسیرهای اصلی در رودخانه نیز ادامه دارد.

  • سند جامع کنترل سیلاب
    نظری در پاسخ به سوال خبرنگار حرف در خصوص اینکه چرا نقاط حادثه خیز تاکنون شناسایی و رفع خطر نشده است، گفت: مازندران تاکنون سند جامع کنترل سیلاب نداشته و همه اقدامات نیز بصورت موردی و برحسب نیاز انجام شده اما این سند اسفند ماه گذشته توسط آب منطقه ای تهیه و در استان تصویب شده و سهم دستگاه های مختلف از جمله راه وشهرسازی نیز مشخص است. با وجود این سند می توانیم از اعتبارات ملی نیز بهره مندی شویم اما تاکنون به دلیل نداشتن سند، با اعتبارات محدود استانی فعالیت هایی صورت گرفته است اما از این پس با وجود اعتبارات ملی ایمن سازی مسیرهای رانشی در اولویت قرار خواهد گرفت.
    وی درباره جاده دسترسی هزارجریب نکا نیز گفت: راه دسترسی موقت هزار جریب نکا توسط پیمانکار ایجاد شده و پایدارسازی و راه جایگزین نیاز به مطالعات دارد که در حال انجام است. راه دسترسی بالادست سد گلورد نیز در انتطار بودجه ملی سد است که با تخصیص آن پل دسترسی به حدود ۶۰ روستا ساخته شود. به گفته وی، جاده ساری به کیاسر محور بین استانی است و یک ردیف ملی برای سه استان مازندران، یزد و سمنان برای این محور از ساری تا اردکان وجود دارد. دو پیمانکاردر محور سارز به تاکام مشغول هستند و امسال چهارخطه می شود.
  • بازسازی مناسب سیل تنکابن
    مدیرکل راه وشهرسازی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار حرف درباره آخرین وضعیت بازسازی خسارت سیل تنکابن که مهرماه سال گذشته اتفاق افتاد نیز گفت: پل صادق‌آباد پل موقت زده‌شده و پل اصلی تا پایان اردیبهشت قابل بهره‌برداری خواهد بود، در خشک‌رود نیز دیواره‌ها تا خرداد تحویل می‌شود و مطالعات پل امام زمین نیز انجام‌شده بود اما به درخواست مقامات محلی تغییراتی در طرح ایجادشده اما تا شهریور تحویل می‌شود. قطعات زیرگذر بیمارستان چالوس آماده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.
    وی درباره نظارت بر شهرسازی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز گفت: در حوزه شهر دستگاه‌های دیگر دخیل هستند اما نظارت بنیادی با ماده ۱۰۰ است که راه و شهرسازی عضو نیست اما در کمیسیون ماده ۹۹ که در حوزه بیرون شهر تصمیم‌گیری عضو هستیم و موارد متغایر با طرح جامع را حکم تخریب می‌دهیم.