مرگ های سهل انگارانه

این روزها که آسمان مازندران سرد شده و برودت هوا ساکنان این استان را به داخل اتاق های کوچکتر کوچانده است ، خطر مرگ خاموش نیز بیشتر از قبل آنها را تهدید می کند. این قاتل که بی صدا و بی بو وارد شده و قبل از آنکه ساکنان خانه در جریان قرار بگیرند، جانشان […]

این روزها که آسمان مازندران سرد شده و برودت هوا ساکنان این استان را به داخل اتاق های کوچکتر کوچانده است ، خطر مرگ خاموش نیز بیشتر از قبل آنها را تهدید می کند. این قاتل که بی صدا و بی بو وارد شده و قبل از آنکه ساکنان خانه در جریان قرار بگیرند، جانشان را می ستاند. مرگ هایی از این دست طی ماه گذشته از زمکستان بارها اتفاق افتاده و خانواده هایی را در عزای غزیزانشان سیاه پوش کرده است. در کنار گاز گرفتگی این اواخر مرگ بر اثر خفگی با دود نیز با پرسه زدن در ح.الی خانه افراد سهل انگار منتظر فرصتی برای کشاندن آنان به کام مرگ است. بهره گیری از بخاری های غیر گازی و بیشتر هیزمی از جمله اتفاقاتی است که ماحصل این نوع سهل انگاری هاست. در چنین مواردی مرگ در پشت در کمین کرده است و هر آن منتظر است تا بی اجازت صاحبخانه ورودی هولناک داشته باشد.

مرگ 4 زن و شوهر طی مدت کوتاهی که در شهرستان رامسر رخ داده است نمونه ای از این اتفاقات است. همین چند روز قبل بود که زوج رامسری برای تفریح آخر هفته راهی جواهر ده شدند. منطقه ای ییلاقی که مقصد آخر هفته اغلب ساکنان عروس شهرهای مازندران است. مردم در این منطقه تحت هر شرایطی سعی می کنند از حضور آخر هفته ای در جواهر ده چشم پوشی نکنند.

مرگ در میان دود:

اما خبر تلخ بود. زوج رامسری که برای تفریح  به خانه ییلاقی خود در منطقه جواهر ده رامسر رفته بودند،مرگ خاموشی را تجربه کردند.این زن و شوهر در حالیکه برای فرار از سرمای زمستان منطقه کوهستانی جواهر ده اقدام به روشن کردن بخاری هیزمی کرده بودند، دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست دادند.این حادثه روز جمعه17 دی ماه امسال رخ داد و اجساد دو قربانی حادثه توسط نگهبان زمستانی روستای گردشگری جواهر ده پیدا شد.ماموران نیروی انتظامی که با تماس این مرد در جریان ماجرا قرار گرفته بودند به سرعت با همراهی امداد رسانان اورژانس 115 خود را به محل حادثه رساندند اما دیگر دیر شده بود و هر دو ساکن خانه ییلاقی در اغوش مرگ آرام گرفته بودند.

احمدجعفرسعیدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامسر نیز در این باره گفت: حادثه ساعت 15 دقیقه بامداد روز جمعه گذشته به ماموران اطلاع داده شد اما براساس معاینات پزشکی قانونی وقوع حادثه 6 تا 12 ساعت قبل از اطلاع رسانی بوده است.

علیرضاشیروانی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان رامسرنیزبا اشاره به حضور امدادگران این جمعیت پس از دریافت خبر، علت حادثه را بازنبودن دریچه خروجی بخاری هیزمی  اعلام کرد.

به گفته جان باختگان این حادثه سیدحسن معافی حدود۶۰سال ومیتراپروانه حدود۵۰سال نام داشتند.

مرگ زوج رامسری براثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی

اما خبر دیگر این بود که پیرزن و پیرمرد رامسری به دلیل استنشاق دود غلیظ حاصل از آتش‌سوزی در بخشی از منزل مسکونی جان باختند.

در ساعت ۲۱ و ۱۴ دقیقه جمعه‌شب گذشته بود که  گزارشی مبنی بر مصدومیت یک زوج کهن‌سال در روستای سفید تمشک رامسر به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ غرب مازندران اعلام شد و پس‌ازاین گزارش، تکنسین‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی پایگاه رامسر به محل حادثه اعزام شدند، یک پیرزن و پیرمرد بالای ۷۰ سال دچار مصدومیت به دلیل استنشاق دود غلیظ شده بودند.

آتش‌سوزی در طبقه پایین منزل مسکونی و انتشار دود حاصل از سوختگی سبب خفگی این زوج کهن‌سال شده بود و زمانی که تکنسین‌های اورژانس بر بالین مصدومان حاضر شدند، پیرزن بدون علائم حیاتی بود و عملیات احیا نیز مؤثر واقع نشد، پیرمرد نیز پس از انتقال به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر فوت کرد.

مرگ خاموش ۳ عضویک خانواده در گالیکش

ماجرای دیگر مرگ سه عضو یک خانواده در استان گلستان بود .آنان در حالی مرگ خاموشی را تجربه کردند که با کمی رعایت می توانستند امروز با شادی و لبخند در کنار عزیزان خود روزگار بگذرانند.

قربانیان حادثه مادر خانواده و دو فرزندش بودند که در غیاب پدر خانواده در خانه حضور داشتند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده پدر خانواده از نخستین ساعات روز خانه را به مقصد محل کارش ترک کرده بود.

کیومرث یحیایی مرکز واحد مسئول اورژانس ۱۱۵ شهرستان گالیکش در این باره گفت: حادثه در روستای اجن قره‌خوجه شهرستان گالیکش رخ داده است.

وی افزود: پدر این خانواده صبح سرکار می‌رود و دختر 11 ساله سلیمه عسگری، پسر 18 ساله سعید عسگری و مادر خانواده خانم فاطمه اجنی در منزل در خواب بودند که متاسفانه بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.

مرکز واحد مسئول اورژانس 115 شهرستان گالیکش تصریح کرد: اگر گاز گرفتگی در شب بود پدر خانواده نیز دچار حادثه می‌شد، اما این گاز گرفتگی در طول روز رخ داده است.

یحیایی افزود: عصر که پدر خانواده به منزل باز می‌گردد با جنازه اعضای خانواده روبرو می‌شود و جنازه‌ها توسط اورژانس به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) کلاله منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: جنازه‌ها برای بررسی بیشتر به پزشک قانونی انتقال یافت و علت گاز گرفتگی تاکنون خرابی ترموستات بخاری گزارش شده که بر اثر نشت گاز مونوکسیدکربن احساس خفگی به آنان دست داده است.

مرگ مرد 60ساله بر اثر گازگرفتگی

در حادثه ای دیگرمرد 60 ساله چمستانی به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داد.

این حادثه در روستای کلین خونی چمستان اتفاق افتاد .حادثه دیده مرد ۶۰ ساله ای بود که بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن ناشی از بخاری گازی، هنگام خواب مسموم شد.این فرد به دلیل شدت مسمومیت، پیش از رسیدن نیروهای اورژانس جان باخت.

حادثه در فریدونکنار:

در اتفاق دیگر عفریت مرگ به در خانه ای در فریدونکنار رفته بود.گاز منواکسید کربن جان یک کارگری را گرفت

قاتل خاموش با طعم گاز منواکسید کربن جان یک کارگر را گرفت و یک نفر دیگر را نیز روانه بیمارستان کرد.

و هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما سریال این نوع مرگ ها ادامه دارد بی آنکه هشدارهای مسولان بتواند تلنگری بر غفلت های  سهل انگاران باشدو…