مرغی که پر کشید!

زهرا اشکیود: این روزها شاهد افزایش قیمت مرغ و نیز کاهش جوجه‌کشی در مرغداری‌ها هستیم در حالی که تامین پروتئین مورد نیاز جامعه بیشتر از این طریق تامین می‌شود و لازم است مسئولان کلان کشوری توجه بیشتری را در این بخش برای رونق تولید داشته باشند. در این گزارش گزیده‌ای از مشکلات در خصوص افزایش […]

زهرا اشکیود: این روزها شاهد افزایش قیمت مرغ و نیز کاهش جوجه‌کشی در مرغداری‌ها هستیم در حالی که تامین پروتئین مورد نیاز جامعه بیشتر از این طریق تامین می‌شود و لازم است مسئولان کلان کشوری توجه بیشتری را در این بخش برای رونق تولید داشته باشند. در این گزارش گزیده‌ای از مشکلات در خصوص افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور و افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار توسط افراد متخصص و باتجربه این صنعت بررسی شده است.

در همین رابطه یک تولید کننده مرغ در گفت و گو با حرف، اظهار داشت: نهاده های دامی با ارز دو هزار تومان وارد می‌شود اما برای رسیدن به دست مصرف کننده قیمت آن چند برابر شده به طوری که دیگر قابل خرید برای مرغدار نیست.

مهدی اکبرنژاد افزود:حتی هزینه‌های حمل و نقل نیز دو برابر شده و نیز داروهای ایرانی برای مرغ اصلا پیدا نمی‌شود ویا تقلبی بوده و داروهای خارجی ده برابر قیمت داروهای ایرانی است.وی تصریح کرد: هزینه تمام شده تولید مرغ برای مرغدار کیلویی 12 هزار تومان است که برای تولید کننده اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

*کاهش جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری

محقق و دکتری علوم دامی -کارشناس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران نیز در این رابطه کاهش جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری در فصل تابستان را دلیل افزایش قیمت مرغ دانست و گفت: مهم‌ترین عامل گران شدن قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌ها خصوصا کنجاله سویا که با دلار وارد کشور می‌شود و نیز کاهش تولید و کمبود در بازار است.

مهدی بهاری افزود:  گرمای زیاد در اواسط تابستان باعث کاهش تولید و افزایش تلفات مرغ‌های گوشتی شده و مرغداران برای جلوگیری از این امر با ظرفیت کمتری اقدام به تولید می‌کنند و در نتیجه کاهش عرضه، افزایش قیمت مرغ در بازار را به همراه داشته است.

بهاری تصریح کرد: مساله دیگری که از سوی کارشناسان علت گرانی مرغ گوشتی در بازار مصرف شمرده می‌شود و از مدت‌ها پیش هم درباره آن هشدار داده شده بود، نوسان قیمت جوجه یک روزه در چند ماه اخیر است.

وی یادآور شد: قیمتی که در کمیسیون تعیین قیمت وزارت جهاد کشاورزی با حضور تشکل‌های تولیدی جوجه و مرغداران تصویب می‌شود، در عمل رعایت نمی‌شود جوجه‌ها با قیمت زیاد به فروش می‌رسد و این افزایش قیمت جوجه یک روزه در قیمت تمام شده مرغ گوشتی تاثیر دارد و می‌توان افزایش قیمت کنونی را که در این فصل غیرعادی هم است، به این موضوع نسبت داد.

این محقق و دکتری علوم دامی، عنوان کرد: مدیریت تولید مرغ گوشتی بهتر است در اختیار بخش خصوصی گذاشته و ساختاری تعریف شود که تمام فرایند تولید و توزیع مرغ تحت یک مدیریت واحد قرار گرفته و تصمیم‌گیری‌ها در این صنعت یکسان باشد، زیرا منفک بودن حلقه‌های صنعت از همدیگر سبب خواهد شد تا شاهد افت و خیزهای گاه و بی گاه بازار قیمت مرغ باشیم.

*علت کاهش عرضه نهاده‌های خوراک دام و طیور

کارشناس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران، گفت: کشور در تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی قرار دارد و تخصیص و انتقال ارز از طرف بانک مرکزی برای واردات این نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شده که در نهایت واردات و ترخیص این نهاده‌ها نیز کند شده و کمبود نهاده‌های دامی به خصوص ذرت را به دنبال داشته است.

این کارشناس افزود: کمبود ذرت و کنجاله سویا به عنوان نهاده‌های اصلی مورد نیاز جیره دام و طیور در کشور باید مورد توجه قرار گیرد و پایش توزیع ذرت که جزو اصلی جیره غذایی دام و طیور است به درستی انجام نمی‌شود و همین آمار منجر شده تولیدکنندگان به درستی به این اقلام دسترسی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: حدود 80 الی 90 درصد خوراک دام از خارج از کشور وارد می‌شود که مشکلاتی مانند تحریم روی قیمت و کمبود خوراک تأثیر گذاشته است و با کمبود عرضه و در نتیجه افزایش قیمت نهاده‎های دام و طیور، قیمت تمام شده محصولات پروتئینی افزایش می‌یابد.

بهاری اضافه کرد: با ادامه روند افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور و افزایش هزینه‌های تمام شده محصولات پروتئینی و در صورت عدم حمایت دولت از قیمت گذاری این محصولات، کاهش احتمالی تولید این محصولات دور از دسترس نیست و در نهایت کشوری که می‌تواند صادرکننده گوشت و مرغ و لبنیات باشد، واردکننده می‌شود.

وی یکی دیگر از مشکلات افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور را تعدد تصمیم‌گیری‌ها توسط دستگاه‌های متعدد مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این بخش دانست و تاکید کرد: در حال حاضر گوشت مرغ و تخم‌مرغ فراوانترین و ارزانترین پروتئین حیوانی در دسترس مردم است که حفظ این روند مستلزم توجه بیشتر مسئولان به مطالبات یعنی تامین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان به خصوص ذرت و کنجاله سویا است و باید مسئولان این حوزه تصمیم گیرنده اصلی باشند.