مدیرکل جدید دقیقا بگو کی هستی؟!

  حرف آنلاین: شنیده ها حکایت از کشمکش پنهانی  و گسترده بر سر انتصاب  مدیر یک اداره کل در استان مازندران دارد. این اداره کل که به عبارتی در خط مقدم سیستم توسعه ای قرار دارد اکنون بشدت مورد توجه برخی افراد ذی نفوذ قرار گرفته تا بلکه فردی که بر کرسی صدرات این اداره […]

 

حرف آنلاین: شنیده ها حکایت از کشمکش پنهانی  و گسترده بر سر انتصاب  مدیر یک اداره کل در استان مازندران دارد.

این اداره کل که به عبارتی در خط مقدم سیستم توسعه ای قرار دارد اکنون بشدت مورد توجه برخی افراد ذی نفوذ قرار گرفته تا بلکه فردی که بر کرسی صدرات این اداره کل می نشیند از سوی آنها باشد. واقعا با این اوضاع ، معلوم نیست چه کسی بر مسند اداره کل راه و شهرسازی تکیه  خواهد زد. نقیبی نامزد رد صلاحیت شده حوزه انتخابیه مرکز استان که در انتخابات  دوره قبل مجلس حمایت خود را از علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری  اعلام کرده بود از سوی یوسف نژاد برای قرار گرفتن در این سمت حمایت می شود. از آن سو اسفندیار عشوری که سابقه حضور در مدیرکلی راه استان را دارد از طرف دیگر نماینده مردم ساری در مجلس یعنی محمد دامادی حمایت می شود. از طرفی دیگر استانداری مازندران از نصرالله نژاد که قبلا مدیرکل پایانه های استان بود حمایت می کند. نصرالله نژاد که فعلا مدیرکل راه استان مرکزی است از حمایت یک امام جمعه ذی نفوذ در استان برخوردار است.

 

 

 

*فعلا تغییر بی تغییر!

ظاهرا روند انجام تغییرات مدیریتی در راس برخی از شهرستانهای استان فعلا از دستور کار وزارت کشور خارج گردید.

بر اساس اخبار منتشره از مازنی نیوز، انجام تغییرات در راس برخی از فرمانداری های استان واکنش جریانات مدعی اصلاحات را به همراه داشته است. جریان اصلاحات در مازندران بر اساس آنچه که منتشر گردید از فرمانداران مورد نظر استانداری جهت تعویض رضایت داشته و برای همین هم با لابی و فشار در تهران ، ظاهرا جلوی این تغییرات را گرفتند. از سوی دیگر نمایندگان جدیدالورود اصرار به تغییر برخی از فرمانداران حوزه انتخابیه خود را دارند اکنون مشخص نیست استانداری مازندران بر سر این دو راهی چگونه عمل خواهد کرد.

گفتنی است جریان مدعی اصلاحات  کمترین و کوچکترین نقش را  در انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور را داشته است حال اکنون با ادعای حمایت از دولت در پی سهم خواهی کور حزبی است. از سوی دیگر اگر استانداری مازندران بخواهد در تصمیم گیری های خود به سلیقه احزاب و افراد توجه کند آنگاه قطعا از درون این تصمیم ، نفع مردم استان رقم نخواهد خورد. استانداری می بایست بدون تاثیر پذیری از این و آن به تصمیمی که مبتنی بر منافع  مردم استان باشد برسد که در غیر اینصورت، قطعا استانداری به خطا رفته است.

 

 

 

 

 

 

*پای یک دوست به سرنخ گیر کرد!

با دستگیری مدیرعامل سابق بانک ملت که از دوستان بسیار نزدیک حسین فریدون هست ماجرای سوء استفاده مالی شکل جدیدی به خود گرفت.

بر اساس اخبار منتشره از دانشجو،  بازداشت «رستگار سرخه» توسط سازمان اطلاعات سپاه با حکم قضائی  سرنخ خوبی برای کشف مفاسد است؛ چرا که این موضوع نه تنها برای آن‌که او مدیرعامل نجومی بانک ملت بود، بلکه به‌خاطر ارتباط نزدیکی که گفته می‌شود با نه تنها برای آن‌که مدیرعامل نجومی بانک ملت بود، بلکه به‌خاطر ارتباط نزدیکی که گفته می‌شود با «فریدون» داشته. فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران در همین رابطه گفت: «مردم تصور می‌کنند این دستگیری مرتبط با دریافت حقوق‌های نجومی بوده. اگرچه قطعاً دریافت آن حقوق‌ها یکی از تخلفات است؛ اما فرد مذکور به‌دلیل حضور در یک فساد اقتصادی بزرگ‌تر دستگیر شده‌ است.» اسناد منتشره از فعالیت‌های ناشفاف اقتصادی و البته نقش ویژه‌ای که برادر رئیس جمهور  در انتصاب افرادی  چون مدیران عامل برکنار شده بانک های رفاه و ملت داشته، این روزها حسابی خبرساز شده است. اسناد منتشره از همکاری نزدیک «صدقی» مدیر عامل معزول بانک رفاه، با حسین فریدون حکایت داشت. از تأسیس صرافی در اوج بحران ارزی در سال 90 گرفته و تا انتصاب به عنوان مدیر بانک. «شرکت تضامنی صدقی و شرکا»؛ نام صرافی معروفی است که مدیر نجومی بانک رفاه راه انداخته بود. علی صدقی به همراه حسین فریدون و دو نفر دیگر،  از مؤسسین آن بودند. هم‌چنین رییس سازمان بازرسی کل کشور در یک گفتگوی تلویزیونی صراحتاً از نقش فریدون برای انتصاب صدقی گفت. قاضی سراج ادعا می‌کرد پیشتر مسأله‌ی فساد 170 میلیارد تومانی مدیر نجومی رفاه را به دولت گوشزد کرده، اما در این فرد با فشار برادر رئیس جمهور به سمت مدیرعاملی بانک رفاه منصوب شد. رستگار سرخه مدیرعامل برکنار شده بانک ملت هم همشهری فریدون است. دیگر مدیری که در رسوایی فیش‌های حقوقی برکنار شد. تخلفات وی البته منحصر به ماجرای فیش‌های نجومی نیست. گفته می‌شود وی در دوران ریاستش بر بانک ملت، بخشی از یک شبکه‌ی سازمان یافته‌ی فساد بوده؛ شبکه ای که تاکنون توانسته میلیون‌ها درهم از پول مردم را از کشور خارج کند. حرکات فریدون منحصر به موارد اشاره نیست.  پیشتر در جریان انتخابات اسفند ماه الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در یک مصاحبه ای مدعی شد که برادر رئیس جمهور  تحرکات مشکوک انتخاباتی دارد. وی گفته بود  فریدون برای ستاد انتخاباتی دولتی‌ها، به‌طرز مشکوکی از یکی از بزرگترین بدهکاران نظام بانکی کشور یاری گرفته بود. نادران گفت: «چه کسی از “شب‌دوست” حمایت کرده تا به زندان نیفتد؟ دولت به قوه قضاییه اجازه دهد تا همین امروز آقای شب‌دوست را بازداشت کنند بلکه حقوق ملت استیفا شود.» مطالبی که در افکار عمومی بیشتر از همه تخلفات انتخاباتی برادر آقای رییس‌جمهور را متبادر می‌کرد. ماجرایهای حسین فریدون اصلا تمامی ندارد.از ماجرای مدرک دکترای جنجالی او  گرفته، تا ملاقاتش با بازداشتی فتنه مصطفی تاج‌زاده. جالب اینجاست در همین اوضاع و احوال برخی منابع خبری مدعی شده بودند وی در تلاش است تا با حکم سفارت  از کشور خارج شده و در یکی از سفارتخانه های کشورمان در کشورهای اروپائی مشغول شود.

 

 

 

 

*اختلافاتی که سر باز می کند!

گذشت چندماه از آغاز به کار مجلس جدید، مشکلات ناشی از بی‌تجربگی سیاسی نمایندگان لیست امید و همچنین اختلافات بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است.

بر اساس اخبار منتشره  از فارس، زمستان سال گذشته بود که لیست مشترک حامیان دولت و اصلاح‌طلبان با چهره‌های گمنام و بی‌سابقه برای ورود به مجلس منتشر شد. اصلاح‌طلبان که خود بیش از رقبا به نقاط ضعف چهره‌های حاضر در لیست واقف بودند، کوشیدند با خلق هویت جدید و پررنگی به نام «لیست‌امید» فضای سیاسی را مدیریت کنند. تمام توان سیاسی–رسانه‌ای زنجیره‌ای‌ها اعم از روزنامه و نشریات، کانال‌های تلگرامی، پویش‌های حمایت بازیگران و هنرمندان و… بسیج شدند تا شعار «رای به همه افراد لیست امید» محقق شود. با موج‌سازی و جریان‌سازی موفق اصلاح‌طلبان 30 نفر «لیست‌امید» در تهران موفق شدند وارد مجلس شوند. اما همانطور که انتظار می‌رفت «سیاست‌ورزی» اعضای «لیست‌امید»، لزوما نه تابع رفتار فراکسیونی و محفلی اصلاح‌طلبان، بلکه تابع سلیقه‌ شخصی خودشان بود موضوعی که باعث نارضایتی پدرخوانده‌ها شده است. از سوی دیگر اختلاف دولت و حامیانش با اصلاح‌طلبان که در مسائل مختلف از جمله در ریاست مجلس بروز پیدا ‌کرد هم باعث رودررویی بیشتر طرفین ‌شد. دوگانه‌ای که در یک طرفش کارگزارانی‌ها و در طرف دیگرش اصلاح‌طلبانی مثل عارف قرار دارند.  پس از شکست عارف در جریان رقابت با علی لاریجانی بر سر ریاست مجلس،  حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف لب به انتقاد از همپیمانان عارف گشود و با زبان انتقادی ، از محمدباقر نوبخت به عنوان یکی از عوامل ناکامی عارف در رقابت با لاریجانی  نام برد.بعدها هم یک رسانه اصلاح طلب از ابلاغ ناراحتی رئیس دولت اصلاحات از رفتار حامیان دولت در مجلس در انتخابات هیات رئیسه ، از طریق مجید انصاری خطاب به حسن روحانی خبر داد. بعد از ناکامی عارف در کسب کرسی ریاست مجلس، در کاندیدا شدن او برای ریاست کمیسیون آموزش تردیدهایی بوجود آمد و نهایتا هم کاندیدا نشد. عدم حضور عارف در افطاری دولت و نمایندگان مجلس به میزبانی حسن روحانی پالس آشکار دیگری برای اعلام ناراحتی از اعتدالی‌ها بود. در این گیر و دار یک ماه پیش بود که ناگهان زمزمه‌های طرح استیضاح علی ربیعی وزیرکار به گوش رسید. بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت طراح آن نه اصولگرایان، بلکه علی وکیلی سخنگوی تازه‌وارد فراکسیون امید بود. در حالی که در چند ماه گذشته اختلافات بین اصلاح‌طلبان مجلس و حامیان دولت بود، طرح این مساله منجر به اختلاف بین خودِ اعضای فراکسیون امید شد. از سوی دیگر حامیان دولت هم طراحان استیضاح را به باج‌خواهی از دولت متهم کردند. اصرار مجدد وکیلی بر استیضاح با انتقاد دولتی‌ها مواجه شد. به نظر می رسد در صورت حل نشدن مسئله  وزیر کار ، رفاه و تعاون  و صورت پذیرفتن استیضاح او ، اختلافات دولت و اصلاح طلبان وارد فاز جدیدی خواهد شد.