محرومیت‌زدایی به سبک مهندسین؛ هر شهرستان یک روستای محروم

گروه اجتماعی: سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در واقع یکی از 20 قشر سازمان بسیج است که با هدف فعالیت مشترک و منسجم نیروهای بسیجی در حوزه عمران و معماری تشکیل شده تا بتواند در آبادانی و پیشرفت جامعه نقش آفرینی کند. فعالیت های محرومیت‌زدایی این سازمان در سال گذشته با سازمان بسیج سازندگی […]

گروه اجتماعی: سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در واقع یکی از 20 قشر سازمان بسیج است که با هدف فعالیت مشترک و منسجم نیروهای بسیجی در حوزه عمران و معماری تشکیل شده تا بتواند در آبادانی و پیشرفت جامعه نقش آفرینی کند. فعالیت های محرومیت‌زدایی این سازمان در سال گذشته با سازمان بسیج سازندگی در قالب اردهای جهادی بصورت مشترک بود اما در سال‌جاری اقدامات عمرانی محرومیت‌زدایی بسیج مهندسین عمران و معماری مستقل و در قالب طرح هر شهرستان یک روستا اجرایی شد. به جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های بسیج مهندسین به بهانه روز مهندس با محمدعلی امامی مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری مازندران گفت و گو کردیم.

*  کارکرد و دلیل تشکیل بسیج مهندسین عمران و معماری چه بوده است؟

بسیج در تمام ابعاد می تواند ورود پیدا کند، در واقع در اموراتی که نظام و دولت نیازمند حمایت بیشتر است نیروهای بسیجی ورود پیدا می کنند چون نگاه بسیج دو بخش عمومی و تخصصی است. در بخش عمومی همه ی اقشار بسیج یک ماموریت را دارند که بحث جذب و سازماندهی و بکارگیری حوزه های مختلف است، آنچه که سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری را از سایر سازمان های اقشاری بسیج جدا می کند کارکردهای تخصصی آن است.در حوزه های تخصصی چند کار را انجام می دهیم. یکی بحث خدمت رسانی و محرومیت زدایی است که یک نوع فعالیت مربوط به افراد محروم می‌شود و بخشی هم مربوط به مناطق محروم می شود.

پنج کارگروه تخصصی را تشکیل دادیم که مسائل و مشکلات اساسی استان در حوزه های تخصصی در این کارگروه ها تحلیل و بررسی می شود و بعد هم راجع به مسئله مورد نظر همایش ها و نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنیم که بتوانیم از متن این همایش ها و نشست ها راهکارها و راهبردهای عملیاتی را مطالبه گری کنیم و هم پیشنهادات فنی و تخصصی را به دستگاه‌های متولی ارائه دهیم. در بحث حوادث غیرمطرقبه که چه در سطح استان و چه در سطح ملی اتفاق می افتد مهندسین ما در این حوزه ها نقش آفرینی می کنند و نقش خودشان را ایفا می کنند.

رزمایش های کمک مومنانه نیز برگزار کردید.درمورد این هم توضیح بفرمایید؟

یک بخشی از کارهای ما حضور فعال در حوادث غیرمطرقبه است، در سنوات گذشته سیل و زلزله چه در استان مازندران و چه در استان های دیگر مهندسین ما حضور خیلی فعالی در بازسازی مناطق زلزله زده داشتند ضمن اینکه ما سه واحد نیز خودمان برای مددحویان کمیته امداد ساختیم وتحویل دادیم.

از سال گذشته که بحث بیماری کرونا پیش آمد، مهندسین بسیجی در گام اول ضدعفونی معابر  و  توزیع بسته های معیشتی، تامین ماسک و شیلد و سایر اقلام بهداشتی اجرایی شد. متعاقب آن بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در بحث رزمایش کمک مومنانه، با تشکیل انجمن مهندسین خیر، در خصوص تامین مایحتاج معیشتی برای افراد بی بضاعت، از سال گذشته تاکنون در مجموع 5 میلیارد و 700 میلیون ریال کمک های معیشتی را تهیه کردیم و در بازه های زمانی مختلف توزیع کردیم.

شبکه‌هایی تحت عنوان جهادگر راه اندازی شده جهت محرومیت زدایی، افراد و مناطق، درخصوص این شبکه ها نیز توضیح دهید چه کارهایی صورت گرفته و چه برنامه هایی پیش رو است؟

در حوزه محرومیت زدایی و خدمت رسانی دونوع فعالیت داریم، یکی برای افراد محروم است که در قالب انجمن مهندسین خیر این را سازماندهی کردیم و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و برای ساخت منازل مسکونی تا سقف حداکثر 100 متر مربع ما خدمات مهندسی رایگان ارائه می کنیم.برای ساخت هر ساختمانی قبل از شروع به ساخت باید پروانه ساختمانی صادر بشود و پروانه ساختمانی نیز هزینه دارد و بخشی از حق الزحمه مهندسین باید پرداخت شود.

در بسیج مهندسین در قالب مهندسین خیر، مهندسینی که داوطلب بودند برای قشر مستضعف خدمت رسانی کنند سازماندهی کردیم و پروژه هایی از بهزیستی و کمیته امداد ارجاع می شود به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای صدور پروانه مهندسین داوطلب به صورت رایگان این خدمات را به قشر آسیب پذیر جامعه ارائه می کنیم.

 قبل از سال 99 طرح مهندسین جهادگر را داشتیم که گروه های جهادی بسیج مهندسین معماری هستند که انان با مراجعه به روستاهای محروم که ضریب محرومیت آنان در استان مازندران از 6 به بالا است شناسایی میشد و گروه های جهادی ستاد پشتیبانی از این پروژه ها را تشکیل می دهیم .برای مثال ما اگر بخواهیم در حوزه راه کار کنیم اداره مرتبط با راه  و دستگاه مربوطه را نیز در شبکه پشتیبانی دعوت می کنیم و گروه های مهندسینی که ما در بسیج مهندسین معماری داریم و ستاد پشتیبانی برای تامین نیازمندی های پروژه های عمرانی است که بخشی توسط خیرین است و بخشی هم نهادهای حمایتی مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام کاردانی ساختمان و شرکت عمران و مسکن شمال است دراین حوزه های محرومیت زدایی کمک می کنند و بخشی هم که عملیات اجرایی است توسط اهالی روستا انجام می شود.

برای امسال در تمام شهرستانهای استان مازندران یک روستای محروم را مشخص شده و با شناسایی نیازمندی های عمرانی روستا و تشکیل ستاد پشتیبانی اقدامات لازم را انجام می دهیم. در شهرستان ساری و بهشهر پروژه احداث استخر آب و انتقال آب برای مصارف بخش کشاورزی را به اتمام رساندیم و در بقیه شهرستان ها نیز در حال عملیات اجرایی هستیم.

چه نوع پروژه هایی در این روستاهای محروم هر شهرستان انجام می شود ؟

پروژه هایی عمرانی با اولویتی شعار سال جهش تولید و اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی باشد. در شهرستان ساری و بهشهر پروژه هایی که انجام دادیم بیشتر در حوزه کشاورزی بوده است و مناطقی را داشتیم در روستاهای محروم به جهت اینکه آب نداشتند زمین های کشاورزی آنجا یکسال در میان کشت میشد و میزان بهره وری کشت آنان نیز خیلی کم بوده است و ما اولویت را بحث انتقال آب گذاشتیم و ایجاد استخرهای آب برای مسائل کشاورزی که در واقع یک پروژه عمرانی است و با نگاه به تولید است.

نقش مهندسین در توسعه استان چیست و چقدر اهمیت داده شده است ؟

 پروژه‌ها در استان شروع می شودکه به دلایل مختلف از جمله نداشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی نیمه تمام می ماند، برای اینکه بتوانیم به عنوان یک مشاور خوبی کنار دستگاه‌های اجرایی باشیم در  کارگروه های تخصصی پروژه های عمرانی استان را به جهت ارائه پیشنهادات و راهکار به متولیان آسیب‌شناسی می کنیم. پیشنهادهای مهم در قالب نشست های تخصصی به مدیران دستگاه های اجرایی ارائه می شود. در بسیج مهندسین جدای از اینکه افراد حقیقی عضو هستند، افراد حقوقی نیز داریم که صاحب شرکت های  بزرگ و با تجربه فنی و مهندسی هستند.  با حداقل هزینه و گاهاً به صورت کاملاً رایگان این بستر را آماده می‌کنیم که مدیران دستگاه‌های اجرایی بتوانند از ظرفیت بسیج مهندسین در انجام توسعه عمرانی و استان مازندران نقش آفرین باشند.

بیشتر چه مواردی در در کارگروهها به نتیجه رسیده است؟

در کارگروه آب یک بخشی مربوط میشد به بحث انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که کمپین های مختلفی شکل دادیم و مکاتباتی را با دستگاه هایی که مرتبط با این موضوع بودند انجام دادیم و راهکارهای پیشنهادی برای اینکه استان سمنان بتواند از این مزایا استفاده کند نیز داشتیم. در پروژه‌هایی که تخلفات ساختمانی به وجود می آید و در بحث مراجع صدور پروانه ما کارگروه مسکن را راه‌اندازی کردیم و این کارگروه در بحث تخلفاتی که در حوزه مراجع صدور پروانه صادر می شود جلسات مختلفی را گذاشتند و پیشنهادات مختلفی ارائه و تاکید شد که باید از شهرفروشی جلوگیری کنیم چون یکی از مسائل و مشکلات عمده ای که به خصوص در استان مازندران در حال وقوع است بحث شهرفروشی است.

ارتباط شما با نظام مهندسی چطور است و چه فعالیت های مشترکی را با هم انجام می دهید؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران به عنوان یک تشکل بزرگ مهندسی استان مازندران نقش بسیار مهمی در بخش مهندسی دارد و ما هم ارتباطات بسیار نزدیکی با این مجموعه داریم.

در بحث انجمن مهندسین خیر در قالب کارگروه نظام مهندسی ساختمان شکل دادیم که بتوانیم از حمایت ها و پشتوانه های نظام مهندسی نیز برخوردار باشیم و در  انجمن مهندسین خیر خدمات مهندسی رایگان به محرومین جامعه در بدنه نظام مهندسی ساختمان نیز شکل گرفته است. در بخش کمک های مومنانه و در بخش ساخت مناطق محرومین باز هم نظام مهندسین ساختمان در هر دوره ای ارتباطات بسیار خوبی را با بدنه نظام مهندسی داشت ضمن اینکه ما تفاهم بسیار خوبی را با سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه های مختلف داریم مثلا در حوزه فرهنگی مسابقات قرآن و عترت استانی مهندسی را به صورت مشترک داشتیم، همایش پل بعثت شاهکار مهندسی جنگ را به صورت مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار کردیم.

در بحث بیماری کرونا نیز سازمان نظام مهندسی، ساختمان شماره 2 را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا  دانشگاه علوم پزشکی قرار دادند که با هماهنگی که ما با مجموعه این دوستان داشتیم و همچنین کمک های نقدی و غیرنقدی نیز در این حوزه ها دوستان داشتند.

در بخش توانمندسازی مهندسین چه اقدامی داشتید؟

در این حوزه بخشی را به عنوان توانمندسازی  و مهارت آموزی مهندسین داریم.فارغ التحصیلان دانشگاهی مهارت کافی را برای ورود به بازار کار ندارند، امروزه نیز برای ورود به بازار کار نیازمند یکسری مهارت هایی هست که باید داشته باشند، در جامعه آموزشگاه هایی هستند که این آموزش ها را ارائه می دهند اما هزینه های گزافی می گیرند اما مهندسی که هنوز شغل و درآمدی ندارند توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند. در بسیج مهندسین عمران و معماری با استفاده از مهندسین ما اساتید دانشگاه هستند و صاحب شرکت ها و حرفه های بزرگ هستند، از آن ظرفیت استفاده می کنیم و دوره های توانمندسازی و مهارت آموزی آنچه که یک مهندس باید بداند را ۀموزش می دهیم.

به عنوان نمونه برخی نرم افزارها برای مهندسین عمران و معماری یک نیاز ضروری است برای اینکه بتوانند وارد بازار کار شوند و ما این ها را به صورت دوره های بلندمدت و با هزینه های خیلی ناچیز فقط بابت تامین بخشی از هزینه اساتید برگزار می کنیم و دوره های کوتاه مدت ما که تماما رایگان هستند.

در بخش مهارت آموزی دوره هایی را داریم که مختص به رشته های تخصصی خاصی است. دوره‌هایی برای مهندسین معماری، مکانیک، نقشه کشی و برق را داریم که به صورت جداگانه است و بخش دیگر فعالیت های ما مربوط می شود به صدور پروانه اشتغال که هرساله نظام مهندسی آزمونی را برگزار می کند برای اینکه پروانه اشتغال به مهندسین فاقد پروانه بدهد. این آزمون ها علی رغم اینکه منابع باز است ولی بسیار سخت هست که هرساله حدود 15 الی 20 درصد شرکت کنندگان پذیرفته می شوند که ما دوره های آمادگی آزمون را نیز برای اعضا به صورت کاملا رایگان برگزار میکنیم تا بتوانند برای آزمون ها با آمادگی بیشتر حضور پیدا کنند.

و صحبت پایانی؟

تلاش می کنیم تا بخشی از فشارهایی که در حوزه های مختلف به مردم به دلایل مختلف وارد شده و ما با ظرفیتی که در بسیج مهندسین عمران و معماری داریم بتوانیم از تمام ظرفیت ها در جهت کم کردن مشکلات مردم استفاده کنیم بتوانند در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم نقش آفرینی کنیم.