مجلس پیگیر تصویب منطقه ویژه اقتصادی مازندران

حرف آنلاین: نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت : لایحه ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران پس از رفع ایرادات بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب می شود تا این مطالبه دیرینه مردم مازندران محقق شود. غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران […]

حرف آنلاین: نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت : لایحه ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران پس از رفع ایرادات بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب می شود تا این مطالبه دیرینه مردم مازندران محقق شود.

غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شهرستان نکا افزود : تصویب و راه اندازی منطقه آزاد تجاری برای مازندران علاوه بر این که مطالبه تاریخی مردم محسوب می شود ، یکی از بسترهای مهم شتاب بخشی به توسعه مازندران است و با اجرایی شدن آن به رشد و توسعه همه جانبه استان کمک می شود.

وی با اظهار این که تعریف سه لکه برای ایجاد  منطقه آزاد در مازندران پس از تصویب مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه و بازگشت خورده است ، توضیح داد : شورای نگهبان معتقد است که باید یک لکه به عنوان منطقه آزاد تجاری برای مازندران در نظر گرفته شود و ما نیز اکنون در مجلس تلاش داریم تا با بررسی های همه جانبه و رفع معایب دوباره لایحه منطقه آزاد مازندران با سه لکه در امیرآباد بهشهر ، چپکرود جویبار و بندر نوشهر به مجلس برای تصویب ارائه شود.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال ۹۷ حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان وقت استان در مجلس با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

پس از تجربه تلخ تابستان ۹۷ در مجلس شورای اسلامی ، استاندار بومی دولت دوازدهم در مازندران طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه را طراحی کرد که این پیشنهاد نیز اگر چه پس از پشت سر گذاشتن مراحل اداری و کارشناسی در دولت از سد مجلس هم گذشت ، ولی این بار در شورای نگهبان به بن  بست خورد.

استاندار وقت مازندران و طراح منطقه آزاد سه لکه ای خرداد ماه امسال به صورت تلویحی از آنچه که نامه نگاری برخی در استان به شورای نگهبان تحت عنوان نقد کارشناسی نامید به عنوان علت برگشت خوردن مصوبه منطقه آزاد سه لکه ای مازندران یاد کرد.

 احمد حسین زادگان با تاکید بر این که تعریف سه لکه کاملا کارشناسی و با وفاق تمامی نمایندگان مازندران در مجلس انجام شد ، گفته بود : عده‌ای که بدون توجه به کارهای کارشناسی انجام شده و منافع عموم مردم مازندران علیه این طرح نامه‌نگاری کردند باید بدانند که این کارشان باعث عقب افتادگی استان می شود و مردم هم این را بدانند که عده ای نمی خواهند به اختلافات منطقه ای و قومی و قبیله ای در مازندران به نفع توسعه استان پایان دهند.

ظرفیت بی‌بدیل امیرآباد برای تبدیل شدن به منطقه آزاد

 نماینده شهرستان های شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی همچنین در این نشست خبری از بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به عنوان ظرفیتی بی بدیل برای تبدیل شدن به منطقه آزاد مازندران یاد کرد و گفت : موافقت شورای عالی مناطق آزاد با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری فرصتی مناسب برای توسعه و رشد در بخش صنعت و اقتصاد است که به شکوفایی همه جانبه منتهی می شود.

شریعتی افزود : در طرح سه لکه ای منطقه آزاد مازندران بندر امیرآباد با یکهزار و ۶۰ هکتار ، ساحل چپکرود جویبار با ۴۰۰ هکتار و بندر نوشهر با ۶۰ هکتار در نظر گرفته شده است ، افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری از مطالبات مهم و چند دهه ای مردم مازندران است و ما نیز اکنون گزارش سه لکه ای را  برای ارائه به مجلس شورای اسلامی آماده کرده ایم و تلاش داریم تا با رأی گرفتن منطقه آزاد تجاری مازندران برای شکوفایی استان گام برداریم.

وی ادامه داد : اقدامات زیربنایی مناسبی در طول سال های گذشته در بندر امیرآباد  صورت گرفت و اکنون این بندر تنها بندر کشور دارای مسیر ریلی است و براحتی از این طریق با فرودگاه دشت ناز ساری، مرز اینچه برون و کریدور شمال- جنوب ارتباط دارد.

نماینده مردم نکا در مجلس شورای اسلامی گفت : به نوعی ماموریت بندر امیرآباد در صورت ارتباط گیری با بنادر جنوب کشور تکمیل می شود و به همین دلیل هم کریدور شمال به جنوب در منطقه گلوگاه به دامغان در حال انجام است و منابع اعتباری این حوزه تصویب و پیمانکار مشخص و کار اجرایی در بخش راه این حوزه آغاز شده است .

۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی مازندران

نماینده شهرستان های شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی هم چنین از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ب رای مناطق محروم مازندران در سال جاری خبر داد و گفت : مجلس شورای اسلامی در این بخش و با هدف رفع محرومیت ها در مناطق روستایی بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی را برای این مناطق در مازندران در نظر گرفته است.

وی افزود : این بودجه در بخش آب، راه، بهداشت و درمان، آموزش و زمینه های دیگری که به محرومیت کمک کند هزینه خواهد شد و شرق مازندران با توجه به محرومیت های فراوان در حوزه آب و جاده بخش قابل توجهی از این اعتبارات را به خود اختصاص خواهد داد.

شریعتی از بیکاری، تنش آبی، نامناسب بودن شبکه راه ها، کمبود تخت بیمارستانی به عنوان بخشی از محرومیت های شرق مازندران یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که با توزیع و هزینه بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش زیادی از محرومیت های سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه رفع شود.

 وی همچنین بر ضرورت تابوشکنی برای ساخت صنایع بزرگ در شرق مازندران تایکد کرد و گفت : استقرار پتروشیمی و صنایع بزرگی همچون فولاد و مس در شرق مازندران نویدبخش آینده ای درخشان برای شرق مازندران است./ایرنا