چرا مجلس به تفکیک وزارتخانه ها رای منفی داد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت:با تفکیک وزارتخانه ها در هر شهرستان دو ساختمان ایجاد می شود و ایجاد ساختمان های جدید برای وزارتخانه ها حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد. به گزارش حرف آنلاین، علی بختیار در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به ریخت و پاش ها در برخی وزارتخانه ها، گفت: شرایط […]

2

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت:با تفکیک وزارتخانه ها در هر شهرستان دو ساختمان ایجاد می شود و ایجاد ساختمان های جدید برای وزارتخانه ها حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش حرف آنلاین، علی بختیار در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به ریخت و پاش ها در برخی وزارتخانه ها، گفت: شرایط کشور در وضعیت کنونی بسیار حساس است و امروز با گرفتاری های کشور در حوزه اقتصاد که متاثر از خروج آمریکایی ها از برجام شده باید مانع این ریخت و پاش ها شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوعی که مدیران کشور باید به آن اهتمام داشته باشند این بوده که انضباط مالی را رعایت و از هزینه های دستگاهی که در آن مدیریت می کنند بکاهند.

وی با بیان اینکه دستگاه ها باید منابع خود را در جهت سرمایه گذاری و بخش های اولویت دار همانند تملک دارایی های سرمایه ای سوق دهند، ادامه داد: گاهی منابعی در مجلس به تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص می یابد، اما به نام تملک دارایی های سرمایه ای در بخش جاری هزینه می شود که این ریخت و پاش ها امروز بلای جان کشور شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بخش زیادی از بوروکراسی های اداری که امروز در دستگاه های اجرایی ایجاد شده به این دلیل بوده که طی 15 سال اخیر ساختمان های دولتی 2 برابر شده و تعداد پرسنل اداری افزایش یافته است.

بختیار با بیان اینکه امروز بخش خصوصی برای هر نوع فعالیت اعم از آب و برق تا موافقت اصولی باید از دولت مجوز اخذ کند، افزود: سیاست های کلی اصل 44 به این دلیل تعیین شد که تمامی فعالیت ها به بخش خصوصی واگذار شود، لذا اگر قرار باشد تمام مجوزها و موافقت های اصولی در دست دولت باشد، اصل 44 و خصوصی سازی معنایی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه با بزرگ شدن دستگاه اجرایی ریخت و پاش ها بیشتر می شود، ادامه داد: دلیل اینکه مجلس به تفکیک وزارتخانه ها رای مثبت نداد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون، کارو رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه تبدیل شوند، این بوده که با تفکیک در هر شهرستان دو ساختمان ایجاد می شود و ایجاد ساختمان های جدید برای وزارتخانه ها حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه لایحه دولت برای تفکیک وزارتخانه ها به این دلیل رد شد که جلوی ریخت و پاش دستگاه های اجرایی و اداری گرفته شود، تاکید کرد: در برنامه  ششم توسعه تاکید شده که دولت سالی 5 درصد کوچک و 5 درصد از هزینه های خود بکاهد و رییس جمهور و وزرا برای کوچک سازی دولت باید عزم جدی داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در کشوری همانند ژاپن با جمعیت 3 برابری ایران، دولت با 160 هزار نفر اداره می شود اما در ایران که شعار کوچک سازی داده شده دولت روزبه روز بزرگتر شده و این آسیب بزرگی برای اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور ایجاد کرده است.