مازندران شهرک صنعتی جدید نمی خواهد!

حرف آنلاین:حسین زحمتکش/ به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک، شرکت شهرک های صنعتی مازندران جمعی از خبرنگاران را جهت بازدید از صنایع بزرگ و کوچک شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل به این منطقه صنعتی اعزام کرد.با توجه به اینکه شهرک های صنعتی کانون های تولید کشور محسوب می شوند لذا توجه به مشکلات […]

حرف آنلاین:حسین زحمتکش/ به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک، شرکت شهرک های صنعتی مازندران جمعی از خبرنگاران را جهت بازدید از صنایع بزرگ و کوچک شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل به این منطقه صنعتی اعزام کرد.با توجه به اینکه شهرک های صنعتی کانون های تولید کشور محسوب می شوند لذا توجه به مشکلات آن ها بسیار حائز اهمیت است. مواردی مانند تصفیه خانه فاضلاب های صنعتی، آسفالت، مخزن های آب و پل های ارتباطی. خبرنگاران در این بازدید ابتدا از تصفیه خانه شهرک امامزاده عبدالله آمل بازدید کردند. احمدی مدیر این شهرک صنعتی نیز در مورد فعالیت های انجام شده توضیحاتی ارائه کرد.

*درخواست های زیرساختی تولیدکنندگان

در این میان با چند تن از مدیران واحدهای تولیدی این شهرک تماس گرفتم و مهم ترین مشکلات آن ها را در خصوص زیرساخت های شهرک جویا شدم. مهم ترین درخواست آنان ایجاد فاز 2 تصفیه خانه شهرک، روکش آسفالت، تعریض پل فاز 2 شهرک و ایجاد مخرن 5هزار مترمکعبی برای استفاده در زمان های قطع آب بود. موارد را با مسئولان شرکت شهرک های صنعتی و مدیر شهرک صنعتی امامزاده آمل مطرح کردم. آن ها در پاسخ گفتند مقدار فاضلاب ورودی کمتر از ظرفیت تصفیه خانه است لذا مشکلی از این بابت وجود ندارد.همچنین به همه واحدها به خصوص واحدهای صنایع غذایی اعلام کردیم که باید یک پیش تصفیه قبل از ارسال فاضلاب صنعتی خود انجام داده باشند تا تصفیه خانه بتواند بسته به استانداردهای تعریف شده وظیفه ی خود را انجام دهد. آن ها دلیل گله تولید کنندگان را در مقدار ورودی فاضلاب ها دانستند چون لوله ورودی تصفیه خانه در آن حد نیست که بتواند حجم عظیمی از فاضلاب را از خود عبور دهد لذا نیازمند مدیریت توسط واحدهای تولیدی در تعداد دفعات یا حجم ارسالی فاضلاب به تصفیه خانه است وگرنه در زمینه حجم فاضلاب تصفیه شده مشکلی وجود ندارد.

*اعتبارمیلیاردی جهت بهسازی شهرک ها

درخواست مخزن آب 5هزار لیتری را با مسئولان درجریان گذاشتم که آن ها پاسخ دادند برای تغییر مخزن 3هزار مترمکعبی فعلی شهرک به مخزن 5هزار مترمکعبی نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است که تحقق این مهم را با چالش مواجه کرده است. این سخن مسئولان مرا به یاد گفته های چندی پیش مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی انداخت که نیازمندی زیرساختی شهرک های صنعتی مازندران را 250 میلیارد تومان اعلام کرده بود. البته شایان ذکر است امکانات مورد نیاز تولیدکنندگان در این شهرک ها اعم از آب، برق، گاز، محور ارتباطی، مخزن آب و تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد اما نیازمند تکمیل و بهسازی است که این بهسازی 250 میلیارد تومان اعتبار می طلبد.

*شهرک های صنعتی را دریابید

اما جای سئول دارد چرا با توجه به اینکه شهرک های فعلی مازندران نیازمند بیش از 200میلیارد تومان اعتبار هستند برخی به دنبال ازیاد یا ایجاد شهرک های صنعتی در دیگر شهرهای استان هستند؟ چرا به جای اتلاف منافع ملی در راستای پروژه هایی که ضروروت ندارند به احیا و تکمیل پروژه های ضروری فعلی اقدام نمی کنیم؟ چرا زمانیکه شهرک های صنعتی ما دچار مشکلات عدیده ای هستند به دنبال صرف هزینه و وقت در حل مشکلات آن ها نیستیم؟ شاید ایجاد شهرک های صنعتی بهانه ای برای سیاسیونی باشد که می خواهند اشتباه های خود را در پشت پروژه ایجاد شهرک های صنعتی مخفی کنند؟

*بازدید از واحدهای تولیدی موفق

در ادامه خبرنگاران از واحد های تولیدی موفق و نام آشنایی همچون صنایع لبنی صالح، صنایع لبنی دوشه با برند هراز، شرکت مربا پزان با برند آیش، شرکت آسیاب طلایی با برند دلوسه و شرکت فرآورده های گوشتی بریون بازدید کردند و پای درد و دل تولید کنندگان نشستند. برخورد و مهمان نوازی تولید کنندگان آملی بسیار تحسین برانگیز بود که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

*ضرورت توسعه صنایع کوچک

در ادامه با چند واحد کارگاهی تولیدی آشنا شدیم که در راستای ایجاد صنایع کوچک در این شهرک مستقر شده بودند. مازندران دارای 71 واحد کارگاهی تولیدی در شهرک های صنعتی است. واحدهای کارگاهی یا همان صنایع کوچک فرصت های بسیار مناسبی در ایجاد اشتغال و توسعه تولید پایدار هستند.حمایت از این صنایع موجب بهبود بخش تولید و اشتغال در استان خواهد شد لذا شهرک های صنعتی می توانند میزبان مناسبی در تمرکز بخشی به فعالیت صنایع کوچک باشند.

*مرکز خدمات مهندسی

در پایان این بازدید نیز مسئولان این شهرک صنعتی، مرکز خدمات مهندسی شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل را مقابل لنز دوربین خبرنگاران قرار دادند. در این مرکز 27 شرکت خدمات مهندسی مستقر است که در جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی به واحدهای تولیدی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.تمامی خدمات ارائه شده توسط واحد های این مرکز مورد نیاز کلیه واحدهای تولیدی شهرک صنعتی امزاده عبدالله آمل می باشد.