ماجرای احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF را تشریح کرد. عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF اظهار داشت: ایران یک سال به طور موقت از لیست سیاه FATF خارج شده است و ادامه […]

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF را تشریح کرد.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF اظهار داشت: ایران یک سال به طور موقت از لیست سیاه FATF خارج شده است و ادامه این تعلیق مشروط به تصویب سه قانون مرتبط است که این قوانین در حال طی کردن مسیرهای خود هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما علت بازگشت ایران به لیست سیاه پولشویی بین المللی به عدم تصویب این قوانین بر نمی گردد چرا که در مجلس قانونی در زمینه مبارزه با همکاری، همراهی و کمک مالی به تروریست تصویب شده، از آنجایی که جامع است می توان تا حدودی دو قانونی دیگر مورد نیاز را در برگیرد.نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: اما مشکل این قوانین نیست، چرا که شاهد بودیم از ابتدای تصویب برجام و زمان دولت اوباما که سینه چاک اجرای توافق هسته ای بود، با وجود باز شدن سوئیفت بانکی، از ارائه خدمات عملی به بانک های ایرانی خودداری شد، بنابراین آنها بهانه های دیگری برای عدم تعلیق ایران در لیست سیاه پولشویی بین المللی دارند.

وی با بیان اینکه غربی ها برای اینکه ایران از لیست سیاه FATF خارج شود خواسته های بسیاری دارند، عنوان کرد: از ابتدای اجرای برجام همکاری لازم در فضای اقتصادی فراهم نشده است، اگر به جای سه لایحه، 30 لایحه بررسی و تصویب شود مادامی که خواسته ها و شرایط آنها ایجاد نشود با اهرمی چون FATF  بر ایران فشار وارد می کنند.

یوسفیان ملا تاکید کرد: آنها می خواهند در باره موضوعات مختلفی چون مسائل موشکی، لبنان، عرق، سوریه و حقوق بشر مذاکره کننده، بنابراین عدم تصویب قوانین در راستای پولشویی ارتباطی به موضوع ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران سال ها در لیست سیاه FATF بوده است، اظهار داشت: با بازگشت به این لیست نمی توانند ما را تهدید کنند هر چند که بازگشت به لیست سیاه هزینه بر است اما حاضر نیستیم به هر قیمتی بپذیریم که وارد لیست سیاه پولشویی نشویم.