ماجراجویی آقای مدیرکل با ماجراجویان!

حرف آنلاین:دولت تدبیر و امید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه‌های خود حمایت از بخش خصوصی را در سرلوحه کار خود قرار داده است تا جایی که براساس اصل 44 قانون‌اساسی بسیاری از دستگاه‌ها خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و همچنان ادامه دارد؛ اما در این میان دستگاهی در مازندران پیدا […]

حرف آنلاین:دولت تدبیر و امید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه‌های خود حمایت از بخش خصوصی را در سرلوحه کار خود قرار داده است تا جایی که براساس اصل 44 قانون‌اساسی بسیاری از دستگاه‌ها خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و همچنان ادامه دارد؛ اما در این میان دستگاهی در مازندران پیدا می‌شود که چوب لای‌چرخ بخش خصوصی می‌گذارد بدون آنکه به منافع اقتصادی استان توجه کند.

سازمان حج و زیارت مازندران دستگاهی است که به دلیل منافع مالی سازمانی بدون توجه به شعارهای رئیس جمهور و استاندار مازندران در حمایت از بخش‌خصوصی، برسرراه فعالان صنعت گردشگری استان سنگ‌اندازی می‌کند. البته کار مدیر این سازمان از سنگ گذشته و دست به قلوه سنگ برده و به سمت بخش خصوصی پرتاب می‌کند.

ماجرا از این قرار است که آژانس جهانگردی «ماجراجویان کرانه پارس» با داشتن مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرواز ساری به نجف در روزهای یکشنبه هر هفته را راه‌اندازی کرده است. استقبال مازندرانی‌ها از این امکان بوجود آمده باعث احساس خطر از سوی سازمان حج و زیارت استان شده و برای تعطیل کردن این پرواز از هیچ کاری دریغ نکرده است. آخرین اقدام این سازمان نیز اقدام به پلمب دفتر آژانس ماجراجویان از طریق دادستانی ساری بوده که به دلیل مقاومت مدیران آژانس به سرانجام نرسید.

* جزئیات پرواز و ادعای تخلف

پرواز ساری به نجف با ایرلاین عراقی “فلای بغداد” از سوی آژانس ماجراجویان چارتر شده و تاکنون 17 پرواز انجام داده است. این ایرلاین در استان‌های دیگر نظیر تهران( بیش از 900 پرواز)، مشهد، اردبیل، شیراز و … نیز در حال خدمات‌رسانی به ایرانیان است.مدیرحج‌وزیارت مازندران مدعی است که پرواز مورد نظر مجوز ندارد و تنها ارگانی که می‌تواند به عراق مسافر اعزام کند حج‌وزیارت است. ادعای غیرمجاز بودن در حالی مطرح می‌شود که ایرلاین و پرواز، خارجی هستند و چندین وزارتخانه و سازمان هواپیمایی بعنوان مرجع تخصصی و نظارتی مجوز لازم برای این پرواز را صادر می‌کنند؛ مگر مسافرکشی از ساری به قائم‌شهر است که هر فردی به دلخواه انجام دهد؟! البته ادعای غیرقابل باور و عجیب مدیرحج وزیارت استان در جلساتی به مقامات ارشد استانی بصورت حضور و غیرحضوری ارائه شده و برای آنان نیز غیرقابل باور بوده است. نکته قابل توجه حمایت استان‌های دیگر از این پرواز است ولی در مازندران طبق رسم همیشگی به‌جای آنکه دست یکدیگر گرفته شود، پا را می‌گیرند.

* نادیده گرفتن منافع استان

استاندار مازندران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه و مقامات ارشد کشور به این یقین رسیده‌اند که صنعت گردشگری بویژه گردشگران خارجی نجات‌دهنده اقتصاد مازندران است. حضور گردشگران خارجی بویژه کشورهای همسایه در مازندران از اهداف فعالان صنعت گردشگری و مسئولان است و این پرواز با توجه به در پیش بودن نوروز 95  ، بهار و تابستان سال آینده می‌تواند برای حضور گردشگران عراقی در استان بسیار موثر باشد. با وجود اینکه در پروازهای اخیر نجف به ساری نیز هم گردشگران وارد شدند و هم تعدادی عراقی برای درمان به استان مراجعه کرده‌اند که مطمئنا با آغاز سال جدید شاهد ورود حجم گسترده‌ای از گردشگران مذهبی و سلامت از عراق خواهیم بود.

صادرات محصولات تولیدی استان به عراق نیز رونق گرفته و فعالان اقتصادی نیازمند رفت‌وآمد به کشور هدف هستند، آیا این پرواز نمی‌تواند در تسهیل اموراقتصادی بازرگانان موثر باشد؟ وقتی بخش خصوصی بدون درخواست ریالی از دولت، فضا را برای رونق اقتصادی استان مهیا می‌کند چرا باید چوب لای چرخ آن گذاشت و از فعالیت‌ آنان جلوگیری کرد؟ انتظار می‌رود مدیرحج و زیارت استان از  بخش خصوصی حمایت کند نه اینکه با استفاده از قدرت، سعی در حذف رقیب داشته باشد.

* منافع حج‌وزیارت چیست؟

منافع مالی سازمان حج‌وزیارت استان در اعزام زائران به عتبات و عالیات بر کسی پوشیده نیست و از حضور رقیبی بنام بخش خصوصی احساس خطر می‌کند. قیمت تمام شده کمتر با وجود امکانات بیشتر باعث شده تا شرکت‌های فعال در اعزام زائران از این پرواز و تور ارائه شده استقبال کنند و منافع این پرواز میان فعالان و کاروان‌ها عادلانه توزیع شود.

انتظار این است که استاندارمازندران براساس شعارهای دولت به این موضوع ورود پیدا کند و قاطعانه از بخش خصوصی کند تا مدیرانی که شمشیر به روی بخش‌خصوصی بسته‌اند غلاف کنند. مطمئنا وقتی در این‌گونه موارد از بخش خصوصی و آژانس‌های هواپیمایی حمایت شود، آنان وارد گود شده و  پروازهایی نیز به کشورهای دیگر راه‌اندازی می‌کنند تا اقتصاد استان شکوفا شود.

نکته پایانی اینکه، به صلاح نیست در روزهایی که شاهد حذف تحریم‌های ظالمانه اقتصادی برعلیه مردم وفعالان اقتصادی کشور هستیم، تحریم‌های داخلی افزایش یابد و مانع اجرایی شدن شعارها و برنامه‌های دولت در مازندران شود.

روزنامه حرف براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری حامی بخش خصوصی است و نه در شعار بلکه در عمل از بخش‌خصوصی حمایت می‌کند.روزنامه حرف آمادگی لازم برای انتشار پاسخ مدیر حج‌وزیارت استان را در شفاف‌تر شدن این موضوع دارد.