مأموریت ویژه دانشگاه‌ آزاد ساری برای پژوهش در حوزه دریا

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ساری گفت: انسجامی که دانشگاه آزاد در حوزه برنامه علمی دارد، مأموریت ویژه‌ای برای مازندران درنظر گرفته تا در حوزه دریا ورود پیدا کند. به گزارش حرف، محمد فارسی در ارتباط با برنامه‌های دانشگاه در هفته پژوهش اظهار کرد: شعار هفته پژوهش امسال پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید […]

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ساری گفت: انسجامی که دانشگاه آزاد در حوزه برنامه علمی دارد، مأموریت ویژه‌ای برای مازندران درنظر گرفته تا در حوزه دریا ورود پیدا کند.
به گزارش حرف، محمد فارسی در ارتباط با برنامه‌های دانشگاه در هفته پژوهش اظهار کرد: شعار هفته پژوهش امسال پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی و در راستای منویات مقام معظم رهبری است.
وی با اعلام اینکه اقدامات پژوهشی ما بر اساس منویات رهبری پیگیری و اجرایی می‌شود، تصریح کرد: از تاریخ ۲۴ الی ۳۰ آذر ماه در دو سطح واحد و استان دانشگاه آزاد برنامه‌های پژوهشی پیگیری می‌شود.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ساری از برگزاری جشنواره، نمایشگاه کتاب، سخنرانی و سمینارهای سخنرانی خبر داد و افزود: ایده شو، همفکری آزاد و کارگاه مربوط به اندروید، مسابقات علمی و تجلیل از پژوهشگران برتر در دستور کار ما قرار دارد.این مسؤول با اعلام اینکه در مراسم تجلیل از ۷ گروه علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر و معماری، کشاورزی و دامپروری تجلیل شده است، اضافه کرد: به‌دلیل اینکه گروه دامپروری و هنر معماری در دانشگاه آزاد ساری نداریم از ۵ نفر پژوهشگران برتر تجلیل کردیم.
فارسی درباره طرح‌ها تأکید کرد: بیشتر این افراد کسانی هستند که تعداد مقالات بیشتر و تحقیقات پژوهشی مأموریت‌گرا داشتند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی فردی بود که در مدیریت تألیفات زیادی داشت، در حوزه فنی و مهندسی فردی که دارای پژوهش‌ها برون‌دانشگاهی بوده است و افراد دیگر از گروه کشاورزی و علوم پایه داشتیم.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد ساری در پاسخ به این سؤال که چه مقدار از این طرح‌ها مربوط به نیازمندی‌های استان و کشور بوده است، گفت: برخی از این طرح‌ها برون دانشگاهی بوده و اصلاً درخواست سازمان‌ها و ادارات خصوصی هستند که در راستای رفع نیازهای آنها بوده است.
این مسؤول از تغییر رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی کشور درباره ورود به مباحث پژوهشی خبر داد و تصریح کرد: نظرات مسؤولان ارشد دانشگاه این است که هر استان باید در یک حوزه پژوهشی به‌صورت گسترده ورود پیدا کند و بحث پژوهش حوزه دریا به مازندران واگذار شده است.فارسی بیان کرد: همه طرح‌ها، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد باید در این حوزه و ساختار وارد شود، به‌عنوان اگر قرار است پژوهشی در حوزه حقوق انجام شود، باید رژیم حقوقی دریای خزر مورد پژوهش قرار گیرد.وی میزان اعتبارات پژوهشی دانشگاه آزاد ساری را حدود ۵ درصد کل اعتبارات دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: میزان اعتبارات پژوهشی ما نسبت به دانشگاه‌های دولتی بیشتر است.معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعداد پژوهشگران نسبت به سنوات گذشته گفت: با توجه به اینکه جذب در دانشگاه انجام شده و بسیاری از دانشجویان جذب‌شده دارای مدرک دکتری هستند، افزایش پیدا کرده است، هر سال ۵ تا ۱۰ درصد بر تعداد پژوهشگران این مرکز اضافه می‌شود.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه روی این مسئله ورود دارد که افراد جدیدتری انتخاب شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که در حوزه پژوهشی دانشگاهی چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: در حوزه پژوهش دانشجویی بیشتر تمرکز و هدایت ما به سمت مراکز رشد حرکت دارد.معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ساری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه مقدار از پژوهش‌ها مورد نیاز استان بوده است، گفت: تا قبل از طرح جدید دانشگاه آزاد در حوزه پژوهش کارها پراکنده انجام می‌شد اما احساس می‌کنم انسجامی که دانشگاه آزاد در حوزه برنامه علمی دارد، مأموریت ویژه‌ای برای مازندران درنظر گرفته تا در حوزه دریا ورود پیدا کند.
این مسؤول در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار فارس که خروجی این طرح‌ها چه وقت مشخص می‌شود، گفت: از مهرماه سال ۹۸ به بعد خروجی‌ طرح‌های پژوهشی حوزه دریا در دانشگاه آزاد منتشر می‌شود.