لزوم نظارت دولت بر هزینه ساخت و کیفیت قطعات خودرو

  در حال حاضر مشخص نیست افزایش قیمت خودرو در سال 96 بر چه اساس ضوابطی است و باید در بخش قیمت گذاری در زمینه قیمت و کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به تورم سالانه حدود 10 الی 12 درصدی در کشور طی سال‌های اخیر، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در ابتدای […]

 

در حال حاضر مشخص نیست افزایش قیمت خودرو در سال 96 بر چه اساس ضوابطی است و باید در بخش قیمت گذاری در زمینه قیمت و کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به تورم سالانه حدود 10 الی 12 درصدی در کشور طی سال‌های اخیر، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در ابتدای هر سال متداول است.در همین راستا امسال نیز خودروسازان با اعلام قیمت‌های جدید خود اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند.در این میان ایران خودرو به عنوان بزرگترین بازیگر بازار قیمت ساخته‌های خود را بین 50 هزار تا 2 میلیون تومان افزایش داده که البته افزایش دو میلیونی مربوط به وانت آریسان است که در سال گذشته با مشکلات کیفی مواجه شده بود و مواردی از نصف شدن را به کارنامه خودروهای وطنی اضافه کرد. به هر ترتیب قیمت وانت آریسان طی ابلاغیه ایران خودرو بیش از 2 میلیون تومان افزایش داشته و به حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم شهرستان‌های فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خودرو در طی این چند روز اخیر، گفت: افزایش قیمت خودرو باید در بخش قیمت گذاری دنبال شود. نانواکناری افزود: در حال حاضر مشخص نیست که این افزایش قیمت خودرو در سال 96 بر اساس ضوابط است و اگر چنانچه بر مبنای مصوبات باشد که درصدی بر قیمت‌ها اعمال شود، باید مدیریت مربوطه اعلام می‌کرد و اگر اعلام نشده باشد بر خلاف قانون است و باید برخورد قانونی با این اقدام انجام شود.

محمد رضا علایی مسؤول اتحادیه صنف لوازم یدکی اتومبیل استان مازندران در گفت و گو با حرف، درباره افزایش قیمت خودرو در این روزها، گفت: تمامی لوازم یدکی وارداتی و تولید داخل گران شده که در این حالت خودرو نیز گران شد و دولت و مسؤولان باید اقداماتی را اتحاذ کنند که کالایی را که وارد می‌کنند با قیمت گزاف خریداری نشود و همچنین کالاهای تولید داخل با هزینه مناسب ساخته شود.

علایی افزود: باید قطعاتی که وارد می‌شود بر آنها نظارت شود تا کیفیت آنها بالا باشد و نیز کیفیت قطعات داخلی خود را افزایش دهیم.وی تصریح کرد: مسؤولان باید علاوه بر کنترل قیمت لوازم یدکی برای کاهش قیمت خودرو باید سود تسهیلات بانکی برای خرید خودرو را کاهش دهند تا مردم بتوانند ماشین مناسب را تهیه کنند.مسؤول اتحادیه صنف لوازم یدکی اتومبیل استان مازندران، یادآور شد: هر چند تغییرات دلار و همچنین حقوق کارکنان و کارمندان در لوازم یدکی و شرکت وابسته نیز بر قیمت خودرو موثر است اما بیشترین عامل تغییرات قطعات خودرو را در برمی‌گیرد.

به گزارش حرف مازندران، شاید از جمله عواملی که افزایش قیمت خودرو در سال ۹۶ را کمی کم‌رنگ‌تر کند دسترسی به خودروهایی در رده‌ی خودروهای استاندارد اروپا و استفاده از سطح بالای امکانات رفاهی در خودرو و تحویل آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد ولی در غیر این صورت، خریداران خودرو یا به ناچار تن به انتخاب همان خودروهای فاقد ایمنی گذشته با افزایش قیمت‌های اعمال شده می‌دهند یا اگر توان مالی نداشته باشند تا بهای اضافه شده‌ی آن‌را پرداخت کنند، ترجیح می دهند هم‌چنان با خودروی فعلی خود سر کنند یا با شرایط سخت نداشتن خودروی شخصی روزگار سپری کنند.