قدم آهسته بازار برای گرانی

گروه اقتصادی:  بعد از گذشت ماه‌ها از حرف‌وحدیث‌های پیدا و پنهان و رسمی و غیررسمی درباره احتمال «افزایش قیمت بنزین»،‌ سرانجام این طرح که با پیگیری دولت و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به تصویب رسیده بود، بدون آنکه به مردم اطلاع داده شود، از ساعت صفر بامداد روز جمعه 24 آبان ماه […]

گروه اقتصادی:  بعد از گذشت ماه‌ها از حرف‌وحدیث‌های پیدا و پنهان و رسمی و غیررسمی درباره احتمال «افزایش قیمت بنزین»،‌ سرانجام این طرح که با پیگیری دولت و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به تصویب رسیده بود، بدون آنکه به مردم اطلاع داده شود، از ساعت صفر بامداد روز جمعه 24 آبان ماه و با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرا شد تا به گفته دولتی‌ها، هم به کاهش مصرف و قاچاق بنزین کمک کند و هم عدالت در توزیع و مصرف منابع سوختی رعایت شود.

علی‌رغم اعلام مسئولان مبنی بر عدم رشد قیمت‌ کالاها، گزارش‌های میدانی حکایت از افزایش قیمت برخی کالاها دارد. الگوی این افزایش‌ها، همان‌طور که انتظار می‌رفت، ابتدا از کالاهایی شروع‌شده که به‌صورت مستقیم از قیمت بنزین تأثیر پذیرفته‌اند. نرخ حمل‎ونقل مسافران درون‌شهری و میوه‌ و تره‌بار گاهی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته و بنابراین به‌طور غیرمستقیم بر هزینه تولید و درنهایت قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته‌ است. مشاهدات حاکی از این است برخی مسافربرهای شخصی، برای افزایش قیمت کرایه‌ها از ۱۵۰۰ تومان به  ۲۰۰۰ تومان پافشاری زیادی می‌کنند که گاهی اوقات با مقاومت مسافران همراه می‌شود. حتی مشاهده‌شده گاهی تاکسی‌های زردرنگ سطح تهران نیز همین میزان کرایه بیشتر را از مسافران درخواست می‌کنند.

قیمت گران گوجه مازندران سوژه شد!

در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام سبزیجات روند افزایشی داشته که برخی در فضای مجازی و حقیقی آن را به افزایش نرخ بنزین گره زدند.قیمت گوجه در بازار مازندران در روزهای ابتدایی هفته جاری از مرز ۱۶ هزار تومان نیز عبور کرده بود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که قیمت کالاهای فصلی همچون میوه و تره‌بار تابع عرضه و تقاضا و دوره تولید است و هیچ ارتباطی با اصلاح نرخ بنزین ندارد.

حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قیمت و میزان کالاهای فصلی همچون تره‌بار و میوه متأثر از فصل برداشت است و طبیعی است که برخی از آن‌ها در فصل سرما و یا گرما با افزایش قیمت روبه‌رو بشوند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین هیچ ارتباطی با محصولات کشاورزی موجود در بازار ندارد، گفت: مردم باید حساب کالاهای فصلی را از افزایش قیمت بنزین جدا کنند و نباید فریب برخی جوسازی‌های احساسی را بخورند.

مدیرکل صنعت مازندران همچنین به نرخ برخی میوه‌های فصلی اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین انتقادات مردم در روزهای اخیر مربوط به افزایش نرخ گوجه در بازار است که ریشه آن در تولید و توزیع فصلی است و اتفاقاً همه‌ساله هم از ماه آذر تا اواسط دی مردم شاهد افزایش قیمت این محصول هستند. قوانلو با اظهار اینکه گوجه تولید جنوب کشور در مقدار انبوه هنوز وارد بازار نشده و سال‌های قبل هم با ورود محصول این مناطق، قیمت گوجه شکسته می‌شد، گفت: اگر قیمت میوه و تره‌بار تابع نرخ بنزین بوده باشد، ما باید در سایر محصولات هم افزایش قیمت را تجربه می‌کردیم درحالی‌که در بازار مرکبات به خاطر قرار گرفتن در دوره اوج برداشت با کاهش قیمت مواجه هستیم. وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت گوجه بارندگی‌های اخیر در کشور بود، افزود: به دلیل بارندگی، عملاً دستگاه‌های برداشت گوجه که عمدتاً خودکار هستند کارایی ندارند و مزرعه داران نمی‌توانند برداشت انجام دهند.

مدیرکل صنعت مازندران بیشترین کشت گوجه را در استان‌های گلستان، زنجان ، قزوین ، همدان ، کرمان و خوزستان عنوان کرد و گفت: کاهش تولید به دلیل آغاز سرما و همچنین کاهش عرضه ناشی از بارندگی و مشکل در برداشت عوامل اصلی افزایش قیمت این محصول است .  وی همچنین به واکنش مردم به افزایش قیمت محصولات فصلی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ذائقه مردم تغییر کرده است و انتظار دارند در تمام فصول محصولات را به‌طور ثابت مصرف کنند.

نوسان قیمت‌ها در مازندران کمتر از 10درصد!

قوانلو جوسازی به بهانه افزایش قیمت بنزین را احساسی و مضر دانست و افزود: تقریباً نوسانات بازار تره‌بار و میوه همانند سال‌های گذشته است و مردم نباید نگران باشند.این مسئول حوزه تولید و توزیع مازندران با اعلام اینکه شرایط بازار استان باثبات است، گفت: با گرم‌تر شدن هوا شاهد کاهش قیمت برخی سیفی جات و سبزیجات خواهیم بود. قوانلو همچنین نوسان قیمت سایر کالاها در بازار را هم کمتر از ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود که با توجه به‌قرار گرفتن در فصل سرما و همچنین عدم افزایش قیمت کالاها در طول سال ، این میزان افزایش عادی است. وی درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاهای اساسی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت‌ها بسیار کم و حتی کمتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است و این نشان‌دهنده بلوغ فکری جامعه و عدم برخورد احساسی با این موضوع است.