فضائل زیارت امام حسین

قسمت دوم امام صادق علیه السلام به صفوان جمال فرمودند: آیا مایل به زیارت قبر حسین علیه السلام هستی؟ عرض کردم فدایتان شوم آیا شما قبر آن حضرت را زیارت میکنی؟ حضرت فرمودند:وَ کَیْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ یَزُورُهُ کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ یَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ إِلَیْهِ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ…چگونه سیدالشهداء […]

قسمت دوم

امام صادق علیه السلام به صفوان جمال فرمودند: آیا مایل به زیارت قبر حسین علیه السلام هستی؟ عرض کردم فدایتان شوم آیا شما قبر آن حضرت را زیارت میکنی؟ حضرت فرمودند:وَ کَیْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ یَزُورُهُ کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ یَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ إِلَیْهِ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ…چگونه سیدالشهداء را زیارت نکنم در حالیکه خداوند متعال در هر شب جمعه با فرشتگان و انبیاء و اوصیاء به زمین هبوط کرده و او را زیارت میکنند در حالیکه جدما رسول خدا افضل انبیاء و ما افضل اوصیاء هستیم. سپس صفوان عرض کرد:فدایت شوم پس هر شب جمعه قبر آن حضرت را زیارت میکنم تا بدین وسیله زیارت پروردگار را نیز انجام داده باشم. حضرت فرمود:بله ای صفوان ملازم این عمل باش و این تفضیل و فضیلتی است…البته مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه کلامی دارد در باب زیارت خدا که میفرماید:مقصود از زیارت حق تعالی،انزال رحمت های خاصه اش بر آن حضرت و آن جناب میباشد.(۱)

در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:

 مَا بَیْنَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام إِلَى السَّمَاءِ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَة…بین قبر امام حسین علیه السّلام تا آسمان ملائکه و فرشتگان در آمد و شد و نزول و صعود مى ‏باشند.(۲)

در روایتی دیگر عبدالله بن حماد از اسحاق بن عمار نقل کرده است که وی گفت:محضر مبارک حضرت ابی عبدالله علیه السلام عرض کردم:ای پسر رسول خدا فدایت شوم شب عرفه در حیره بودم،قریب سه،چهارهزار مردانی را دیدم که صورت های ایشان سفید و زیبا و لباس های زیبایی بر تن داشتند و از ایشان بوی خوشی به مشام میرسید طول شب در آنجا به نماز خواندن مشغول بودند،اراده کردم به نزدیک قبر شریف رفته و آن را بوسیده و دعاهایی نزدیک قبر بخوانم ولی از شدت کثرت خلق و ازدحام جمعیت نتوانستم خود را به قبر برسانم و وقتی صبح طلوع نمود به سجده رفته و وقتی سر از سجده برداشتم احدی از آن مردان را ندیدم.امام به من فرمود:آیا دانستی اینان چه کسانی بودند؟

عرضه داشتم:فدایت شوم خیر.

امام فرمودند:پدرم از پدرشان به من خبر دادند که چهارهزار فرشته به امام حسین علیه السلام برخورد کردند در حالیکه آن حضرت شهید شده بود،پس آن فرشتگان به آسمان عروج کردند و حق تعالی به ایشان وحی فرمود: ای گروه فرشتگان به پسر حبیب و برگزیده ام حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم برخورد نمودید در حالیکه او کشته و مقهور و مظلوم بود پس چرا او را کمک نکردید؟پس به زمین فرود آئید و ملازم قبرش باشید و با حالتی ژولیده و گرفته تا روز قیامت بر او بگریید.پس این فرشتگان نزد قبر او بوده تا قیامت برپا شود.(۳)

__

منابع:

۱.وسائل الشیعه،جلد۱۴،صفحه۴۸۰

۲.کامل الزیارات،۳۷۳

۳.همان،۳۷۶

حجت الاسلام حسن حسین زاده