فرصت‌سوزی عجیب مدیران تراکتور

باشگاه تراکتور فرصت اضافه کردن بازیکن جدید به لیست آسیایی‌اش را به دلیل تعطیلی باشگاه از دست داده ولی مدیران این باشگاه سعی در سرپوش گذاشتن روی این موضوع را دارند. به گزارش ایسنا، تراکتور پس از جدایی بیش از ۱۰ بازیکن تاثیرگذار و مصدومیت و ابتلا به کرونای بازیکنان فعلی‌اش، با کمبود نفر برای […]

باشگاه تراکتور فرصت اضافه کردن بازیکن جدید به لیست آسیایی‌اش را به دلیل تعطیلی باشگاه از دست داده ولی مدیران این باشگاه سعی در سرپوش گذاشتن روی این موضوع را دارند.

به گزارش ایسنا، تراکتور پس از جدایی بیش از ۱۰ بازیکن تاثیرگذار و مصدومیت و ابتلا به کرونای بازیکنان فعلی‌اش، با کمبود نفر برای دیدار با النصر مواجه شد. به همین دلیل مدیران تراکتور درخواست تعویق بازی با چاشنی تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان را به فدراسیون فوتبال ارسال کردند ولی وقتی متوجه شدند که کناره‌گیری چه تبعاتی برای باشگاه به همراه دارد، درخواست جایگزینی پنج نفر از بازیکنان پایه‌اش با بازیکنان مصدوم و کرونایی را به AFC دادند اما AFC با این درخواست مخالفت کرد تا تراکتور با ۱۶ نفر راهی قطر شود.

در این گزارش به بررسی قوانین AFC برای ثبت فهرست بازیکنان تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیای می‌پردازیم که مشخص می‌کند مدیران تراکتور چه فرصت‌سوزی‌ کردند. طبق قوانین لیگ قهرمانان آسیا سه پنجره ثبت بازیکن برای تیم‌ها در نظر گرفته شده که پنجره سوم مربوط به مرحله حذفی است. AFC براساس ماده ۲۳ قوانین لیگ قهرمانان به تیم‌های حاضر در مرحله حذفی تا ۱۵ روز قبل از نخستین بازی‌شان فرصت ارسال لیست داده که تعداد بازیکنان باید بین ۱۸ و ۳۰ نفر (حداقل سه دروازه‌بان) باشد.

قوانین لیگ قهرمانان آسیا برای جایگزینی نفرات در مراحل حذفی (بند ۶ ماده ۳۰) مربوط به مصدومیت یا بیماری بلند مدت دروازه‌بانان پس از پایان مهلت ارسال لیست می‌شود که تیم‌ها می‌توانند با ارائه مدارک، دروازه‌بان جایگزین‌شان را برای ادامه رقابت‌ها در اختیار داشته باشند. دلیل اصلی مخالفت AFC با درخواست تراکتور این موضوع بوده چرا که آن‌ها درخواست جایگزینی بازیکن برای پست‌هایی غیر از دروازه‌بان را داشتند.

با این حال مدیران تراکتور باوجود این که مهلت ارسال فهرست آسیایی به پایان رسیده بود، می‌توانستند بدون این که منتظر پاسخ AFC بمانند با استفاده از بند ۴ ماده ۳۰ به راحتی تا ۸ بازیکن را به لیست خودشان اضافه کنند. طبق این بند ماده ۳۰ قوانین لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌ها تا یک هفته پیش از نخستین بازی‌شان در مرحله حذفی این رقابت‌ها می‌توانند تا ۸ بازیکن به صورتی که تعداد کل لیست از ۳۰ نفر بیشتر نشود، به لیستشان اضافه کنند.

با توجه به این که بازی تراکتور و النصر ۲۳ شهریور برگزار می‌شود، فرصت استفاده از این بند برای تراکتور تا پایان ۱۵ شهریور بوده اما باید یادآوری کنیم که باشگاه تراکتور از شنبه شب (۱۳ شهریور) تا ۱۵ شهریور تعطیل شده بود تا این فرصت برای تراکتوری‌ها به راحتی بسوزد. در نتیجه مدیران تراکتور پس از آغاز تمرینات‌شان (۱۶ شهریور) و اطلاع از مصدومیت دو بازیکن و محرومیت یک بازیکن، درخواست تعویق بازی یا انصراف و در ادامه درخواست جایگزینی بازیکن را به AFC ارسال کردند تا با شلوغ‌کاری مانع از آشکار شدن این موضوع شوند و الان مجبور باشند با ۱۶ بازیکن به قطر بروند.

البته فرض ما بر اطلاع نداشتن تراکتوری‌ها از وضعیت تیم‌شان بسیار خوش‌بینانه است چرا که قطعا فراز کمالوند، سرمربی وقت و جمشید نظمی، مدیرعامل تراکتور از اوضاع خبردار بودند و می‌توانستند خیلی زودتر درخواست اضافه شدن بازیکنان پایه‌شان را به AFC ارسال کنند اما این که چرا این درخواست در فرصت مقرر ارسال نشده، الله اعلم!